(10.10 hodin)
(pokračuje Gross)

Co se týče absence kontroly při sčítání, jak zaznělo v některých vystoupeních, opět již poněkolikáté - protože projednáváme již třetí volební zákon v poměrně krátkém období - musím konstatovat, že systém, jak je dnes založený, odpovídá moderním standardům ve vyspělé části Evropy, kdy skutečně volby se staly výkonem státní správy, politické strany mají možnost absolutní kontroly na té úrovni, kde dochází ke vstupu primární dat do informačních systémů. To znamená tam, kde se sčítají hlasy. Pak má každá politická strana možnost kdykoli vstupem do těchto informačních systémů kontrolovat, zda s těmito daty, o jejichž přesnosti či nepřesnosti má perfektní informace, nedochází k nějaké manipulaci.

Nemám důvod, proč bych v tuto chvíli jakkoli zpochybňoval tento systém, který nyní je vyzkoušen nota bene praxí, protože v České republice proběhly dvoje volby podle tohoto systému a nezaznamenali jsme žádné problémy. Nově se zavádí v zákonech - a i v tomto zákoně - účinnější soudní ochrana, takže to je další věc, která precizuje ochranu voleb oproti nějakým nežádoucím vstupům a případným manipulacím.

Na některé dílčí připomínky v tuto chvíli asi nemá smysl reagovat. Otázka střetu zájmů, jak říkal kolega Exner - to je záležitost, která je upravena v zákoně o volbách do krajů. Otázka návrhu, aby zákon nebyl projednáván ve zkráceném řízení - pan kolega Exner se mě ptal, proč se usmívám jeho řeči na téma, že nežádají vrácení, ale nechtějí připustit, aby se projednával zkráceným způsobem. Dámy a pánové, ve své podstatě je to jedno. Jestliže tento zákon bude Poslanecká sněmovna ve druhém čtení projednávat v říjnu, Senát ho bude projednávat někdy v listopadu, prezident republiky ho schválí někdy začátkem prosince. Někdy koncem roku zákon může vstoupit v účinnost, pak běží zákonná lhůta pro vypsání voleb, takže opravdu volby se budou moci konat v květnu. V listopadu končí volební období zastupitelstva, které v květnu bude zvoleno. Lidé si budou myslet, že si z nich děláme opravdu legraci.

Mám pocit, že řada věcí, které zde byly diskutovány, jsou věci, které zde již zazněly, byly diskutovány dlouhé hodiny na výboru pro veřejnou správu. Nevidím důvod, proč bychom měli diskuse zdlouhavě opakovat. To ale neznamená, že nemůžeme bavit o takových věcech, o jakých hovořil třeba pan poslanec Kvapil - otázka § 45 nebo otázka klauzulí, kandidátních listin, individuálního kandidáta. To jsou věci, na které prostor zde je a které se i ve zkráceném řízení zvládnout dají. Jsem přesvědčen, že jsme schopni dojít k podobě, která bude akceptovatelná jak pro sněmovnu, tak doufám i pro Senát.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Grossovi. Prosím o závěrečné slovo a o rekapitulaci návrhů pana zpravodaje Beneše.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážená paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové, jak se stalo zvykem při projednávání kteréhokoli návrhu volebního zákona, opět se zopakuje diskuse. Musím se přiznat, že když jsem se seznámil s výstupem k tomuto zákonu v Senátu, podíval jsem se i do diskuse v minulých volebních obdobích. Mám pocit, že diskuse se opět opakuje. Doufám, že naše demokratická tradice bude pokračovat alespoň v respektování některých pevných bodů.

Za pevné body bych si dovolil označit dvě věci, a to je například onen technický proces, kontrola pouze na úrovni okrskové volební komise. Nebyl jsem zastáncem tohoto procesu, ale jestliže jsme se jednou rozhodli v zákoně o volbách do krajů, že tomu tak bude, a jestliže máme pozitivní zkušenosti ze zákona o volbách do krajů, prosil bych, abychom to stále znovu a znovu neotevírali. To je jedna prosba, protože jinak pak diskuse nemá konce.

Druhá prosba je, aby ti, kteří navrhují například přímou volbu starosty - a měli jsme ve druhém čtení návrh při minulém projednávání - připravili komplexní návrh, který opravdu bude moci fungovat. Osobně si myslím, že to dokonce musí být i s úpravou ústavy, protože to není tak drobná jednoduchá změna, která se jen tak napíše a honem předloží na plénum Poslanecké sněmovny. Chtěl bych poprosit paní poslankyni Rujbrovou, která je členkou příslušného gesčního výboru, aby předložila komplexní pozměňovací návrh, který bude moci být seriózně posuzován, nikoli jen nadnášet v jakýchsi předvolebních heslech a rétorikách.

Další debata, která zde probíhala, se zabývala oněmi dalšími a dalšími věcmi. Jsem rád, že mechanismus výpočtu se omezil pouze na sumarizování metod, které zde jsou. Trochu mě mrzí, že poněkud jednostranně je jeden z výpočtů označován jako zvýhodňující jednu skupinu. Nabízím výpočty, které mám k dispozici a které hovoří o tom, že se o příliš velké změny nejedná.

Vážené dámy, vážení pánové, v rozpravě vystoupilo celkem pět poslanců, z nich jeden s drobnou kosmetickou vadou. Žádný z poslanců nenavrhl zamítnutí ani vrácení, pouze se objevil návrh na zkrácené projednávání o 50 dnů. Se souhlasem předkladatele prosím, paní předsedající, abyste nechala rozhodnout Poslaneckou sněmovnu o tomto návrhu. Bude-li tento návrh přijat, jsem připraven jako předseda příslušného gesčního výboru učinit vše pro to, aby byl projednán včas.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Budeme tedy hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty o 50 dnů.

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 43, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 43 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 169 vyslovilo 119 a 35 bylo proti.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání, ale pouze za předpokladu, že se sněmovna poněkud ztiší.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 44. Kdo je pro přikázání návrhu výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 44 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 169 vyslovilo 148 a jeden byl proti.

 

Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a lhůta pro jeho projednání byla zkrácena o 50 dnů.

Ještě předtím, než budeme projednávat další bod schváleného pořadu schůze, udílím slovo předsedovi klubu sociální demokracie Bohuslavu Sobotkovi.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Paní předsedající, dámy a pánové, za malou chvíli bychom měli přistoupit k projednávání bodu, kterým je vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu rozpočtovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2001, což je sněmovní tisk 908. Tento sněmovní tisk byl předkladatelem navržen k projednání podle § 90 odstavec 2 našeho jednacího řádu, tj. ve zrychleném čtení. Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli není v Poslanecké sněmovně potřebný konsensus týkající se způsobu projednávání tohoto sněmovního tisku, dovoluji si navrhnout změnu pořadí, a to tak, že by se tento bod zařadil nově jako bod 77 této schůze Poslanecké sněmovny. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP