(15.30 hodin)
(pokračuje Langer)

Prosím, abyste se zaregistrovali svými hlasovacími kartami.

 

Zahajuji hlasování číslo 374. Kdo souhlasí s námitkou pana poslance Šuláka? Kdo je proti?

Z přítomných 155 poslanců pro 131, proti 6. Námitce bylo vyhověno.

 

Proto budeme ještě jednou opakovat hlasování o návrhu, kterým Poslanecká sněmovna zamítá předložený návrh zákona.

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 375. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 156 poslanců pro 81, proti 61. Návrh byl přijat.

 

Chtěl bych vidět toho odvážlivce, který teď řekne, že se spletl. Hlásí se pan poslanec Kováčik - předpokládám jen oznámení, nikoli zpochybnění.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Paní a pánové, pane předsedající, skutečně se chci omluvit. Hlasoval jsem proti zamítnutí a ve sjetině je pro, takže zpochybňuji toto hlasování.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 376. Kdo souhlasí s touto námitkou proti výsledku hlasování? Kdo je proti?

Z přítomných 156 pro 127, proti 11. Návrh byl přijat.

 

Ještě jednou, do třetice. Poslanecká sněmovna zamítá předložený návrh zákona. Zkuste se prosím každý dvakrát podívat, které tlačítko mačkáte.

Zahájil jsem hlasování číslo 377. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 156 pro 80, proti 61. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji projednávání dalšího bodu, kterým je

 

83.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2000
/sněmovní tisk 911/

 

Chci se zeptat, zda je přítomný prezident Nejvyššího kontrolního úřadu pan Lubomír Voleník. Zatím jsem nedostal informaci, že by požádal o možnost přítomnosti, eventuálně požádat o slovo.

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 911/1. Prosím pana ministra financí Jiřího Rusnoka, aby předložený návrh uvedl.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji vám, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, vážení hosté, návrh státního závěrečného účtu za rok 2000 byl zpracován podle zákona 576/1990 Sb., jehož ustanoveními se řídilo rozpočtové hospodaření po celý rok 2000.

Od ledna letošního roku se rozpočtové hospodaření řídí novými rozpočtovými pravidly, která schválila tato sněmovna zákonem č. 218/2000. Podle tohoto zákona také vláda předkládá návrh státního závěrečného účtu k projednání Poslanecké sněmovně. Součástí předloženého materiálu je rovněž návrh na úhradu části schodku státního rozpočtu za uplynulý rok.

Návrh státního závěrečného účtu projednala vláda České republiky dne 18. dubna t. r. a schválila jej svým usnesením č. 344.

Dovolte mi, abych vás z pověření vlády s návrhem státního závěrečného účtu seznámil. Vzhledem k tomu, že jste měli možnost se seznámit s předloženým materiálem podrobněji, ve svém vystoupení se omezím pouze na základní hodnocení rozpočtového hospodaření za minulý rok a na závěry, které z toho vyplývají.

Rád bych upozornil, že úvodní část předloženého materiálu se zabývá vývojem naší ekonomiky a charakteristikou základních makroekonomických ukazatelů za rok 2000. Její součástí jsou i souhrnné údaje o výsledcích hospodaření veřejných rozpočtů v širším pojetí a o vývoji veřejného zadlužení. V dalších částech pak je rozvedeno zejména hospodaření státního rozpočtu schváleného zákonem 58/2000 Sb., čili hospodaření za rok 2000, a podle příslušných ustanovení rozpočtových pravidel jsou v samostatných pasážích uvedeny podrobnější informace o tom, jak hospodařily jednotlivé součásti veřejných rozpočtů. Jde tedy o státní fondy, územní rozpočty, státní finanční aktiva a pasiva včetně přehledu o státních zárukách. Nad rámec rozpočtových pravidel jsou pak uvedeny i výsledky hospodaření zdravotních pojišťoven a zhodnocení využití prostředků poskytnutých České republice z Evropských společenství.

Úvodem bych se však vrátil zhruba o 1,5 roku zpět a připomenul alespoň některé cíle, které si vláda v rozpočtové politice na rok 2000 vytyčila.

Schválený státní rozpočet vycházel z programu vlády deklarovaného v jejím programovém prohlášení a z právního stavu v době jeho sestavování. Priority státního rozpočtu tvořily výdaje v sociální oblasti, dále pak především takové výdajové položky, které s sebou nesou prorůstové impulsy, a tudíž předpoklad návratu k hospodářskému růstu. Šlo zejména o výdaje na výzkum a vývoj, výdaje určené na podporu podnikání. Nově byla věnována i pozornost výdajům spojeným s přípravou vstupu České republiky do Evropské unie.

Podle hodnocení, které vám vláda předložila, se státní rozpočet se stanovenými úkoly v uvedených oblastech vyrovnal. Nyní tedy k hlavním poznatkům a závěrům, které z materiálu vyplývají.

Nejdříve bych se chtěl zaměřit na charakteristiku ekonomického vývoje a na zhodnocení základních ekonomických ukazatelů, které ovlivnily rozpočtové hospodaření. Hrubý domácí produkt ve stálých cenách byl oproti předchozímu roku v důsledku ekonomického oživení vyšší o 2,9 %, což v porovnání s předchozími roky vyznačujícími se trvalým poklesem znamená návrat k pozvolnému hospodářskému růstu. Počátky oživení se projevovaly již v polovině roku 1999. Navazující vývoj zejména v roce 2000 růstové tendence potvrdil.

Na rozdíl od dřívějších období, kdy hlavním faktorem byl čistý export, se rozhodující hybnou silou v roce 2000 staly investice, především pak vysoký příliv přímých zahraničních investic. Je třeba vidět, že i když byla překonána recese posledních let, jedná se zatím pouze o pozvolné oživování ekonomického růstu. Růst výkonnosti české ekonomiky je stále ještě poměrně křehký, nicméně již přesáhl průměrnou úroveň dosahovanou v zemích Evropské unie.

Průmyslová produkce se meziročně zvýšila o 5,1 %, když po obnovení růstových tendencí v závěru roku 1999 pokračoval příznivý vývoj po celý rok 2000. Byl ovlivněn zejména zvýšenou zahraniční poptávkou, která souvisela s ekonomickým vývojem u našich největších obchodních partnerů, tj. v zemích Evropské unie. K ní se přidal i růst domácí investiční a postupně i spotřebitelské poptávky.

V nejdynamičtějších oborech zpracovatelského průmyslu převážně díky právě zahraničním investicím se tempa růstu pohybovala mezi 10 až 20 %.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP