(16.10 hodin)
(pokračuje Kořistka)

Vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji vám za trpělivost.

Chtěl bych ještě vysvětlit, proč tento návrh není zahrnut mezi návrhy hospodářského výboru. Důvod byl prostý - my jsme ho měli zpracovaný až těsně před jednáním v hospodářském výboru, a proto jsme se dohodli, že ho tu přednesu jménem hospodářského výboru na tomto plénu. Děkuji tedy za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Hlásí se někdo další do podrobné rozpravy? Není-li tomu tak, podrobnou rozpravu končím, a tím končím celé druhé čtení tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

Přecházíme k bodu

 

5.
Vládní návrh zákona o akciové společnosti České dráhy,
státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 77/1997 Sb.,
o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 880/ - druhé čtení

 

Prosím pana ministra dopravy a spojů Jaroslava Schlinga, aby z pověření vlády tento návrh zákona odůvodnil. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, zahajujeme druhé čtení návrhu zákona, který je předmětem projednávání Poslanecké sněmovny již několik měsíců. Tento návrh zákona byl předložen Poslanecké sněmovně v době, kdy panovaly ještě mnohé iluze o tom, jak by měla být železnice uspořádána. Domnívám se, že v průběhu těchto měsíců se situace do značné míry vyjasnila a ukázalo se, že některé modely, jejichž představitelem v té přímo krystalické podobě byla především Velká Británie, se ukázaly být jako neúspěšné.

Naproti tomu tento návrh, který zachovává tzv. integrovanou železnici, tedy železniční společnost, která provozuje drážní dopravu i dráhu, je návrhem, který odpovídá tomu, kam směřuje ve svém vývoji Evropa a i řada dalších mimoevropských států. A to je velmi důležitá skutečnost, protože České dráhy, jak doufám už od příštího roku akciová společnost, budou dříve či později vystaveny silné konkurenci právě těchto zahraničních firem. To je ta konkurence, která bude rozhodovat o tom, jestli se České dráhy na trhu udrží, nebo neudrží, a v jaké podobě. Nebude to konkurence česká. to říkám přesto, že jsem si vědom, že tady již řada firem provozuje železniční dopravu a řada dalších jistě časem vznikne a budou provozovat železniční dopravu, která bude zahrnovat pouze určitý segment trhu, nebo bude jejich působnost omezena teritoriálně či nějak jinak. Nebude to tedy druhá, obdobně významná firma, jakou jsou dnes České dráhy. To je nejenom moje přesvědčení, to je fakt, který existuje v řadě zemí, kde již určitými formami transformace dráhy prošly a více či méně úspěšně fungují.

Nebudu zbytečně prodlužovat své úvodní slovo, protože všem těm, kteří se touto problematikou zabývají, je současná situace jasná. Měli možnost své návrhy předložit v hospodářském výboru, kde byly podrobeny poměrně obsáhlé odborné debatě, a i když nakonec hospodářský výbor nepřijal žádné usnesení, myslím, že názory do značné míry vykrystalizovaly a že je jasné, jakým směrem se ubírá uvažování jednotlivých poslaneckých klubů a jaký postoj k tomuto návrhu zákona zaujímají.

Dámy a pánové, doufám, že toto druhé čtení nepřinese nějaký ohňostroj návrhů, které nebyly projednávány v hospodářském výboru. Bohužel v důsledku toho, že nebylo v hospodářském výboru závěrečné usnesení přijato, musí být všechny návrhy, jejichž autoři chtějí, aby byly uplatněny, zde nyní ve druhém čtení znovu předneseny, čímž se toto druhé čtení relativně prodlouží.

Jsme připraveni v duchu toho, co jsem zde říkal i v prvním čtení, vytvořit potřebný prostor pro jednání mezi jednotlivými poslaneckými kluby, tak jak jsem to zde slíbil. Chtěl bych už nyní v úvodu druhého čtení zdůraznit, že jsem připraven požádat o přerušení druhého čtení před jeho úplným ukončením, tak aby prostor k dalšímu jednání o některých pozměňovacích návrzích zůstal otevřen, bude-li to potřeba.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Vládní návrh jsme přikázali hospodářskému výboru, záznam o jeho jednání jsme obdrželi jako tisk 880/Z. prosím tedy pana poslance Kapouna, aby se ujal slova.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, hospodářský výbor na své 60. schůzi, konané 27. září 2001, projednal návrh tisku 880 k vládnímu návrhu zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, tisk 880. Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy a spojů ČR Ing. Jaroslava Schlinga, zpravodajské zprávy poslance Miroslava Kapouna a po podrobné obecné i podrobné rozpravě nepřijal k tisku 880 žádné usnesení. Hlasování bylo takové, že z celkového počtu 19 přítomných poslanců hlasovalo 9 pro, 9 proti a jeden se hlasování zdržel.

I tak jsem byl pověřen jako zpravodaj výboru, abych na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru. Předseda výboru mě pověřil, abych předložil tento záznam k projednání předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Zápis ověřil Ing. Martin Starec.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Prosím nyní pana poslance Suchánka z výboru pro evropskou integraci, který též tento návrh zákona projednal. Prosím.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, výbor pro evropskou integraci projednal výše zmíněný návrh na své 48. schůzi, konané 27. září 2001, doporučil návrh tohoto zákona sněmovně ke schválení a doporučuje dva pozměňovací návrhy, které jste obdrželi v tisku 880/1. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Starec. Prosím.

 

Poslanec Martin Starec: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, máme před sebou vládní návrh zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty atd., sněmovní tisk 880.

V obecné rozpravě bych rád informoval Poslaneckou sněmovnu o některých závěrech, které se dotýkají tohoto zákona. Myslím, že bude vhodné, aby se s nimi seznámil i zpravodaj k tomuto zákonu a předkladatel, protože budou součástí protokolu, a já předpokládám, že s nimi budou i nadále pracovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP