(17.50 hodin)
(pokračuje Kužvart)
A já si myslím, že celá ta záležitost začala tím, že s tímto programem, který je založen na stoprocentní dotaci státním školám na zajištění demonstrace - a teď asi je podstata problému -využití sluneční energie na výrobu energií, nejenom na výrobu elektřiny, že s takovýmto programem jsme prostě neměli dostatečnou zkušenost, jak toto formulovat. A to, co bylo opakovaně zmíněno v interpelaci, tzn. ony metodické listy, byly pouze návrhem, nikoliv oficiálním dokumentem Ministerstva životního prostředí a pro rok 2001 už pochopitelně neplatí. Platí příloha směrnice, kde - a tady by si asi zasloužilo určité věci citovat - my jsme pochopitelně tím uplynulým rokem, těmi pilotními projekty si ověřili, jakým způsobem to funguje, a nyní je možnost žádat jednotky o výkonu 220 W pro ony školy základní, nikoliv specializované, průmyslové či vysoké. Pro školy, které jsou specializované na oblast např. elektrotechniky, půjde o žádosti na instalaci jednotky o výkonu 1200 W.
Na dokreslení parametrů r. 2001 bych chtěl konstatovat, že nezměnily podmínky u malé jednotky 220 W, je to stoprocentní dotace. U velké jednotky 1200 W jde z 85 % o dotace a 15 % si doplácí žadatel.
Považoval jsem za užitečné, protože dotaz pana poslance směřoval obecně k disponibilním prostředkům státního fondu, zmínit několik čísel, protože o financích je to vždycky až na prvním místě. V roce 1999 souhrnně obnovitelné zdroje energií byly podpořeny v rámci 42 akcí s celkovými náklady 333 milionů korun, kdy celková podpora státního fondu v roce 1999 činila - dotace i půjčky - 238 milionů korun. V roce 2000, kdy byl zahájen program "Slunce do škol", souhrnně na obnovitelné zdroje energií bylo podpořeno za první pololetí již 65 akcí s celkovými náklady 263 milionů korun a celková podpora ze státního fondu za první pololetí minulého roku, tzn. dotace a půjčky, činila 179 milionů korun. Za druhé pololetí odhadujeme, že bude zhruba 120 akcí, neboť se ještě podepisují smlouvy, a celková podpora bude, jak jsem již v úvodu zmínil, zhruba 400 miliónů korun.
To, co je pro nás důležité, je právě ten program "Slunce do škol", který neměl nějakou minulost před rokem 2000, byl v roce 2000 zahájen a na radách Státního fondu životního prostředí, kde jsou jak zástupci ekonomických resortů, tak zástupci sněmovny, jsem byl přítomen osobně, protože tento projekt jsme skutečně vyhlásili společně s ministerstvem školství a považoval jsem ho za velmi důležitý a právě proto jsem byl osobně jak na 41., tak na 42. radě Státního fondu životního prostředí, kde se toto probíralo. A tam došlo právě k tomu problému, kdy žádostí o velký zdroj za 498 tisíc korun bylo podáno zhruba 100. Rada Státního fondu životního prostředí všechny žádosti posoudila a u 15, které byly podány právě středními průmyslovými školami, řekla ano, zde má smysl jít na vyšší cenu. U zbývajících jsme - a to zdůrazňuji - obratem korespondovali se žadateli, že nepovažujeme za nezbytné, aby k demonstraci využití energií fotovoltaickým způsobem využili ten menší zdroj, kde investiční náklady byly cca 40 tisíc korun.
To, co jsme projednávali na obou minulých radách státního fondu, byl zhruba rozdíl - a teď to převedu do velmi jednoduchého parametru - zda šmahem všem dáme to, co si primárně žádali v tomto rozbíhajícím se programu, byl zhruba rozdíl v rozsahu dvou až tří čistíren odpadních vod pro obce. Protože Státní fond ŽP doposud nedostal za celých osm let své historie ani korunu ze státního rozpočtu, jak rada státního fondu, kde jsou poslanci, tak i já jako správce fondu každou korunu dvakrát obracíme; ten převis poptávky po penězích je zhruba čtyřnásobný. Z toho důvodu jsme těch 85 žádostí především základních škol o dražší, skoro půlmilionový systém zamítli a korespondovali jsme s nimi: ano, žádejte o menší! Oni znova na 42. radě v prosinci požádali, rada fondu mi nedoporučila schválit tyto velké žádosti, kdy pochopitelně mají nyní možnost podle upravených a podrobnějších jednoznačnějších pravidel požádat nikoliv o ten stowattový, ale 220wattový se stoprocentní dotací a tímto způsobem bude tato záležitost dořešena.
Prapříčinou celého toho problému bylo, že o neoficiální metodický pokyn se řada žadatelů opírala. Na finanční prostředky ze státního fondu není nárok ze zákona, posuzuje to rada, není to záležitost, která by byla dána jednoznačně, a jak já jako správce fondu, tak rada fondu jsme byli vedeni snahou prostředky využít co nejefektivněji. A to bych chtěl říci na závěr.
Při limitovaných prostředcích státního fondu naším záměrem, naší ambicí je pokrýt maximální počet žadatelů tak, aby tyto jednotky fotovoltaické, které podle odborných posudků - a mohl bych zacitovat - které byly zpracovány příslušnými experty, např. předseda České společnosti pro sluneční energií Ing. Michalička konstatoval: "Akce Slunce do škol organizovaná Ministerstvem životního prostředí a Státním fondem ŽP je velmi užitečná a potřebná. Podle mého názoru by měla pokračovat i v dalších letech, aby postupně byly přiměřeně vybaveny pokud možno všechny školy demonstračním zařízením na využívání obnovitelných zdrojů energie." Toto odborné stanovisko pana Ing. Michaličky se snažíme v rámci činnosti Státního fondu ŽP naplnit. To je moje odpověď.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo? Pan poslanec Beneš se hlásí.
Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, páni ministři, dámy a pánové, když jsem interpeloval ústně, tak jsem interpeloval spíše kvůli formě procesu, a samozřejmě jsem také zmínil, že fotovoltaické články jsou drahé a že samozřejmě to není tak jednoduché hovořit o alternativních zdrojích energie a že je velmi dobré, když školy se přesvědčí, kolik to stojí peněz. Chtěl bych vypíchnout jen dvě čísla, která tady uvedl pan ministr, a prostě je sečtu. Je to půl miliardy korun na tento program a myslím, že je opravdu na zvážení, jestli v tomto programu pokračovat. Mimochodem bych položil trochu řečnickou otázku, zda pan ministr také počítá s náklady na likvidaci fotovoltaických článků, protože, jak jistě všichni víme, fotovoltaické články obsahují nebezpečné kovy a jedovaté látky.
Myslím si, že je to názorná výuka, pokud ale školy vědí, pokud jedna kilowatta tepelná nebo kilowatthodina elektrická stojí včetně onoho příspěvku ze Státního fondu ŽP. Protože pan ministr tady sice říkal, že Státní fond ŽP nedostal ze státního rozpočtu žádné peníze, což je sice hezké tvrzení, nicméně je financován z veřejných zdrojů od samého začátku a pak samozřejmě také z nějakého vlastního hospodaření. Takže abychom nevytvářeli dojem, že Státní fond ŽP je instituce, která vyrábí nějaké vlastní prostředky. Samozřejmě, že tomu tak není. Takže to jenom na doplnění a upozornění, jak drahé jsou alternativní zdroje.
***