(12.10 hodin)
(pokračuje Filip)

Vidím samozřejmě rád, když někdo ve svém podnikání je úspěšný, a vůbec nic mu nezávidím. To vůbec není o závisti. Je to o tom, jestli tím měřítkem hodnot je práce, nebo majetek. Já si myslím - vy jste to tady říkal, a když jste to říkal, tak to také svým činem podpořte, že měřítkem hodnot bude práce, a ne ty majetky, které jiným způsobem, nikoli prací, byly získány. A o tom je také tento zákon. (Potlesk v části sálu.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se někdo další do rozpravy?

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, protože jste zároveň předsedajícím, tak vaším prostřednictvím si vám dovoluji říci: Vy jste tady několikrát vznesl otázku a odpověděl si i na to, o co jde v tomto zákoně. Já jménem těch, na které jste tady vlevo ukazoval, dovoluji si vám sdělit, že jde o to, aby jakkoli velký majetek v této zemi získal člověk pouze čestnou a poctivou prací. (Potlesk v části sálu.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Já už nepůjdu k řečništi, abych řekl, že jsem o tom vůbec nemluvil. Je to asi zbytečné.

Prosím, pan poslanec Pejřil.

 

Poslanec František Pejřil: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, o tom, že tento návrh zákona je podle mého názoru a názoru mnohých z nás nepřípustný zásah do soukromí, že je to znevýhodnění jedné skupiny obyvatel, a to majetnějších, bylo řečeno mnoho. Pan předseda mluvil o technické stránce tohoto návrhu zákona. Dovolte mi ale říci jednu věc, která mi leží v hlavě a o které se v tomto státě za posledních deset let mluví tak, jak se mluví. Je to pohled na lidi chudší, resp. chudé, a lidi bohatší, bohaté.

Ve vyspělých zemích pod pojmem bohatý se rozumí člověk úspěšný, člověk, který svou prací něčeho dosáhl. Je to člověk vážený. U nás díky desítkám roků, které tady proběhly, které si velice dobře pamatujeme, je pod pojmem bohatý skryto synonymum zloděj. Pod pojmem chudý, chudší je ve vyspělých demokratických zemích člověk, který je neúspěšný, nebo se nějakým způsobem nemohl dále vypracovat. U nás je to člověk poctivý. Takže si myslím, že dnes si ani tak nevykládáme o tomto návrhu zákona, ale o celkovém pohledu na věc. Až se tento pohled u nás změní, až pod pojmem bohatý bude člověk, který je úspěšný, který je pracovitý, který nepracuje jen osm hodin denně, ale který pracuje více, který se snaží, aby to někam dotáhl, aby dobře zajistil rodinu, potom se na to asi všichni budeme dívat jinak.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Hlásí se někdo další do rozpravy? Prosím, poslanec Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové. Já jsem z této diskuse, která tady probíhá, pochopil, že pro pravou stranu této Poslanecké sněmovny je úspěšným člověkem i majetný drogový mafián. Neboť byl úspěšný, je majetný, tak je třeba ho ctít a ochraňovat. Děkuji vám za to.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Opět bych řekl, že bych poprosil pana poslance, aby si vzal stenozáznam z této diskuse a pokusil se najít opodstatnění pro tato svá slova.

Pokud se nikdo další nehlásí, rozpravu končím. Zazněl zde jeden návrh na zamítnutí. Dávám závěrečná slova oběma - navrhovateli i zpravodaji. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, pokusím se vyjádřit k některým bodům, které zazněly v diskusi. Nicméně budu se snažit být velmi stručný.

Smyslem vládního návrhu skutečně není nic více, nic méně než to, aby nástroje daňové správy byly doplněny o tento instrument, který není českým vynálezem, není žádnou ojedinělou záležitostí v daňových systémech okolních zemí. Myslím, že nemá smyslu přeceňovat jeho možnosti. Stejně tak bych prosil, aby nebyly tyto možnosti podceňovány.

Já jsem ve svém úvodním slově zdůraznil, že náš hlavní zájem je preventivní. Tento institut bude znamenat mnohem větší "zdisciplinování" těch daňových plátců, kteří snad by v nějakém okrajovém spektru měli tendence vyhýbat se zdaňování svých příjmů. Myslím si, že skutečně nejde o žádný třídní populismus, že nejde o rozdělování občanů. Jde o to, pomocí tohoto instrumentu usilovat o větší spravedlnost. Jaká je spravedlnost v tom, že někdo platí ze všech svých příjmů, zejména zaměstnanci, kteří odvádějí přímo své daňové povinnosti prostřednictvím zaměstnavatele, a někdo z jiných příjmů neplatí! A není možno v podstatě stávajícími instrumenty daňové správy proti tomu zasáhnout, resp. možnosti identifikace toho jsou značně omezeny. Čili toto je smysl toho návrhu.

Bylo tady argumentováno velmi výrazně proti tomuto návrhu proto, že bude komplikované ocenění. Já jsem uvedl ve svém úvodním slově, že tento návrh se snažil o velké zjednodušení proti tomu původnímu návrhu. Když budeme pozorně číst § 5 návrhu, zjistíte, že není potřeba žádných znalců, není potřeba žádných znaleckých posudků na ocenění majetku. Zásadně se majetek oceňuje pořizovacími cenami, je-li to obchodní majetek, pak vstupními cenami, které stejně podnikatelé musejí mít pro přiznání daně z příjmů. Zásadně se oceňuje obchodní majetek vstupními cenami. Pokud jsou to nemovitosti nabyté úplatně, pořizovací cenou, nemovitosti nabyté vydáním restitučního předpisu oceňovacím předpisem atd., atd.

Bylo tady řečeno, zda zákon nebude působit retroaktivně. Zákon nebude působit retroaktivně. To je samozřejmé, nikdo o to ani neusiloval, nebylo to ani smyslem, aby zákon působil retroaktivně. Kontrola bude v každém případě selektivní. Každá kontrola v těchto systémech je selektivní. Jestliže je tady obava z nějaké plošné kontroly, tato věc nevychází z reality. Vždy je kontrola v těchto systémech selektivní.

Ve zprávě zpravodaje byla pochybnost o definici termínu obvyklé vybavení domácnosti. Tento termín je běžným legislativním termínem. Používá se i v jiných předpisech, které platí. Znovu bych chtěl uvést, že snahou navrhovatelů bylo, aby ten zákon byl spravovatelný, aby byl administrovatelný, aby byl co nejjednodušší.

K tomu, co říkal pan poslanec Langer - já s ním souhlasím. Tento princip ve vztahu k sociálním dávkám by platit měl. Myslím, že by bylo potřeba předložit, pokud jde o sociální dávky, jisté úpravy současného systému. Nicméně tento princip u dávek sociální péče platí. Dnes platí. Jiná věc je, jestli ta kapacita místních úřadů, které vykonávají tyto sociální dávky, je schopna tato majetková přiznání naplňovat.

Ještě jednou bych chtěl říci, že smyslem tohoto nástroje je doplnit stávající nástroje finanční a daňové správy a tak zlepšit její funkčnost, zavést do ní v podstatě větší spravedlnost. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji ministru financí. Prosím zpravodaje poslance Doležala.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Vážený pane předsedo, dovolím si nejdřív zareagovat na již odeznělou diskusi a poté se pokusím ji shrnout. Původně jsem předložil sedm otázek. Jestli se nemýlím, dostal jsem odpověď na jednu, to je - co to je obvyklé vybavení. Bylo mi vysvětleno, že obvyklé vybavení je např. kuchyně, myčka značky Miele, sporák značky Miele a vybavení v hodnotě x tisíc. Toto je vysvětlení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP