(18.30 hodin)

(pokračuje Schling)

I když směrnice Rady Evropských společenství mluví o podniku, je jednoznačné, že se tímto pojmem rozumí každý dopravce v jakékoliv právní subjektivitě, a takto je to i definováno v zákoně o silniční dopravě. Domnívám se, pane poslanče, že tento způsob regulace trhu je plně v souladu s podmínkami, které mají dopravci v ostatních zemích EU, že je tudíž na místě, a zatím nebylo zjištěno nic, co by mohlo vést k návrhu na nějakou změnu tohoto ustanovení, ať už směrem k přitvrzení podmínek, které by znamenaly omezení vstupu na trh, nebo naopak ke zmírnění podmínek, které by asi v současné situaci vedly k dalšímu zvýšení nabídky nad poptávkou po dopravních službách.

Doufám, že jsem na vaše otázky odpověděl dostatečným způsobem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Exner má ještě doplňující otázku. Jinak bych chtěl upozornit, že jsme překročili čas 18.20 hodin, takže je to poslední odpověď na dnešní ústní interpelace. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Exner: Já jsem, pane předsedající, rád, že jsem poslední a že jsem díky rozsáhlé odpovědi pana ministra nevzal možnost žádným jiným odpovědět na jejich interpelace.

Dopad cen nafty a benzinu se netýká jen autodopravců, je i na ostatní spotřebitele. Chtěl bych se tedy zeptat pana ministra, za jakých okolností, za jaké situace na trhu by byl pro využití možnosti prostřednictvím regulace cen, když ho v současné chvíli neznepokojuje důvodné podezření kartelových dohod, jak se o něm vyjadřuje Ministerstvo financí a dává podnět příslušnému úřadu.

Za další bych chtěl kvitovat s povděkem, že jste připomněl tu zlatou dobu, kdy benzin byl za dvě, pět, deset korun.

Pokud jde o finanční způsobilost jako stabilizační prvek, jde o to, jestli budete uplatňovat tuto finanční způsobilost od určité chvíle na nové i současné autodopravce, a to i opakovaně, v jakých periodách, a jestli si myslíte, že to vyřeší problémy dopravců.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Co se týče otázky existence či neexistence kartelových dohod a znepokojení Ministerstva dopravy a spojů nebo mého osobního nad možnostmi existence takové dohody, musím říci, že nejde o kompetenci Ministerstva dopravy a spojů. Zjišťování případné existence takové dohody je plně v rukou Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a osobně se domnívám, že taková dohoda neexistuje, resp. že se nepodaří existenci takové dohody prokázat, tudíž mě taková věc příliš neznepokojuje.

Pokud jde o růst cen pohonných hmot jako takový, ten mě samozřejmě znepokojuje, protože růst cen pohonných hmot je značnou hrozbou nejen pro obchodní bilanci České republiky, ale pro řadu dalších hospodářských ukazatelů. Je dokonce určitou hrozbou pro hospodářskou stabilitu Evropy jako takové, ale to je zřejmě mimo rámec vaší otázky.

Ještě jednou k finanční způsobilosti. Domnívám se, že při zařazování tohoto ustanovení do zákona jsme sledovali poněkud jiné cíle, než k jakým teď eventuálně by mohlo být toto ustanovení využito. Měli jsme na mysli mnohem rozsáhlejší krizové stavy, které by za určitých okolností mohly nastat, a proto se opravdu domnívám, že je zbytečné v této situaci, která zde dnes u nás je, uvažovat o nějaké změně ustanovení o finanční způsobilosti, pokud jsme nezískali rozsáhlejší praktické zkušenosti s jejím uplatňováním a s jejími dopady v té podobě, v jaké je v zákonu zakotvena. Konstrukce toho, co by se muselo stát na trhu, abychom byli ochotni uvažovat o cenové regulaci, to je otázka spíše pro Ministerstvo financí, ale já se domnívám, že jakýkoliv růst cen pohonných hmot, pokud by k němu došlo například v důsledku nějakých válečných událostí, by musel být řešen zcela jinak než cenovou regulací, protože cenová regulace u komodity, jejíž cena nezávisí na státu, ale leží vně tohoto teritoria, dokonce i mimo Evropu, nemůže vést k ničemu jinému, než že bychom museli zavést dříve či později zápornou daň, se kterou už rozsáhlé negativní zkušenosti máme, a doufám, že se k ní nebudeme vracet.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Konstatuji, že jsme dnešní den ukončili projednáváním ústních interpelací. Končím proto dnešní jednání. Sejdeme se zítra v 9.00 hodin. Po ukončení 27. schůze tak, jak jsme si odhlasovali… Pan poslanec Vymětal mě nenechal dokončit moje oznámení, přestože je nás tady jen několik. Po ukončení 27. schůze, která má na programu tři body, budeme jednat ve třetím čtení zákona daně o příjmu a ve třetím čtení zákona, který se zabývá volbami do obecních zastupitelstev.

Přeji vám hezkou dobrou noc a zítra na shledanou!

 

(Jednání přerušeno v 18.37 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP