(11.50 hodin)
(pokračuje V. Vymětal)
A to všechno ve velmi dobré technické kvalitě, a to všechno na anténu, která bude pouze místní na nějaký prut, nebude třeba společné televizní antény. A navíc příjem bude možný i v mobilních prostředcích, tzn. ve vozidlech. Tolik jenom pro stručnost, a to velmi hrubou, co to znamená digitální televizní vysílání.
Přechod na toto vysílání bude nutný z více důvodů. Samozřejmě technická úroveň vysílání je velmi důležitá, pochopitelně, že v tom budeme následovat členské země Evropské unie, které jsou většinou již dál, než jsme my. Pochopitelně, že informační společnost má rostoucí nároky na šíři a formy přístupu k informacím i k zábavě. Důležité je i to, že rozvoj analogového vysílání dnes již prakticky skončil, protože přírodní zdroj, kterým v tomto ohledu je kmitočtové spektrum, je prakticky vyčerpán a další frekvence nelze mezinárodně zkoordinovat, a nelze tedy povolovat další broadcastery.
Pokud jde o stav v této věci, v současné době probíhají dvě neveřejná pilotní vysílání. Samozřejmě neveřejná v tom smyslu, že ten, kdo si případně příslušný televizor, případně setbox doveze ze zahraničí, tak pochopitelně vysílání přijímat může, nemá ovšem příjem zaručený, a provádějí se tam i nezbytné pokusy. V následujících dvou letech je nezbytné, aby tyto pilotní projekty byly nahrazeny veřejnými pilotními projekty, tzn. vysíláním, které již bude určeno pro veřejnost, aby se začal postupně zvyšovat počet lidí, kteří si uvědomí, co to je digitální vysílání, jaké možnosti přináší televizním divákům a jaké to má výhody. V následujících letech, tzn. řádově v letech 2004 až 2005, by se jednalo zhruba o dva až tři multiplexy, tzn. dva- až třikrát řekněme pět televizních programů, samozřejmě mluvím o celoplošně použitelných multiplexech, to znamená, že v každém místě - má-li to být celoplošné - by bylo k dispozici řekněme těch deset televizních programů plus ony dodatkové služby, o kterých jsem mluvil. Postupně po roce 2005 a po uspořádání mezinárodních koordinačních konferencí, které dají dohromady jednotlivé kmitočty pro členské státy, by se rozsah měl rozšířit až na multiplexů šest.
Pokud jde o ukončení analogového televizního vysílání, předpokládá se v roce 2010 až 2012 s tím, že výhodou ukončeného analogového vysílání bude to, že se uvolní dnes používané frekvence, používané pro analogové televizní, případně i rozhlasové vysílání, a bude je možné použít pro jiné telekomunikační služby. Jedním z důležitých úkolů, které pro nastartování tohoto procesu je potřeba řešit, je i nezbytné doplnění projednávaného zákona o rozhlasovém a televizním vysílání.
Je pravda a jeden z mých předřečníků to zmínil, že příslušné změny formulované do paragrafovaného znění byly předloženy prakticky až ve druhém čtení. Nicméně si myslím, že rozsah těchto změn, tak jak je budu navrhovat v podrobném čtení, je minimální, že tam nehrozí nebezpečí jakéhokoliv zneužití takto navrhovaných změn a že naopak umožní relativně plynulý přechod na digitální vysílání využitím právě oněch pilotních projektů, které by sloužily veřejnosti.
Dovolím si tedy v podrobné rozpravě druhého čtení navrhnout příslušné změny, které by se v zákoně o rozhlasovém a televizním vysílání pro nastartování digitalizace měly schválit. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ke slovu se hlásí zpravodaj pan poslanec Pleva, připraví se pan poslanec Talíř.
Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, nerad zneužívám svého práva zpravodaje vystoupit přednostně, nicméně musím reagovat na slova svého předřečníka. Nechci zpochybňovat digitalizaci, nechci zpochybňovat to, že je velmi potřebná a velmi užitečná. Chci ale zpochybnit způsob, jakým jsou podány pozměňovací návrhy a jak jsou prezentovány jako věci téměř legislativně technické, které nemohou způsobit žádné problémy. Pravý opak je pravdou.
Návrhy, které budou podávány v podrobné rozpravě, jsou návrhy zcela zásadní, pro digitalizaci zcela určující a naprosto špatně a nezodpovědně připravené Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Možná, že si někteří z vás vzpomenou, že jsme několikrát v minulých rozpočtech přidávali peníze radě do rozpočtu na zajištění digitalizace. Rada nebyla schopna předložit kvalitní legislativní úpravu, která by toto řešila. Na předposledním zasedání komise si dokonce myslela, že digitální multiplex je přístroj, a nikoliv datový tok. Svědčí to o naprosté nekompetenci Rady pro rozhlasové a televizní vysílání v této oblasti. A to, že se sem pokouší dostat prostřednictvím poslanců zadními vrátky návrhy na jakési přidělování digitálního multiplexu bez jakýchkoliv pravidel, protože pravidla, která jsou pro přidělování celoplošných televizních licencí, a jsou v podstatě takhle vztáhnuta i na přidělování digitálního multiplexu, jsou naprosto nevyhovující, protože se jedná o naprosto jinou materii. Jedná se o šíření signálu jiných provozovatelů a jedná se také o dodatečné datové služby. Věci, o kterých vůbec nemáme představu, jak a zdali vůbec by měly být regulovány. Za jakých podmínek by se měly udělovat, co by měl nabízet člověk nebo právnická osoba, která dostane digitální multiplex, aby ho provozovala. Vůbec to nevíme, vůbec jsme o tom nediskutovali a mám teď dát radě bianco šek, aby na 12 let udělila někomu provozování digitálního multiplexu bez jakýchkoliv podmínek a bez jakýchkoliv výběrových kritérií. Pak se mohu domnívat, že výběrové kritérium bude jedno, které bych zde nerad říkal, abych nemusel zneužívat své poslanecké imunity.
Domnívám se, že cesta k tomu, abychom nezabránili digitalizaci v této zemi, je, abychom připravili zvláštní návrh zákona o digitalizaci, kde můžeme jak vymezení pojmů, tak způsob udělování licence, způsob regulace, způsob tzv. must carry, tzn., kdo bude povinně zařazen v digitálním multiplexu nebo kdo nebude, jak bude vlastně regulován přístup k tomuto digitálnímu multiplexu, to jsou věci, které nemáme prodiskutovány. Abychom předložili v samostatném návrhu, který může být předložen v poměrně krátké době, pokud se tomu budeme teď se všemi znalostmi, které teď již máme, věnovat. Nicméně pokud to dáme teď do tohoto zákona, spácháme tím nenapravitelné škody, anebo tento zákon bude řádově snad v období půl roku vyžadovat další novelizaci a to si myslím, že bude velmi špatná vizitka pro naši práci.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Jaromír Talíř. Připraví se pan poslanec Vojtěch Filip.
Poslanec Jaromír Talíř: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se ve všeobecné rozpravě k tomuto návrhu zákona zmínil o dvou oblastech, které řeší. První oblastí je tzv. licencování neboli udělování oprávnění k vysílání a provozování rozhlasového a televizního vysílání. Druhou oblastí je regulační orgán, tedy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
***