(14.40 hodin)

(pokračuje Frank)

§ 14 by zněl: Hraniční průvodkou se rozumí evidenční doklad sestávající ze dvou shodných dílů obsahujících údaje o jménu a příjmení, dnů, měsíce a roku narození cizince a spolucestujících cizinců mladších 15 let, o sérii a číslu cestovního dokladu cizince, jeho státní občanství a pohlaví. Hraniční průvodka dále obsahuje fotografii, a to vždy u cizince, s jehož státem má Česká republika vízový styk. Dále pak číslo víza, tovární značku vozidla, s nímž vstupuje na území, mezinárodní poznávací značku, státní poznávací značku vozidla, jeho barvu, datum a místo vstupu na území a datum vycestování z území, účel a místo pobytu na území. Fotografie není nutná u hraniční průvodky cizince, jehož stát má s Českou republikou bezvízový hraniční styk. V takových případech je hraniční průvodka vydávána orgány policie na hraničním přechodu.

Svůj návrh zdůvodňuji tím, že jsem přesvědčen o tom, že vízový a bezvízový styk je řešen v návrhu zákona poměrně nesrozumitelně a není zcela zřejmé, kdy je fotografie v hraniční průvodce povinná a kdy ne, a ani to, kdo hraniční průvodku vystavuje.

Třetí pozměňovací návrh k § 31 odst. 1 písmeno b), kde za stávající text končící slovem "území" tento zakončit tečkou a pokračovat novou větou tohoto znění: V případě souběhu účelu pobytu všechny doklady tyto skutečnosti potvrzující.

I tento návrh zdůvodňuji tím, že postrádám celkově úpravu problematiky souběhu účelu pobytu na území České republiky. Myslím, že jsou případy, kdy může jít například o cizince, který je na území České republiky za účelem podnikání a zároveň za účelem zaměstnání. V případě, že bude cizinci uděleno vízum pouze za jedním účelem, vystavuje se riziku, že zde bude buď neoprávněně podnikat, nebo že bude nelegálně zaměstnán. Může jít v druhém případě i o souběh zaměstnání a studia. Ptám se, zda má tato osoba žádat o udělení víza za účelem studia, nebo za účelem zaměstnání, když například náklady na studium mohou být hrazeny částečně z grantů, ale také částečně mohou tomuto cizinci plynout příjmy ze zaměstnání.

Změnu navrhuji v § 26 odst. 6: Vložit nové odstavce 7 a 8, které by zněly:

(7) Žádost o udělení víza k pobytu do 90 dnů za účelem

a) účasti vysokoškolského učitele k přednesení přednášky na vysoké škole nebo účasti na sympoziu či konferenci,

b) účasti pracovníka z oblasti výzkumu a vývoje na řešení odborného úkolu nebo účasti na sympoziu či konferenci,

c) účasti sportovce na mezinárodní sportovní soutěži,

d) účasti umělce na kulturní akci

lze podat na hraničním přechodu policii.

Odstavec 8 by zněl: Vízum udělené podle odstavce 7 opravňuje k pobytu na území nejdéle na 15 dnů. Toto vízum uděluje a do cestovního dokladu vyznačuje policie.

Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 9.

Zdůvodnění zde již zaznělo, ale přesto je ještě podpořím, protože jsou situace, že je někdy potřebné ať již v rámci vzdělávacích aktivit, splnění vývojových úkolů, ale i mezinárodních sportovních nebo kulturních akcí řešit krátkodobý pobyt zúčastněných, popř. i pozvaných osob.

Pátý pozměňovací návrh je k § 64 písm. c), kde do nově navrhovaného textu za část věty končící "Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy" vložit "Ministerstva kultury a Akademie věd". Věta by pokračovala "nebo kraje".

Myslím si, že rozšířením o oblasti kulturního života a oblast vědní nebude zákon určitě trpět.

Šestý pozměňovací návrh je k § 170 odst. 6, kde by se druhá věta nahrazovala tímto textem: Žádost o udělení víza k pobytu nad 90 dnů za účelem studia nebo za účelem pedagogické činnosti nebo za účelem účasti na výzkumu a vývoji vyřídí policie ve lhůtě do 30 dnů ode dne podání žádosti.

Zdůvodňuji tuto změnu tím, že společnou snahou je sjednocení terminologie pro vydávání víza za účelem studia, pedagogické činnosti i za účelem účasti na výzkumu a vývoji.

To jsou všechno pozměňovací návrhy, které jsem si dovolil předložit. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Frankovi. Nyní bude hovořit pan poslanec Cabrnoch.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh k tisku číslo 698. Tento pozměňovací návrh zní:

Za § 184a se vkládá nový § 184b, který zní:

§ 184b. Česká republika u vědomí svých závazků, které převzala ratifikací od (?) Úmluvy o právech dítěte jakožto mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách ve smyslu článku 10 Ústavy ČR a s odkazem zejména na ustanovení čl. 23 odstavec 2 a 3, čl. 24 odstavec 1 a 2 Úmluvy přebírá závazek uhradit zdravotní péči poskytnutou novorozenci narozenému v období ode dne 1. ledna 2000 do dne účinnosti této novely cizincům, kteří mají právo trvalého pobytu na území na základě povolení k pobytu za podmínky, že novorozenec v tomto období nebyl zdravotně pojištěn. Úhrada péče bude provedena ze zvláštního účtu, který za tímto účelem z prostředků státního rozpočtu zřídí Ministerstvo zdravotnictví České republiky.

Dovolte stručné vysvětlení. Statut trvalého pobytu v České republice zakládá účast ve veřejném zdravotním pojištění. Děti narozené rodičům s trvalým pobytem, tedy účastníkům veřejného zdravotního pojištění, nemají statut trvalého pobytu, tedy nejsou účastníky veřejného zdravotního pojištění. Je tomu tak od 1. 1. 2000. Narozené dítě má jiný statut než jeho rodiče a také jiný vztah k veřejnému zdravotnímu pojištění. Tedy ačkoli pojištění hradí plně veškerou péči poskytnutou rodičce, nehradí péči poskytnutou novorozenci od okamžiku jeho narození. Narodí-li se dítě v termínu a zdravé, můžeme hovořit obecně o štěstí. Rodiče potom zaplatí náklady spojené s porodem - pouze náklady spojené s péčí o dítě - a své novorozené dítě komerčně zdravotně pojistí, což není problém. Ovšem narodí-li se dítě velmi předčasně nebo dítě velmi nemocné a riziko nákladů na zdravotní péči je v tuto chvíli zcela evidentně velmi vysoké, žádná komerční pojišťovna zdravotní pojištění na takto rizikového pojištěnce neuzavře a dítě zůstává nepojištěno. Opakuji - dítě řádných účastníků veřejného zdravotního pojištění v České republice.

Spolu s řadou dalších odborníků se domnívám, že tento stav není uspokojivý, a proto navrhuji opatření, které není sice absolutně spravedlivé, ale pomůže v těžké životní situaci cizincům s trvalým pobytem. Podle mých současných informací pro úplnost dodávám, že se to týká zhruba šesti novorozených dětí v České republice.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Cabrnochovi. Nyní hovoří pan poslanec Havlíček.

 

Poslanec Jiří Havlíček: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, dovolím si přednést pozměňovací návrh k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, tisk 698.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP