(12.20 hodin)

(pokračuje M. Zeman)

A takových případů kostlivců by se našlo mnohem více.

Když mluvíte o státních garancích, nebyla to právě některá z minulých vlád, která podle mého názoru zcela zbytečně vystavila třicetimiliardovou státní garanci za Aero Vodochody, třebaže konkurent v tomto tendru tuto garanci vůbec nevyžadoval? Nebyla to jedna z minulých vlád, která mimochodem nedokázala ani uzavřít funkční smlouvu na L-159, takže teď musíme za ni řešit kursová rizika? Jak jsem uvedl na příkladě oné směnky, ale těchto příkladů jsou desítky - ano, vytahujeme kostlivce ze skříní a mimo jiné i tím roste vykazovaný státní dluh. Jenom prosím, aby to nebylo laicky zaměňováno s deficitní politikou, kterou podle keynesiánských receptů volíme, protože sami odkazujeme na Programové prohlášení vlády, že jsme pro dlouhodobé snižování deficitů veřejných financí, a právě proto jsme také akceptovali závazek, že návrh státního rozpočtu na rok 2001 sníží letošní deficit 35 miliard korun na 20 miliard korun.

Dovolte mi k té často frekventované problematice státního dluhu snad už jenom jednu jedinou poznámku. Na úrovni Konsolidační banky a její ztráty bychom si měli uvědomit časové rozlišení. Ztráta vzniká v jednom jediném roce, tj. v tom roce, kdy jsou do této banky vyvedeny špatné úvěry. Zisk spočívající ve vymáhání pohledávek tohoto typu je naopak rozložen do několika budoucích let, přičemž dochází-li k ekonomickému oživení a klasifikované úvěry se posouvají z páté do čtvrté, ze čtvrté do třetí atd. třídy, jsou tyto pohledávky, jak už dnes dokazují první statistické údaje, vymáhatelné vyšším procentem, než jsme se sami domnívali dříve. Tolik ke státnímu dluhu.

Někteří politici, kteří dříve ovládali zemědělství, nám vyčetli přehmaty v naší zemědělské politice. Téměř jsem očekával, že přihlásí tuto vládu k odpovědnosti za katastrofální sucho. Aniž bych příliš rozvíjel tuto problematiku, chtěl bych říct jednu větu: Nebyli jsme to my, kdo prohráli jablečnou válku. Byli jsme to my, kdo vyhráli vepřovou válku. Ti, kdo nám vykládají mírné jednání s Evropskou komisí, nevědí, že s Evropskou unií se často velmi tvrdě vyjednává v Bruselu, a nikoliv na půdě televizních obrazovek. A že předvádět svaly na domácím poli dokáže každý, ale důležité je dokázat přijatelná řešení právě na poli, kdy vyjednáváme s naším partnerem.

Zazněla zde rovněž slova o krizi v bydlení. Ano, jestliže ještě v roce 1990 se dokončilo přibližně 60 000 bytů ročně, pak asi o rok nebo dva později tato hodnota postupně klesala až ke 12 000 bytů a přibližně na této úrovni se udržuje až do současné doby. Vláda na krizi reagovala nikoliv příštipkářskými opatřeními, ale návrhem na Fond bydlení, který byl tímto parlamentem schválen. Chtěl bych jenom konstatovat, že právě politická strana, která měla Fond bydlení ve svém volebním programu, ho nakonec při konečném hlasování nepodpořila.

Nechci, protože jsem již dostatečně k tomu řekl ve svém úvodním slovu, se zabývat dále akcí "čisté ruce". Jenom zdvořile upozorňuji, že program vlády je napsán na čtyřleté funkční období, nikoliv na dvouleté funkční období. Vy jste si zajisté všimli, že např. majitel H-systému pan Smečka je od minulého týdne ve vyšetřovací vazbě vzhledem k podezření ze zpronevěry dvou miliard korun. Víte i další případy, které nepochybně budou následovat, takže hodnoťme tuto akci, která je nesporně dlouhodobá, po uplynutí čtyř let, nikoliv v jejím poločase.

Myslím si - a je to trochu paradox, že jsem povinen jako na jedno z nejserióznějších vystoupení odpovědět na vystoupení předsedy Poslanecké sněmovny. Doufám, že tady za mnou sedí. Ano, je tomu tak. Zazněla tady velmi vážná námitka, která může být vyvrácena pouze argumenty. Po úvodním konstatování, že tato vláda je ve středním proudu - a s tím souhlasím, protože lze havarovat stejně tak na levém jako na pravém břehu - byla vláda obviněna z toho, že se stará jenom o provoz a že zanedbává některé dlouhodobé, chcete-li koncepční záležitosti. Na tuto výtku, která by byla velmi vážná, kdyby byla oprávněná, lze odpovědět pouze seriózními protiargumenty. Nebudu tedy jedovatě poznamenávat, že ani minulé vlády nebyly příliš koncepčně orientované a někdy dokonce dlouhodobé koncepce odmítaly jako relikt komunistického myšlení, třebaže se domnívám, že právě za komunistického režimu jsme nebyli schopni kvalitní dlouhodobé koncepce vůbec vytvářet.

Chtěl bych věcně argumentovat nejen tím, že tato vláda zpracovala soubor asi třiceti dokumentů, z nichž některé z povahy věci, jako je např. surovinová politika, mají horizont 2020, některé z povahy věci horizont kratší, a že nyní je zpracovávána střednědobá koncepce rozvoje České republiky, která má být hotova v letních měsících, a že do konce roku má být předložena tzv. národní vize České republiky. Mohli bychom se dostat do zbytečného ideologického sporu o potřebnosti nebo nepotřebnosti vizí. A tento spor k tomuto bodu podle mého názoru nepřináleží.

Chtěl bych se pouze zeptat, zda snad tato vláda nezahájila hlubokou reformu soudnictví. Byli jste to vy, milí kolegové, kdo tady nedávno schválili občanský soudní řád, kdo schválili obchodní zákoník, kdo alespoň částečně zvětšili vynutitelnost práva. Nepopírejme tedy tyto dokumenty jako nos mezi očima. Tato vláda zahájila rovněž hlubokou reformu veřejné správy. A mimo jiné byla první, která ve spolupráci s Evropskou komisí předložila čtyřletý rozpočtový výhled, zatímco dříve jsme na fiskální úrovni žili pouze rok od roku. Ale ano, jsem ochoten přiznat - právě proto, že jsme teprve v polovině funkčního období této vlády - že zdaleka ne všechno z těchto zásadních koncepčních změn bylo za dva roky již splněno.

Chci Poslaneckou sněmovnu informovat o tom, že vláda nedávno schválila věcný záměr zákona o státní službě, který předpokládá v souladu s jejím Programovým prohlášením rozsáhlou depolitizaci státní správy. Chci Poslaneckou sněmovnu informovat, že vláda přichází na nově vytvořenou komisi pro důchodovou reformu s připravenou koncepcí, nikoliv že by se pouze poslanců dotazovala, co si o této problematice myslí oni, že už má dokonce přibližný odhad nákladů na tuto reformu ve výši 40 miliard korun a že tato reforma - stručně řečeno - je založena na tzv. švédském modelu. Nicméně si myslím, že toto bude rovněž předmětem samostatných diskusí v Parlamentě.

Pokud jde o omezení podílu mandatorních výdajů, zásadní omezení tohoto podílu bude možné teprve tehdy, až bude důchodová reforma zahájena. Vláda zde učinila některé kroky, jako je např. připravovaný návrh zákona, který zpřísňuje odchod do předčasného důchodu, ale v každém případě si uvědomuji, že je to jenom první krok.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP