(10.30 hodin)

(pokračuje Klaus)

Otvírám podrobnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Štrait. (Volná zábava ve sněmovně. Poslanec Štrait: Mohu začít, pane předsedo?)

Pane poslanče, poprosím ještě kolegy, aby nutné politické - doufám, že ne soukromé - rozhovory vedli mimo sál a ne zde.

 

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, využívám toho, že je zákon otevřen, a předložím čtyři pozměňovací návrhy s krátkým zdůvodněním.

Za prvé tedy. Za § 53 se vkládá nový § 53a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou číslo 24 zní:

"§53a - Úprava důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu

Odst. 1) Je-li starobní, invalidní, vdovský, vdovecký nebo sirotčí důchod oboustranně osiřelého dítěte jediným zdrojem příjmů důchodce a součet výše základní a procentní výměry důchodu nedosahuje částky životního minima - poznámka 24 - zvyšuje se důchod tak, aby tento úhrn činil hodnotu životního minima osamělé osoby zvýšenou o 15 %.

Odst. 2) Je-li na starobní nebo invalidní důchod uvedený v odst. 1 odkázán též rodinný příslušník důchodce a tento důchod nedosahuje částky životního minima - poznámka 24 - dvoučlenné rodiny, zvyšuje se na tuto částku povýšenou o 15 %. Má-li důchodce nebo takový rodinný příslušník též jiný důchod nebo příjem a úhrn důchodů a jiných příjmů nedosahuje částky životního minima, zvyšuje se důchod tak, aby tento úhrn činil hodnotu životního minima - poznámka 24 - dvoučlenné rodiny zvýšený o 15 %. Splňují-li podmínky pro zvýšení důchodu oba manželé, zvýší se jen důchod náležící manželovi, a to o rozdíl mezi částkou životního minima - poznámka 24 - zvýšenou o 15 % a úhrnem důchodů a jiných příjmů manželů.

Odst. 3) Důchod se zvyšuje podle odst. 1 a 2 jen tehdy, nemůže-li si důchodce, který není poživatelem starobního nebo invalidního důchodu, pro stáří, zdravotní stav nebo jiné vážné důvody zvýšit životní úroveň vlastní prací. To platí obdobně i pro rodinného příslušníka důchodce.

Odst. 4) Při zvýšení důchodu z důvodu jediného zdroje příjmu se nepřihlíží k příjmu z výdělečné činnosti důchodce staršího 70 let a jeho rodinného příslušníka staršího 70 let nebo z pracovní činnosti nepřesahující 60 pracovních dní v kalendářním roce.

Odst. 5) Zvýšení důchodu z důvodu jediného zdroje přijmu se nezapočítává do výše důchodu rozhodné pro výpočet jiných důchodů.

Odst. 6) Za rodinné příslušníky důchodce se považují, pokud žijí s důchodcem ve společné domácnosti a jsou na něho odkázáni výživou,

a) manželka (manžel),

b) děti, vnuci, sourozenci za podmínek uvedených v § 20,

c) rodiče, prarodiče, tchán a tchyně, zeť a snacha,

d) sestra nebo dcera ovdovělého, rozvedeného nebo svobodného důchodce, která pečuje o nezaopatřené dítě ve věku do skončení povinné školní docházky,

e) druh, družka, pokud žije s důchodcem alespoň jeden rok a nemá důchod ani jiný příjem.

Odst. 7) Podmínka společné domácnosti podle předchozího odstavce se považuje za splněnou, pokud důchodce a jeho rodinný příslušník žijí v témž ústavním zařízení.

Odst. 8) Prováděcí předpis stanoví, co se rozumí příjmem důchodce a jeho rodinného příslušníka.

Poznámka 24 zní: § 3 odst. 2 a 3 zákona č. 463/1991 Sb., o životním minimu.

Zdůvodnění je velice krátké. Opakovaně se navrhuje obnovit osvědčený institut minimálního důchodu, jediného zdroje příjmu na úrovni životního minima, tzn. na úrovni sociálního minima, tzn. životního minima zvýšeného o 15 %.

Druhý návrh: § 61 se doplňuje odstavcem 5, který včetně poznámky pod čarou číslo 25 zní:

Odst. 5) Je-li důchod vyplácen podle mezinárodní smlouvy - poznámka 25 - zní sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 228/1993 Sb., o Smlouvě mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení - pokračuji dál - mezi Českou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení osobě se státním občanstvím České republiky, která po rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky získala nejméně 20 roků doby pojištění, nižší než důchod, který by náležel podle českých právních předpisů, převádí se k datu podání žádosti na důchod podle českých právních předpisů.

Opět krátké zdůvodnění: Byl jsem silně zklamán a bylo to tady už předmětem několika interpelací, že tyto věci, tyto sociální tvrdosti, které vznikly po rozdělení republiky, nejsou stále v pořádku. Komise - tak jak dostávám podněty od těchto lidí, kterých se to týká -, která působí na Ministerstvu práce a sociálních věcí, je nepřiměřeně tvrdá. Proto volím tuto cestu úpravy zákona pro lidi, kteří odpracovali větší část svého pracovního procesu nebo produktivního věku na území bývalého Československa.

Pozměňovací návrh třetí - § 67 zní:

Odst. 1) Vyplácené důchody se zvýší vždy k l. lednu každého kalendářního roku.

Odst. 2) Zvýšení se stanoví tak, aby u průměrného starobního důchodu činilo 100 % indexu růstu životních nákladů důchodce a nejméně 3/4 indexu růstu reálné mzdy v rozhodném období.

Odst. 3) Rozhodným obdobím pro stanovení indexu růstu životních nákladů důchodce je září předchozího kalendářního roku, rozhodným obdobím pro stanovení indexu růstu reálné mzdy je kalendářní rok, který o dva roky předchází roku zvýšení důchodů.

Odst. 4) Index růstu životních nákladů důchodců a index růstu reálné mzdy jako podíl indexu růstu průměrné nominální mzdy a úhrnného indexu spotřebitelských cen se zjišťují podle údajů Českého statistického úřadu. Průměrný starobní důchod se zjišťuje podle údajů České správy sociálního zabezpečení jako průměr ze všech starobních důchodů, které nejsou vypláceny v souběhu s jiným důchodem a jejichž výplata byla prováděna v srpnu předchozího kalendářního roku.

Odst. 5) V letech 2001 až 2004 se rozdíl mezi indexem růstu reálné mzdy a indexem růstu životních nákladů důchodců zvyšuje o dva body.

Odst. 6) Vláda může zvýšit nařízením důchody i mimo stanovený termín, pokud index růstu životních nákladů důchodců v průběhu rozhodného období vzroste o více než 10 %.

Odst. 7) Zvýšení důchodu podle předchozích odstavců se neprovede, pokud by zvýšení průměrného starobního důchodu činilo méně než 2 %.

Předkládám tento paragraf jako novelu k současnému stavu. Současný systém valorizace je věcně i technicky nedokonalý.

Pozměňovací návrh číslo čtyři.

V § 107 odst. 2 se číslovka "5" mění na číslovku "2".

Jde zde jenom o legislativní úpravu, která vyplývá z výše uvedeného. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Stanislav Volák, připraví se pan poslanec Václav Krása.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP