(15.10 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Státní rozpočet na rok 2001 byl schválen se schodkem ve výši 48 mld. 979 mil. 900 tisíc korun s tím, že na 40 mld. Kč budou vydány státní dluhopisy a zbývajících 8 mld. 979 mil. korun bude uhrazeno použitím krátkodobých finančních prostředků na účet státních finančních aktiv. Státní dluh se vydáním těchto dluhopisů zvýší na 320 mld. Kč. Státní dluhopisy mohou být vydány pouze na základě zákona, a proto tento návrh předkládám k projednání a schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Tento návrh zákona nemohl být součástí zákona o státním rozpočtu, protože jeho schvalovací proces je zjednodušen a tím nepodléhá schválení Senátu jako ostatní návrhy zákonů. Proto jej předkládám nyní jako samostatný návrh zákona.

Navrhovaný státní dluhopisový program především umožní Ministerstvu financí vydat státní dluhopisy na rozpočtovaný schodek státního rozpočtu roku 2001, které budou mít delší dobu splatnosti než jeden rok již v průběhu roku 2001. Základním důvodem, proč žádám Poslaneckou sněmovnu o zákonné povolení vydat již od počátku dluhopisy s delší než jednoletou dobou splatnosti, je snaha našeho úřadu vydat dluhopisy s různými dobami splatnosti tak, aby objemy v době splatnosti těchto dluhopisů byly rovnoměrně rozloženy v čase.

Je vám pravděpodobně známo, že dnes struktura státního dluhu je ve značné míře financována krátkodobými cennými papíry státní povahy, tzn. mnohem větší váha je na krátkodobých cenných papírech, což jednak zvyšuje úrokové náklady obsluhy státního dluhu, jednak vytváří jisté technické komplikace pro realizaci této obsluhy. Praxe samozřejmě dále zvětšuje riziko při obnovování těchto emisí, pokud je většina v krátkodobých instrumentech. Naopak sdružování a zkracování splatnosti státních dluhopisů toto riziko zvyšuje a stává se jedním ze základních důvodů vzniku tzv. finančních krizí států, jakých jsme byli svědky např. v případě Ruské federace či Spojených států mexických.

Ministerstvo financí si je vědomo, že tímto zákonem žádá o povolení vydávat dluhopisy v předpokládaném, nikoli skutečném objemu. Skutečný a vyúčtovaný objem schodku státního rozpočtu je samozřejmě znám teprve po skončení rozpočtového roku. Nicméně je předkládán ke schválení Poslanecké sněmovně v rámci státního závěrečného účtu závěrečný schodek. Zákonné povolení vydávat státní dluhopisy ke krytí schodku rozpočtu v roce 2001 pro Ministerstvo financí ČR neznamená vydávat státní dluhopisy v celém povoleném objemu. Jde pouze o to, vydat v průběhu roku státní dluhopisy v nezbytně nutné míře podle časové potřeby a v průběhu likvidity státního rozpočtu. Po vyúčtování hospodaření státu za rok 2001 předloží Ministerstvo financí v rámci státního závěrečného účtu Poslanecké sněmovně ke schválení nový zákon a ten bude obsahovat návrh na řešení skutečného schodku roku 2001 s tím, že neprodleně po jeho schválení a současně s ním požádá Poslaneckou sněmovnu o zrušení dnes mnou navrhovaného zákona. Domnívám se, že je to řešení správné a zcela průhledné a řešení, které ve svém konečném důsledku vede k větší efektivnosti obsluhy státního dluhu.

Jednací řád Poslanecké sněmovny Parlamentu stanoví Ministerstvu financí povinnost navrhnout způsob úhrady rozpočtovaného schodku státního rozpočtu. Předložený návrh zákona tuto povinnost v souladu s povinnostmi, které stanoví tento zákon o dluhopisech, plní.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dříve než vystoupím jako zpravodaj, dovolte mi jménem poslaneckých klubů ODS, US a KDU-ČSL vznést veto proti postupu podle § 90, tzn. proti zrychlenému projednání v jednom čtení.

Nyní mi dovolte, abych jako zpravodaj co nejstručněji vyjádřil svůj názor. Domnívám se, že dluhopis je na krytí schodku deficitu státního rozpočtu a je správné vydávat ho teprve po schválení státního závěrečného účtu za příslušný rok, ostatně tak se to v minulosti, v uplynulých deseti letech, činilo téměř ve všech případech. To jsou důvody, které mě vedou k tomu, že v podrobné rozpravě navrhnu zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Máme první čtení, pane poslanče. Navrhněte teď hned.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: V podrobné rozpravě zamítnutí v rámci prvního čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: V prvním čtení nikoli podrobná rozprava. Teď hned navrhněte. Jestli jste provedl veto podle § 90 odst. 2, znamená to, že probíhá projednávání tohoto zákona standardně v rámci tří čtení, tudíž v prvním čtení jsme teď a normálně teď můžete navrhnout zamítnutí či vrácení.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Není-li námitek, můžeme to spojit. V minulosti někdy bylo vyžadováno, aby návrhy padaly v rámci rozpravy. Není-li pochybností, navrhuji v tuto chvíli zamítnutí tohoto návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře. Děkuji. To bylo vystoupení zpravodaje a teď už si uvědomuji nedorozumění, které mezi námi bylo. Bylo to vystoupení zpravodaje.

Nyní otevírám obecnou rozpravu. Pan kolega Šulák a poté pan poslanec Tlustý.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážené kolegyně a kolegové, domnívám se, že aby se vytvořily podmínky pro realizaci programu ČSSD, musí být k dispozici finanční prostředky. Tato vláda nastolila stav zákonnosti, a tedy i návratnosti finančních prostředků vypsaných státními dluhopisy. Argumenty pana poslance Tlustého jsou žlučovité a bez průkazných argumentů. Proto si myslím, že byste toto měli vzít v úvahu a podpořit tento návrh zákona. (Bouřlivý potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Já si myslím, že tento projev vejde do dějin Poslanecké sněmovny.

Slovo má poslanec Tlustý, připraví se pan kolega Recman.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Předkládám návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan poslanec Recman má slovo.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, já samozřejmě jsem vnímal logiku vystoupení ministra financí, zejména snahu řešit schodek letošního roku vydáním státního dluhopisového programu ještě v tomto roce, vnímám, že financování tohoto schodku prostřednictvím státních pokladničních poukázek je finančně náročnější než prostřednictvím dluhopisového programu. Na druhé straně jsem přesvědčen o tom, že právě státní rozpočet v takové podobě a struktuře, jak byl přijat Poslaneckou sněmovnou na letošní rok, byl přijat na základě opoziční smlouvy s tím, že poslanecký klub KSČM k němu měl řadu výhrad, a proto i v závěrečném hlasování návrh státního rozpočtu na letošní rok nepodpořil.

Jsem přesvědčen o tom, že výše státního dluhu, která je, zřejmě nebude konečná, i když vnímám to, že zaznělo z úst ministra financí, že státní dluhopisový program bude vypsán jenom na část tohoto schodkového hospodaření.

Chtěl bych se proto zeptat právě v souvislosti s vydáním dluhopisů a s naplňováním státního rozpočtu České republiky na letošní rok, jestli bych mohl dostat odpověď na dotaz, který se týká právě možného překročení výše tohoto schodku, protože ve sdělovacích prostředcích byly publikovány informace, že výše státního dluhu, která byla schválena na úrovni 48,9 mld. Kč, má být překročena o dalších 10 až 15 mld. Kč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP