(15.10 hodin)

(pokračuje Klaus)

Rozpravu končím a budeme hlasovat o návrhu usnesení, že Poslanecká sněmovna setrvává na zákonu, kterým se mění zákon č. 279/92 Sb., podle sněmovního tisku 597/4. Máme nastaven patřičný počet hlasů.

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 26 z přítomných 194 poslanců 109 hlasovalo pro, 73 hlasovalo proti. I tento návrh byl přijat.

 

Usnesení bylo přijato a zákon bude vyhlášen. Děkuji.

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové, nemám zde ještě definitivní program schůze sněmovny. Jestli platí to, co si pamatuji z předcházejícího, dalším bodem programu by měl být

 

3.
Návrh zákona o finanční kontrole ve veřejné správě
/sněmovní tisk 530/7/ - zamítnutý Senátem

 

Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, jsme obdrželi jako sněmovní tisk 530/8. Zvu mezi nás senátorku Seitlovou a byl bych velmi rád, kdyby zde byl místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík. Jinak nejsme schopni tento návrh projednávat. Je to tradiční problém pana ministra financí. Nevidím, jestli je zde senátorka Seitlová. V každém případě prosím, aby se za navrhovatele usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřil místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, zákon o finanční kontrole je jedním z těch chybějících prvků našeho právního řádu, které nezbytně potřebujeme zejména proto, abychom mohli kredibilním způsobem z úrovně vlády sledovat finanční toky, o kterých rozhodujeme např. při schvalování státního rozpočtu. Je to článek, který nám systémově chybí.

Druhým, ale rovněž významným problémem je také to, že podobný způsob uspořádání je nezbytný do budoucna pro přijímání prostředků z fondů Evropské unie a Evropská unie takovýto typ legislativy vyžaduje, čili jedním z podstatných prvků tohoto návrhu zákona je i jeho harmonizační obsah.

Senát, který vrátil tento zákon, tak učinil po projednání ve výborech, přičemž určené výbory Senátu, kterými byly výbor pro evropskou integraci, výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu a výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, projednaly návrh zákona o finanční kontrole ve veřejné správě bez jakýchkoliv pozměňovacích návrhů a doporučily jej k přijetí ve znění předloženém Poslaneckou sněmovnou. Bez ohledu na tuto skutečnost, jakož i bez ohledu na skutečnost, že ze strany senátorů v rámci veřejné rozpravy nezazněly žádné konkrétní pozměňovací návrhy, byl návrh zákona zamítnut a vrácen k opakovanému projednání Poslaneckou sněmovnou.

V rámci projednávání na plénu Senátu dva ze senátorů uvedli argumenty, které byly opakovaně projednány v minulosti na půdě Poslanecké sněmovny. Jsem přesvědčen o tom, že stávající verze návrhu zákona, o které všichni, kteří tu látku sledujete, víte, že je několikátá v pořadí a že reagovala na podněty z lavic Poslanecké sněmovny, odpovídá i na to, co bylo požadováno Senátem, právě proto, že podobné výtky se objevily v minulosti a zpracovatel - vláda - na ně reagoval přepracováním návrhu zákona.

Na základě těchto skutečností doporučuji Poslanecké sněmovně, aby opakovaně vyslovila souhlas s tímto návrhem zákona. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Nyní se táži zpravodajů výborů, kteří tento zákon původně měli na starosti, zda se chtějí k usnesení Senátu vyjádřit. Za rozpočtový výbor to byl poslanec Doležal. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, jako zpravodaj rozpočtového výboru už při projednávání v Poslanecké sněmovně jsem konstatoval, že otázky spojené s tímto zákonem nejsou zcela vyjasněny, hlavně otázka, jestli tato kontrola bude efektivní a jestli bude zajišťovat právní jistotu kontrolovaných subjektů. Tyto problémy tady byly, a přestože se rozpočtový výbor rozhodl přepracovat tento návrh zákona, určité pochybnosti tam zůstaly. Proto se domnívám, že pan ministr nemá tak úplně pravdu, když konstatuje, že nikde jinde nejsou tyto otázky řešeny. Dám mu jen jeden příklad, a to je otázka rozpočtových pravidel, ve kterých je řešena kontrola, a to finanční kontrola.

Proto dávám této sněmovně na zvážení, zda podpořit zákon, o kterém nejsem zcela přesvědčen, že splní svůj účel. Naopak se může stát, že vše bude podstatně komplikovanější a složitější.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Táži se pana poslance Bendla, zda chce také vystoupit. Co kdyby si většina pánů poslanců sedla - poslanci Rychetský, Nečas a další?

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Drahá vládo, kolegyně a kolegové, jen pár slov k návrhu tohoto zákona. Místopředseda vlády zde říkal, že tento zákon by měl pomoci ke zprostředkování financí z prostředků strukturálních fondů apod. V tom s ním samozřejmě souhlasím. On ale dobře ví, že zákon je daleko širší. Zákon podle mého názoru neříká, kde končí a kde začínají veřejné peníze, zdali jsou to ještě veřejné peníze v okamžiku, kdy jsou na účtu dotyčného, který je získal např. v podobě sociální dávky apod. Myslím si, že to v tomto zákoně není zcela jednoznačně řečeno.

Co mi na tomto zákoně vadí. Domnívám se, že účel zákona - a je to v něm přímo napsáno -, kterým má být usměrňování činnosti orgánů veřejné správy, to znamená mimo jiné i samosprávy jako takové, není dobrý. Proto mám za to, že by tento zákon neměl být přijat.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Bendlovi. Nakonec se táži poslance Ekerta, jestli chce vystoupit. Nehlásí se, nevystoupí.

Otevírám rozpravu. Znovu chci připomenout, že při novém projednávání návrhu zákona nejsou přípustné pozměňovací návrhy. Vidím, že se dostavila paní senátorka Seitlová. Uděluji jí slovo jako první.

 

Senátorka Jitka Seitlová: Pane předsedo, pane premiére, vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych zdůvodnila zamítnutí návrhu zákona o finanční kontrole ve veřejné správě Senátem, které proběhlo na plenární schůzi Senátu dne 26. října letošního roku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP