(17.40 hodin)
(pokračuje Špidla)

Je to velmi těžké rozhodování a možná, že někteří z vás znají román Sofiina volba, to je román, ve kterém matka musí rozhodovat, zda přežije jedno, nebo druhé z dvojčat. A toto rozhodnutí je velmi kruté a obtížné a nedá se nikdy v pravém slova smyslu zvládnout. Tento příběh není tak drastický, tato situace není tak drastická, samozřejmě je to daleko snazší úloha, ale přesto je to těžká úloha pro ty, kteří rozhodují, protože rozhodují o věcech, které jsou většinou neseny slušnými lidmi, kteří mají zájem o druhé, myslí na druhé, chtějí připravit projekt, který je dobrý, a přitom racionalita rozhodování, kterého jsme povinni, je poskytnout dotace těm projektům, kde poskytnuté prostředky přinesou největší efekt. Někdy je to velmi obtížné, často to vyvolává konflikty, ale přesto je to nutné podstoupit a členové komisí, kteří zpracovávají tyto návrhy, toto riziko a toto napětí svědomí podstupují.

Dovolte mi tedy, abych uzavřel, že záměrem Ministerstva práce a sociálních věcí pro bezprostřední budoucnost v souladu s reformou veřejné správy je přenést rozhodování o dotacích, o jednotlivých projektech na krajskou úroveň, nejméně na krajskou úroveň, protože jsme toho názoru, že ze všeho nejdůležitější je rozhodovat blízko a se skutečnou znalostí situace v dané lokalitě a v přesném kontextu. Jakkoli model, který jsme vypracovali, je v zásadě uznávaný jako model, který je zodpovědný a přiměřeně objektivní, přesto rozhodování na centrální úrovni má svoje meze, které se nedají překonat. Já vidím tedy cestu jít o jednu úroveň níže.

Vážený pane poslanče, to je to, co mohu sdělit k vaší interpelaci, a znovu chci konstatovat, že veškeré podkladové materiály, veškeré informace a veškerá kritéria jsou veřejně dostupné, procesy, kterými se rozhoduje, jsou protokolárně zdokumentované, dají se zkontrolovat a reakce veřejnosti i dotčené veřejnosti je poměrně dobrá. Množství konfliktních situací nebo situací, kde jsme se dopustili chyby - bohužel na jednu z nich jste upozornil - je v rozsahu agendy malé.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám pane ministře. Pan poslanec Kohlíček opět využije své možnosti položit doplňující otázku.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji pane ministře za elementární informaci. Byl bych jenom rád, kdybych mohl také získat ujištění, že tam, kde se ministerstvo u toho prvního projektu dopustilo určité chybné informace, že alespoň v té investiční části bude možno, pokud je projekt samozřejmě vhodně zpracován a splňuje kritéria, vyhovět žadateli, protože už nějaké kroky od toho února na základě původní informace udělal.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr již nebude reagovat.

Konstatuji, že jsme pro dnešní jednací den i pro tuto 37. schůzi ukončili projednávání ústních interpelací.

Vzhledem k usnesení Poslanecké sněmovny, které bylo přijato, v době, kdy jsou vyčerpány interpelace na předsedu vlády i ministry vlády ČR, je možné v řádném jednacím čase pokračovat v projednávání bodů.

Budeme nyní projednávat schválené body, kterými jsou body 90, 91 a 93, až do 19 hodin, tak jak jsme si před interpelacemi určili.

 

Jako bod 90 otevírám

 

90.
Zpráva o stavu vysílání a činnosti Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání za období 1. 1. 2000 - 31. 12. 2000
/sněmovní tisk 862/

 

Předloženou zprávu projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a stálá komise pro sdělovací prostředky. Usnesení byla rozdána jako sněmovní tisky 862/1 a 862/2.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru i stálé komise Miloslav Kučera st.

 

Poslanec Miloslav Kučera st.: Vážený pane místopředsedo, vážený pane místopředsedo vlády, vážený pane ministře, milé kolegyně a kolegové, pokud platí české přísloví, že trpělivost přináší růže, mohu se dočkat, že budu do zítřejšího rána obalen růžovými poupaty. Pokud se tak stane, slibuji, že tyto růže věnuji všem kolegyním, které dnes ve sněmovně vydržely až do této chvíle, aby si vyslechly moji zpravodajskou zprávu.

Zpravodajská zpráva ke Zprávě o stavu vysílání a činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání za období leden až prosinec 2000 je pro mne v podstatě jednoduchou. Vy jste všichni dostali - a já si to dovolím připomenout - tento obsáhlý materiál, který z hlediska tiskových stran obnáší cca 350 stránek textu a příloh a který je dané problematice věnován.

Jak už jste říkal, pane předsedající, zprávu projednal jak výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, tak i stálá komise pro sdělovací prostředky, a je mou povinností, abych vás informoval na základě usnesení těchto dvou orgánů o tom nejdůležitějším, co při tomto projednávání zprávy oba dva orgány probíraly.

Tedy v první řadě musím konstatovat s potěšením, že tento písemný materiál, tato zpráva byla vydána v intencích požadavku Poslanecké sněmovny, a to tak, že už podruhé od roku 1999, a my si myslíme, že je tomu dobře. Neboť díky obsáhlosti této zprávy každý, kdo si ji prostuduje, kdo má o ni zájem, najde v ní vše, co potřebuje a co ho zajímá. Samozřejmě že takto rozsáhlá zpráva zároveň umožňuje, že si v ní každý najde i hůl, kterou bude bít psa - tedy pardon, radu bít, bude-li chtít, protože vždy se najde někdo nespokojený, komu se to či ono rozhodnutí rady, která je regulačním orgánem, samozřejmě nemusí líbit.

Myslím si, že je především důležité, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání výrazně otevřela svoji činnost směrem k veřejnosti, která tak má možnost jednání rady pravidelně sledovat, a to jak ze zápisů rady, jež jsou zveřejňovány na internetu, tak i z této zprávy.

Chtěl bych připomenout, že rada plní především a hlavně funkci orgánu státní správy v oblasti regulace televizního a rozhlasového vysílání. V poslední době jsme byli někdy svědky tendencí činnost této rady i jednotlivých radních, způsob volby rady, zvláště v souvislosti s novým mediálním zákonem, politizovat. Chtěl bych tuto tendenci zásadním způsobem odmítnout. Nelze samozřejmě opomenout, že někdy si určité problémy v tomto směru přivolávají na sebe členové rady sami, ale přesto si myslím, že se postupně dokázali poučit, a věřím, že i když některé události posledních dnů nasvědčují, že v této radě není všechno v pořádku, tak jak by mělo být, že politizace této rady nebude předmětem dnešní projednávané zprávy, neboť to také předmětem této zprávy není.

Pro zájemce, kteří se zajímají podrobněji o činnost rady a o stav vysílání v ČR, bych chtěl doporučit zvláště některé stránky, především stránky 28 až 39 této zprávy, která popisuje stanoviska rady ke klíčovým událostem minulého roku - podotýkám: minulého roku, tedy roku 2000 v této oblasti - tj. výsledky monitoringu České televize včetně počátku televizní krize, dále pak popis situace v TV NOVA, resp. tří hlavních soudních sporů, které jsou okolo televize vedeny. Problém vlastnických vztahů v FTV Premiéra, o tom mimochodem dostaneme k dispozici a budeme diskutovat ve zvláštní zprávě. A konečně také kapitolu o regionálním a lokálním terestrickém vysílání.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP