(12.10 hodin)
(pokračuje Doktor)
Ta zásadně zůstává na svých názorech ze dne 29. 2. s tím, že přistupuje na zvýšení kvantifikace na 6 miliard korun.
Musím říci, že zcela a zásadně odmítáme požadavky a nároky na retroaktivní novelu zákona 1987/1995, což znamená zvýšení pojistné činnosti na 400 000, resp. 90 % pojištěného vkladu. Tyto nároky představují zejména navýšení nároků na vypořádání celé finanční transakce až na 10 miliard korun a technicky by zpozdily výplatu z fondu pojištění nejméně o půl roku, protože by se jednalo o novelu zákona 1985/1995. Nedovedu si představit, že bychom se procedurálně vydali touto cestou, a i věcně a kategoricky toto řešení odmítáme.
Navrhujeme proto průběžné financování plnění fondu pojištění přes Konsolidační banku, nejméně ze dvou důvodů: zejména proto, že nenastal zásadní důvod pro to, abychom měnili své názory uvedené v našem vystoupení ze dne 29. 2. Za druhé musíme vyjádřit principiální nedůvěru fondu pojištění jako instituci, která sehrála svou roli v krizi celého sektoru, která měla alarmovat a dávat na vědomí, že základna pro naplnění fondu pojištění je nastavena chybně, která měla dávat jasně a zřetelně na vědomí, že dochází k machinacím se zůstatky účetních bilancí družstevních záložen tak, aby skutečné odvody fondu pojištění byly minimální.
Z tohoto důvodu navrhuji návrh usnesení o poskytnutí návratné finanční výpomoci ke krytí výplaty náhrad ze zajišťovacího fondu družstevních záložen takto:
Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby ve věci získání finančních prostředků na poskytnutí návratné finanční výpomoci ke krytí výplat náhrad ze zajišťovacího fondu družstevních záložen postupovala takto:
Za prvé: Pověřila Konsolidační banku uzavřením smlouvy o poskytnutí návratné finanční výpomoci zajišťovacímu fondu družstevních záložen.
Za druhé: Stanovila maximální výši této transakce na 6 miliard korun a zajistila vypořádání výplat, náhrad členům družstevních záložen do 31. října 2000.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Zdeněk Kořistka, připraví se pan poslanec Sobotka.
Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já zde nechci hovořit dlouze o problematice družstevních záložen, protože mnoho zde zaznělo v minulosti a pravděpodobně ještě mnoho zazní po mně.
Chtěl bych hovořit především o tom, že dnes nediskutujeme jen o chybách minulosti a jak pomoci poškozeným družstevníkům, ale chtěl obrátit pozornost také na to, jak celou záležitost v družstevních záložnách řešit do budoucna, tzn. děje se zde velká hospodářská kriminalita, byly poškozeny desetitisíce občanů, jsem přesvědčen o tom, že bychom měli upřít pozornost i tímto směrem. Tedy jde mi o to, abychom vyvíjeli tlak na vyšetřování a hlavně na potrestání konkrétních viníků, protože miliardové ztráty nejsou jen v bankách, ale i v tomto sektoru.
Bohužel, v poslední době stát přenáší celou svou tíhu vyšetřování na velké kauzy - kauza Komerční banka, kauza pravděpodobně Investiční a Poštovní banka a další a další velké klauzy, kde jsou důvodná podezření z miliardových a desetimiliardových ztrát. Mám obavy, že z tohoto důvodu bude kauzám v družstevním bankovnictví věnována menší pozornost, než si zaslouží, a odborné kapacity vyšetřovatelů se zaměří spíše na tyto velké kauzy v těchto bankách.
Mé informace, konkrétně z Ostravska, kde působily a působí největší záložny a kde je nejvíce poškozených občanů a družstevníků, hovoří o tom, že vyšetřování má velké problémy, protože tyto složité případy většinou vyšetřuje pouze jeden odborník. Já jsem přesvědčen, že při tomto tempu a tomto personálním složení vyšetřování těchto složitých hospodářských deliktů se družstevníci svých práv nedomohou ani za několik let.
Chtěl bych upozornit také na to, že se hovoří především o trestné činnosti managementu, ale nikdo zde nehovoří o zprávách auditorů, auditorů, kteří dávali ještě na podzim roku 1999 auditorské zprávy, že družstevní záložny jsou v naprostém pořádku, dávali audity bez výhrad, a já jsem přesvědčen o tom, že i zde by měla být zaměřena pozornost orgánů činných v trestním řízení, protože tito lidé disponovali kulatými razítky, když to tak obrazně řeknu, která vzbuzovala důvěru u družstevníků. Jsem přesvědčen o tom, že i zde by měla být zjednána náprava.
Dost mě udivuje, že do dnešního dne žádný auditor, kteří jsou členy Komory auditorů, ještě vlastně nebyl volán k zodpovědnosti, případně aby byl z této komory vyloučen. Proto o tomto problému hovořím, abych zde navrhl usnesení, a tím vlastně mé dnešní vystoupení skončí, usnesení, které je zaměřeno do budoucna. Nyní bych vám ho přečetl. Návrh usnesení zní:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu České republiky, aby na schůzi Poslanecké sněmovny konané v září roku 2000 podala souhrnnou informaci o stavu vyšetřování eventuální trestné činnosti v družstevních záložnách.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kořistkovi. Slovo má pan poslanec Bohuslav Sobotka.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Paní předsedající, dámy a pánové, já jsem si s velkým zájmem vyslechl vystoupení kolegy Doktora a nabyl jsem téměř dojmu, že nikdo jiný než poslanecký klub ODS se o zájmy družstevníků v Poslanecké sněmovně nestará. Já si myslím, že to tak úplně není, myslím si, že bychom tuto věc neměli až tak politizovat, jak to předvedl kolega Doktor ve svém předcházejícím vystoupení.
Myslím si, že iniciativa týkající se novely zákona o peněžním družstevnictví byla vnímána a organizována napříč jednotlivým politickými stranami, a myslím si, že bychom se i napříč politickými stranami měli domluvit v této Poslanecké sněmovně na skutečném řešení problému nedostatku finančních prostředků v zajišťovacím fondu peněžního družstevnictví.
Kolega Doktor v závěru svého vystoupení dokonce předložil i jakýsi návrh řešení této situace. Chtěl bych říci, že to za žádný nový návrh řešení situace nepokládám. Jediný reálný návrh řešení v tuto chvíli předložila vláda, je to návrh na vydání obligací v rozsahu 6 miliard korun s tím, že by se tyto prostředky poskytly do zajišťovacího fondu družstevních záložen.
Kolega Doktor navrhuje, aby Konsolidační banka půjčila finanční prostředky zajišťovacímu fondu. Je otázka, jaké budou dopady takovéto operace. Samozřejmě v případě, že Konsolidační banka poskytne tuto půjčku, bude muset vytvořit rezervy. Tyto rezervy se promítnou do větší ztráty Konsolidační banky za letoší rok a tuto ztrátu budeme muset v Poslanecké sněmovně nějakým způsobem zafinancovat. Zafinancovat, řekněme, tak jak ji financujeme v obvyklém případě, tj. vydáním dluhopisů na úhradu ztráty Konsolidační banky, čili opět jsme u vydávání dluhopisů. Je otázka, v čem se liší návrh kolegy Doktora od návrhu, který předložila vláda.
Já se domnívám, že se liší především v tom, že bude dražší, že okruh, který absolvujeme s těmito finančními prostředky přes Konsolidační banku, si v konečném důsledku vyžádá větší nároky na veřejné rozpočty, než by byl návrh, který předkládá vláda a který je podle mého názoru daleko čistší, tj. vydat obligace přímo za účelem financování potřeb zajišťovacího fondu družstevních záložen.
Domnívám se, že je potřeba říci, že je potřeba zvolit řešení rychlé, řešení účinné a řešení, které skutečně do fondu finanční prostředky přinese.
Tato Poslanecká sněmovna již v minulosti přijala usnesení, ve kterém doporučila vládě poskytnutí půjčky ze strany Konsolidační banky. Vláda s tímto rozhodnutím vyjádřila nesouhlas zejména tím, že předložila vlastní návrh řešení, který budeme projednávat, a meritorně ho bude(-me?) projednávat po skončení tohoto bodu, kde se zabýváme pouze zprávou vlády o situaci v sektoru a návrhem vlády na jeho řešení.
Domnívám se, že je třeba se podívat také na to, že Konsolidační banka v tuto chvíli je zatížena správou pohledávek v celkovém objemu zhruba 300 miliard korun. Tyto pohledávky tam nevznikly samy od sebe, ale tyto pohledávky se tam postupně dostávaly v rámci procesu, kdy vláda jakýmsi způsobem provádí očistu ekonomiky, provádí standardizaci, dostává ekonomické prostředí v České republice do standardních poměrů západoevropských a dostává českou ekonomiku do úrovně větší transparentnosti.
***