(14.40 hodin)

(pokračuje Gongol)

Byly zcela opomenuty zásady, které se při minulých rozpočtech hlásaly v této sněmovně, že rozpočet musí zajišťovat podmínky dalšího ekonomického rozvoje. Do těchto zásad patřila i pomoc nejvíce postiženým regionům tzv. restrukturalizací, kde je výrazně vyšší nezaměstnanost, pohybující se okolo 20 %.

Při projednávání tohoto rozpočtu v rozpočtovém výboru však tyto dříve proklamované zásady byly zcela jasně účelově opomenuty. I když původní představy o dalším snížení částek na politiku zaměstnanosti v řádu 1 mld. korun, a dnes se zde rovněž objevily, byly sníženy, přesto návrh, který prošel v rozpočtovém výboru, předpokládá snížení částek na aktivní a pasivní politiku zaměstnanosti v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí o 200 mil. korun. Za své vzala i předsevzetí, že tato vláda bude prostředky vybrané na státní politiku zaměstnanosti zcela jednoznačně a adresně investovat do státní politiky zaměstnanosti, tj. k účelu, pro který tyto částky stát vybral od daňových poplatníků.

Domnívám se, že tento požadavek je zcela jasný a zcela logický a že by měl být respektován. Z těchto důvodů doporučuji Poslanecké sněmovně přijmout tyto pozměňovací návrhy proti komplexnímu pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru.

Za prvé ponechat původní částky v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, a to na aktivní politiku zaměstnanosti vyšší o 100 mil. korun a na pasivní politiku zaměstnanosti rovněž vyšší o 100 mil. korun. Pokud by prošel komplexní pozměňovací návrh rozpočtového výboru na snížení těchto částek a aby byl tento návrh hlasovatelný, pak doporučuji uhradit tuto částku z dluhové služby.

Za druhé doporučuji, aby v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj s názvem programu "Podpora regionálního rozvoje" z částky 1 429 000 000 účelově vázaných určit pro Ostravský kraj s nejvyšší nezaměstnaností 600 mil. korun a kraj Ústí nad Labem 300 mil. korun.

Dále si dovoluji požádat Poslaneckou sněmovnu, aby odsouhlasila toto doprovodné usnesení: Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby při zpracovávání státního rozpočtu na rok 2002 vyčlenila všechny vybrané finanční prostředky na státní politiku zaměstnanosti účelově, tj. na aktivní politiku zaměstnanosti.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má paní poslankyně Alena Páralová, připraví se paní poslankyně Eva Dundáčková.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, navrhuji navýšení kapitoly Veřejné pokladní správy o novou položku s názvem "rekonstrukce léčebny pro dlouhodobě nemocné Žamberk v okrese Ústí nad Orlicí" ve výši 4 mil. korun. O tuto částku navrhuji snížit vládní rozpočtovou rezervu.

Ke zdůvodnění použiji pouze jednu větu. V LDN Žamberk se stejným výtahem přepravují zemřelí, pacienti i jídlo.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Páralové. Slovo má paní poslankyně Eva Dundáčková, připraví se pan poslanec Karel Sehoř.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedo, paní předsedající, dámy a pánové, v září letošního roku bylo se zpožděním téměř ročním převedeno na Okresní muzeum v Příbrami právo hospodaření k nemovitostem v areálu bývalého pracovního tábora Vojna na Příbramsku. Stalo se tak na základě usnesení vlády ČR č. 609 ze dne 16. června 1999, kterým byl schválen návrh na částečnou rekonstrukci tohoto areálu jako pietního místa, připomínajícího utrpení občanů v době komunistické zvůle. Týmž usnesením byla ministru financí uložena povinnost zajistit již ve státním rozpočtu na rok 2000 a na léta další účelové finanční prostředky na zřízení pietního místa.

Pan ministr z naprosto nepochopitelných důvodů nerespektuje usnesení vlastní vlády a doposud nezajistil ani pro rok 2000, ani pro rok 2001 ani jednu jedinou korunu. Podporuji proto maximálně návrh, který zde padl z úst paní poslankyně Parkanové, a pro případ, že by tato varianta nebyla průchozí Poslaneckou sněmovnou, navrhuji maximálně úspornou variantu, která znamená, že vlastní stavební práce začnou až v roce 2002 a termín ukončení rekonstrukce a zpřístupnění Vojny se posune oproti vládnímu usnesení o 1 - 2 roky. I tak jsou dosud nezajištěny finanční prostředky na rok 2001, a já vás proto prosím, abyste zvážili možnost snížení kapitoly Všeobecné pokladní správy, snížení vládní rozpočtové rezervy o 3 930 000 korun, z nichž by 3 100 000 korun bylo investováno na projektové a inženýrské práce ve druhé etapě a 830 000 korun by šlo na zajištění ostrahy, tedy na provozní prostředky. Dohromady by 3 930 000 korun bylo poukázáno na kapitolu 334 120, rehabilitace pietních míst a památníků v době nesvobody.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Dundáčkové. Slovo má pan poslanec Karel Sehoř, připraví se paní poslankyně Ivana Hanačíková.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, než přednesu svůj návrh, který se týká oblasti dopravy, napřed jej trochu uvedu.

Investování dopravy se dostalo do poněkud nezáviděníhodné situace. Kromě 900 mil. korun, které jsou na kapitole 327 pro pražské metro, nejsou v kapitole prakticky žádné peníze na investice do infrastruktury. Převod těchto investic do Státního fondu dopravní infrastruktury v úrovni 31,2 mld. korun se sice zdá, že vynahrazuje peníze, které v minulých letech byly v kapitole, ale není tomu tak úplně. Prakticky třetina, 13,1 mld., má být hrazena z Fondu národního majetku, což jsou velmi nejisté peníze. To znamená, že jakási "jistota" peněz pro fond dopravy je jenom dvoutřetinová, a tím pádem doprava vyklidila v úrovni deseti miliard státní rozpočet pro jiné resorty a těžko se do něho bude vracet. Tomu, že 13,1 mld. dám na příští rok z Fondu národního majetku, úplně nevěřím, dokladuje i rok 2000, kdy fond dopravy měl dostat 6 mld. z Fondu národního majetku, dostal zatím 2,5 mld. a o 3,5 mld. se těžce diskutuje.

Druhá poznámka je k prioritám vlády, které byly vyhlašovány, že stavba infrastruktury patří mezi priority vlády. Myslím, že tím, že se znejistily peníze investování je jeden důvod, že priority nejsou brány tak vážně. Druhý důkaz bych uvedl na stavbu dopravní infrastruktury na severní Moravě, kde na dálnici D47 je vyčleněno asi 450 mil. korun. Potřeba by byla asi 7 mld. korun, což chápu, že je nemožné, nicméně návrh, který tam dnes je, není příliš velký.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP