(15.50 hodin.)

(pokračuje Ouzký)

  1. Předsedové představenstev akciových společností uvedených v § 1 odst. 1 se stávají ke dni účinnosti tohoto zákona řediteli Povodí téhož sídla.
  2. Ke dni účinnosti tohoto zákona zaniká funkce členů představenstva a členů dozorčích rad akciových společností uvedených v § 1 odst. 2.
  3. Živnostenská oprávnění vydaná akciovým společnostem uvedeným v § 1 odst. 2 ke dni účinnosti tohoto zákona přecházejí na Povodí téhož sídla.
  4. Ředitelé jednotlivých Povodí písemně oznámí příslušným živnostenským úřadům do 30 dnů od dne účinnosti tohoto zákona pokračování v provozování živnosti akciové společnosti téhož sídla.
  5. Zakladatel předloží příslušnému soudu, který vede obchodní rejstřík, nejpozději do tří měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona návrh na výmaz akciových společností uvedených v § 1 odst. 2 a návrh na zápis Povodí.
  6. Zakladatel předloží příslušnému katastrálnímu úřadu nejpozději do tří měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona návrh na zápis změn vyplývajících z tohoto zákona. Katastrální úřad provede změny v katastru nemovitostí záznamem ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.

§ 6 Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001.

Všude, kde jsou v návrhu uvedena slova "Správa povodí" či " Správa", se tato slova nahrazují slovem "Povodí" s velkým písmenem P.

Dovolte mi ještě krátké zdůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu, pokud již nebylo jasné z mého vystoupení v obecné rozpravě.

Záměrem projednávaného zákona je zajistit státní vlastnictví vodních toků a vybraných hospodářských děl. Tento účel navrhovaný zákon nenaplňuje, protože nevylučuje privatizaci tohoto majetku kdykoliv po nabytí účinnosti tohoto zákona. Tím svou nedůsledností návrh zákona nedostál hlavnímu cíli navrhované právní úpravy, totiž vrátit majetek akciových společností zpět do rukou státu a zajistit zcela nesporně, aby v nich zůstal. Dosažení tohoto cíle umožňuje konstrukce ustanovení 1 v odst. 5 v tomto pozměňovacím návrhu, neboť podle něj není Povodí podnikem podle zvláštních předpisů, konkrétně 1 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb. Není-li Povodí podnikem podle posledně citovaného zákona, nevztahuje se na něj režim tohoto zákona a majetek, k němuž má Povodí právo hospodaření, nelze privatizovat. Teprve tímto pozměňovacím návrhem je tedy dosaženo cíle, který byl vytčen vládním návrhem a kterým byl vládní návrh zákona také odůvodňován.

Původní vládní návrh konstruoval zvláštní vodohospodářskou organizaci, navíc naplňující znaky podniku podle citovaných privatizačních předpisů. To vedlo k obsáhlosti právní úpravy, přičemž odchylky od úpravy zákona o státním podniku byly jen nepočetné, nevelké, navíc nebyly ani odůvodněné. Tím, že nová státní organizace bude státním podnikem, přispěje pozměňovací návrh k větší přehlednosti a komplexnosti právního řádu, neboť odchylka má význam, jen pokud tu je opravdu zásadní odůvodnění této odchylky.

Tím, že státní podniky si zachovají název Povodí, ušetří se nejméně 700 tis. až 1 mld. Kč za jedno Povodí, neboť takové náklady by bylo nutné vynaložit na zachycení změny názvu, ostatně opět nijak nezdůvodněné, na budovách, vozidlech, listinách apod. To, co zde zmiňoval pan místopředseda Rychetský, je samozřejmě pravda - je jasné, že tato firma si bude muset přetisknout papíry atd., ale zde je zmiňován výčet názvů, které mohou přibližně zůstat.

Ode dne účinnosti tohoto zákona se postavení, právní poměry, činnosti, sloučení, splynutí a rozdělení těchto Povodí řídí ustanovení zákona o státním podniku.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Nyní se ujme slova pan poslanec Jiří Patočka.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji, pane předsedající. Dovolil bych si předložit následující pozměňovací návrhy.

K § 1 odst. 2 nové znění: "Ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona vzniká jako státní vodohospodářská organizace

  1. Povodí Labe, státní podnik, se sídlem v Hradci Králové,
  2. Povodí Moravy, státní podnik, se sídlem v Brně,
  3. Povodí Odry, státní podnik, se sídlem v Ostravě,
  4. Povodí Ohře, státní podnik, se sídlem v Chomutově,
  5. Povodí Vltavy, státní podnik, se sídlem v Praze 5."

Tento návrh je prakticky totožný s návrhem kolegy Ouzkého, který upřesňuje ještě lokalitu.

Za druhé - v § 1 zařadit za odst. 3 nový odst. 4 tohoto znění: "(4) Na nakládání s majetkem státu dle tohoto zákona nelze použít ustanovení zákona o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby."

"Pozn. 2 pod čarou: Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby."

Za třetí - § 2 Dozorčí rada navrhuji z vládního návrhu zákona celý vypustit. Orgány státního podniku plně řeší zákon o státním podniku, zejména § 11, 12, 13 a 14 zákona č. 77 z roku 1997 Sb.

Za čtvrté - v § 4 navrhuji vypustit odst. 3 vládního návrhu zákona, který se týká vymezení tzv. určeného majetku. To je podle mého soudu jednoznačně záležitost zákona o státním podniku.

A jako poslední pozměňovací návrh bych uvedl návrh k § 11, tzn. k účinnosti: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Dále se hlásí pan poslanec Miloslav Vlček.

 

Poslanec Miloslav Vlček: Děkuji. Vážený pane přesedající, dámy a pánové, dovolte, abych předložil krátký pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu zemědělského výboru - sněmovní tisk 587/1.

§ 1 odst. 5 - nové znění odst. 5: "Na nakládání s majetkem státu dle tohoto zákona nelze použít ustanovení zákona o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. (Odkaz 2.)"

Odkaz 2) pod čarou: Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, proto končím podrobnou rozpravu.

Táži se pana ministra, zda chce využít možnosti svého závěrečného slova. Není tomu tak. Pan zpravodaj Skopal také ne? (Poslanec Skopal: Nikoliv.)

V podrobné rozpravě nezazněly návrhy ani na vrácení, ani na zamítnutí, končím tím tedy druhé čtení tohoto návrhu zákona a končím projednávání bodu č. 29.

Vzhledem k tomu, že zde mám dvě přihlášky k procedurálním návrhům, a to pana poslance Mareše a pana poslance Korbela, vyhovím těmto přihláškám. Hovoří pan poslanec Mareš, jen připomínám, že budeme hlasovat, poněvadž budou předneseny procedurální návrhy.

 

Poslanec Petr Mareš: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, než přejdeme k dalším bodům našeho jednání, chtěl bych navrhnout změnu pořadu zítřejšího našeho jednání, a to stažení bodu 30 - sněmovní tisk 526, vládní návrh zákona o zrušení Fondu dětí a mládeže. Výbor pro vědu, vzdělání, mládež a tělovýchovu nedoprojednal tento bod na své dnešní schůzi, a proto žádám o jeho přeložení na příští schůzi Poslanecké sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP