(12.10 hodin)

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane předsedo. S právem přednosti vystoupí předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jan Kasal.

 

Poslanec Jan Kasal: Dámy a pánové, pan premiér mě tu nabádá, abych se připojil, já tak neučiním.

Můj návrh bude navazovat na mé včerejší vystoupení. Bez dlouhého úvodu, abych vás nezdržoval, přečtu návrh na usnesení:

Poslanecká sněmovna se seznámila se zprávou o činnosti vlády České republiky a konstatuje, že zpráva hodnotí činnost vlády ne zcela objektivně.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče, nyní pan poslanec Klas.

 

Poslanec Jan Klas: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych předložil následující návrh usnesení, který jen krátce odůvodním. Týká se kapitoly D, která popisuje stav bezpečnosti a zahraniční politiky České republiky, konkrétně podkapitoly 5 - Zpravodajské služby - a podkapitoly 6 - Ochrana utajovaných skutečností. Je tam několikrát zmiňován výbor pro zpravodajskou činnost, který byl nově vytvořen v rámci Bezpečnostní rady státu, a proto mi dovolte zde říci, že jediný člen tohoto výboru, který je prověřen pro styk s utajovanými skutečnostmi, je pan ministr Březina.

Dovolil bych si předložit následující návrh na usnesení:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu České republiky, aby v souladu s § 41 odst. 3 zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností, ve znění pozdějších předpisů, zajistila realizaci bezpečnostních prověrek u členů výboru pro zpravodajskou činnost, a to na stupeň utajení "přísně tajné".

Další odůvodnění: Všichni členové, včetně ministrů tohoto výboru, přicházejí do styku s citlivými materiály, jako je zmiňovaný audit zpravodajských služeb, který má stupeň označení "přísně tajné". Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím.

Pan premiér si žádá o závěrečné slovo. Doufám, že bude dostatečně časově přístupné i pro pana zpravodaje, aby dal dohromady všechny návrhy, které v rozpravě k usnesení zazněly.

Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Vážený pane místopředsedo, drahé kolegyně, milovaní kolegové, děkuji za slova uznání i za slova kritiky, která zde v rozpravě k činnosti vlády zazněla.

Chtěl bych bez jakéhokoli masochismu říci, že si vážím těch kritických poznámek, které jsou v kontextu s poznámkami pozitivními, a že si nevážím těch kritických poznámek, které jsou založeny na heslu "tato vláda neudělala a ani nemohla udělat nic dobrého". I taková vystoupení zde zazněla a já na ně budu reagovat podle zásady jednoho starého novináře. Nejhlubší pohrdání vyjadřuji tím, že něco ignoruji.

Dovolte mi tedy, abych se zaměřil na vážně míněné kritické poznámky, a to bez ohledu na to, kdo je předkládal, abych byl co nejstručnější, protože nemám zájem dopouštět se ve svém závěrečném vystoupení příliš mnoha bonmotů. Věc je příliš vážná, než aby bylo možné ji olemovat těmito bonmoty.

Dovolte mi snad jen jeden bonmot úvodem. Nikoli na tomto plénu, ale na tiskové konferenci podivného útvaru zvaného čtyřkoalice jsem se z úst pana předsedy Kasala dozvěděl, že vláda je božím dopuštěním. Alespoň tak to naši jistě profesionální novináři publikovali. V každém případě, je-li tato informace pravdivá - a nebyla zde veřejně dementována - chtěl bych panu předsedovi Kasalovi vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, upřímně blahopřát k tomu, že prokázal,že jeho strana opravdu není klerikální, neboť nedávné prohlášení Biskupské konference prohlásilo, že tato vláda nastolila nejlepší vztahy s křesťanskými církvemi od roku 1990. Závěrem tohoto bonmotu bych poznamenal, že Ježíš Kristus na rozdíl od pana předsedy Kasala byl sociální demokrat, a tím bych celou záležitost uzavřel. (Smích a potlesk v sále.)

Dovolte mi dále, abych se věnoval těm návrhům, které vládu vybízejí k rychlejší deregulaci cen. Vláda bude samozřejmě respektovat své politické závazky a skutečně hodlá uskutečnit deregulaci cen do roku 2002, a to jak v oblasti energií, tak v oblasti nájemného.

Zdá se však, možná pod pražskou optikou, že se lišíme v tom, jak velký bude rozdíl mezi dnešními regulovanými cenami a budoucími cenami tržními, a to zejména v oblasti nájemného. Odmítám tedy politiku, kterou kdysi místopředseda Špidla označil sloganem "zdražováním ke štěstí". Hlásím se k politice rozumné deregulace, která zahrne mj. i ochranu nájemníků a nájemních vztahů, a protože moje politická strana nepatří k těm, jejichž voliči žijí téměř výlučně v rodinných domcích, a proto je regulace v nájemních bytech nezajímá, domnívám se, že zde vláda v budoucí části svého funkčního období dosáhne rozumné dohody uspokojující oprávněné zájmy zúčastněných stran.

Tematikou, která zde zaznívala velice dlouho a velice často, byla tematika výše státního dluhu. Vážené kolegyně a kolegové, já bych vás pěkně poprosil jen o jediné: Naučme se už konečně rozlišovat, kdy se státní dluh zvyšuje díky změněné evidenci, včetně tzv. vytahování kostlivců ve skříni, a kdy se zvyšuje reálně, protože některým laikům toto skutečně uniká. Rád bych těm, kdo se s tak dojemnou vehemencí odvolávají na vládu premiéra Tošovského, připomněl, že právě za jeho vlády byl státní dluh fakticky zdvojnásoben, ale nikoli tím, že by se reálně zvýšil, ale tím, že bylo vytaženo několik nových kostlivců ve skříni.

Podíváme-li se na strukturu státního dluhu, pak můžeme konstatovat, že na úrovni státního rozpočtu tato vláda dokázala o půldruhé miliardy minulý rok snížit tímto parlamentem schválený rozpočtový schodek, že v polovině rozpočtového roku je deficit 5 miliard korun, což je o miliardu méně, než bylo před rokem, aniž bych jakkoli podceňoval rozpočtová napětí, připomínám, že schválený deficit je 35 miliard, ale všichni víme, že ve druhém pololetí rostou zejména kapitálové výdaje nad rámec alikvóty, a připomínám rovněž, že i veřejné, resp. místní rozpočty, abych byl přesnější, skončily v minulém roce přebytkem, i když si uvědomuji, že mj. na vrub prodeje energetických akcií.

To, o co tedy jde především, jsou tzv. transformační instituce. Onen neprůhledný odpadkový koš zahrnující Českou finanční, Českou inkasní, Konsolidační banku apod. Víte dobře, vás vláda informovala, že tyto transformační instituce se nyní slučují, např. Česká finanční byla za jednu korunu prodána Konsolidační bance právě proto, že v rámci jedné instituce je možná jejich vyšší průhlednost.

Chtěl bych jako jeden z příkladů kostlivce ve skříni uvést i to, že mě ministr financí nedávno informoval, že z prostředků Fondu národního majetku budeme muset proplácet jakousi směnku v hodnotě více než 10 miliard korun, která byla vystavena v roce 1992.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP