(16.20 hodin)
(pokračuje Starec)

Jedná se o informaci ze sobotního III. sjezdu Odborového sdružení železničářů, který se konal ve Žďáru nad Sázavou, který samozřejmě také projednával návrhy, které se této problematiky týkají. Já jsem si z toho udělal tyto výpisy a dovolím si je přečíst a posléze předat zpravodaji a navrhovateli.

Odborové sdružení železničářů vyjadřuje zásadní nesouhlas v bodu IV.5. svého usnesení "s těmi pozměňovacími návrhy předkládanými Poslanecké sněmovně k návrhu zákona o transformaci Českých drah na akciovou společnost, které by znamenaly rozbití jednotné železniční sítě v České republice a realizaci takové formy transformace, jejíž negativní dopady jsou patrné například ve Velké Británii".

Dále v bodu IV.7. vyjadřuje zásadní nesouhlas "s připravovanými pozměňovacími návrhy Unie svobody a ODS, které zásadním způsobem mění formu vládního návrhu zákona o akciové společnosti České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty -

 

Předseda PSP Václav Klaus: Prosím pana poslance Plevu, aby nerušil.

 

Poslanec Martin Starec: - a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů.

Naopak podporuje návrhy v § 11 a v § 37, které se týkají bezprostředně zaměstnanců Českých drah v oblasti sociálního fondu o řešení důsledku transformace. OSŽ trvá na řešení nezávislého státního kontrolního orgánu pro kontrolu provozu všech dopravců."

V bodě VI. požaduje usnesení "od poslaneckých a senátních klubů Parlamentu ČR při schvalování návrhu zákona o transformaci Českých drah na akciovou společnost vzít v úvahu všechny negativní zkušenosti s privatizací železnice ve Velké Británii a schváleným zákonem umožnit nejen udržení železniční dopravy, ale i její rozvoj, který je nutný z ekologických i sociálních hledisek naší společnosti".

Tolik z usnesení OSŽ. K tomu dodám jedinou záležitost, že předpokládám, že zpravodaj i navrhovatel k tomuto usnesení při přípravě svých zpráv přihlédnou.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Plachý je druhý přihlášený do obecné rozpravy.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, vládní návrh zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 880, obsahuje bohužel i nadále po neúspěšném jednání v hospodářském výboru hrubé systémové chyby. Dovolím si připomenout jen některé z nich.

Zákon ohrožuje funkčnost železniční dopravní cesty rozbitím jednotného vlastnictví železniční dopravní cesty tím, že vkládá železniční uzly, tj. strategicky významný majetek, do vlastnictví jediného dopravce. Zákon umožňuje nekontrolované zadlužování státu rozhodnutím generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty nebo její správní rady, a to bez jakéhokoliv omezení, protože ze zákona za veškeré závazky Správy železniční dopravní cesty ručí stát. Zákon zakládá nerovné postavení Správy železniční dopravní cesty vůči akciové společnosti České dráhy, a tím umožňuje akciové společnosti České dráhy tunelování Správy železniční dopravní cesty a potažmo jejím prostřednictvím tunelování státu. Zákon vážně ohrožuje bezpečnost železničního provozu tím, že de facto ruší Generální inspekci, aniž by ji nahradil orgánem s působností na všechny provozovatele drážní dopravy, ale také i na všechny provozovatele dráhy.

Snaha opravit tyto hrubé systémové chyby načtením několika pozměňovacích návrhů ve druhém čtení je marná. Zákon je prakticky neopravitelný. Proto navrhuji jeho zamítnutí, a nebude-li zamítnutí přijato, navrhuji jeho vrácení k novému projednání ve výboru.

Dámy a pánové, při projednávání zákona v prvém čtení jsem upozornil na skutečnost, že zákon nebyl projednán ve správní radě státní organizace České dráhy. Tím byl ovšem porušen zákon č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, který ve svém § 4e) doslovně stanoví:

"Odst. 1 - Správní rada předkládá vládě prostřednictvím ministra dopravy ke schválení projekt organizačně právního uspořádání činností Českých drah a projekty záměrů privatizace částí majetku Českých drah (dále jen Projekt transformace Českých drah).

Odst. 2 - Generální ředitel je povinen poskytnout správní radě veškeré informace a doklady o činnosti Českých drah, jakož i další potřebnou součinnost pro vypracování projektu transformace Českých drah."

Vážený pane předsedo, dovolím si vaším prostřednictvím upozornit pana ministra, že správní rada žádný projekt transformace Českých drah nevypracovala a že tento neexistující projekt tudíž ani nemohla předložit prostřednictvím ministra ke schválení vládě. Pan ministr by měl vysvětlit, kdo je tedy zpracovatelem projednávaného projektu transformace Českých drah a proč jej předložil v rozporu se zákonem ke schválení vládě bez souhlasu správní rady Českých drah.

Jako člen správní rady jsem se snažil tento rozpor se zákonem napravit alespoň částečně tím, že jsem na posledním jednání správní rady navrhl, aby správní rada zákon, tak jak byl předložen do parlamentu, projednala. Nový předseda správní rady, náměstek ministra Stoulil, nedal o mém návrhu v rozporu s jednacím řádem správní rady ani hlasovat. Správní rada jednoduše strčila hlavu do písku před nevýznamnějším projektem transformace drážní dopravy za celou dobu existence železnice u nás.

Protože nesouhlasím s porušením zákona č. 9/1993 Sb., ke kterému došlo tím, že Ministerstvo dopravy a spojů obešlo správní radu státní organizace České dráhy při vypracování zákona a v rozporu se zákonem předložilo návrh zákona bez souhlasu správní rady ke schválení vládě, a protože odmítám nést i jako člen správní rady jakoukoliv odpovědnost za naprosto chybnou transformaci Českých drah, dovolím si vaším prostřednictvím, pane předsedo, vzkázat panu ministrovi, že rezignuji na své členství ve správní radě státní organizace České dráhy.

Kdysi jsem souhlasil s nabídkou ministra Peltráma, abych se jako člen správní rady podílel na projektu transformace Českých drah. Bohužel po změně ministra se z tohoto projektu stal projekt likvidace Českých drah, a na tomto projektu jako člen správní rady Českých drah se podílet nemohu a nechci.

V této souvislosti upozorňuji ty poslance z řad strany lidové, kteří jsou pravděpodobně připraveni propustit zákon druhým čtením, aby si uvědomili svou odpovědnost za možnou likvidaci železniční dopravy v České republice. Neznalost zákona - a já dodávám: a jeho možných dopadů - neomlouvá, a to dokonce ani poslance, který o zákonu sice nic neví, a přesto pro něj hlasuje.

Dámy a pánové, děkuji za vaši pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Čili pan poslanec Plachý navrhoval zamítnutí zákona. Táži se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych si tentokrát při svém příspěvku pomohl dopisem, který mi přišel v dnešní poště a uvedl několik myšlenek. Při úvahách o liberalizaci přístupu na železniční dopravní cestu je namístě zabývat se také vnitřním uspořádáním zákonem zřízené akciové společnosti České dráhy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP