(16.00 hodin)

(pokračuje K. Vymětal)

Ale já bych položil otázku jinak: ví vůbec někdo, kolik celní orgány přinášejí peněz do státního rozpočtu? A jestliže si odpovíme na tuto otázku, pak já tvrdím, že klidně z rozpočtu vynaložím půl miliardy korun, pokud mi to do státního rozpočtu přinese 5 mld. Kč. To přeci stojí za to.

Pokud jde o paralelní bezpečnostní struktury, o kterých zde hovořil pan místopředseda Langer, domnívám se, že to jsou otázky, o kterých je třeba na výborech diskutovat, zda oprávnění eventuálně jsou příliš široká, jak je třeba je zúžit. Ale na druhé straně musíme mít vždycky na paměti, že tyto orgány musí být schopny plnit své úkoly, a to se domnívám, že by mělo být také předmětem jednání na výborech.

Pokud jde o otázky, které zde byly také zmiňovány v souvislosti s organizační strukturou celní správy, tu se domnívám, že jde také o otázky, které je možno diskutovat. Je samozřejmé, že celní správa, celní dohled a celní řízení musí svými orgány pokrýt celé území republiky, tak či onak. Ale pokud by tohle mělo být hlavním jablkem sváru, pak se domnívám, že je možné celou tuto oblast z novely celního zákona vypustit, ponechat ji v současném stavu, a pokud je mi známo, tak snad Ministerstvo financí a vláda připravují nový zákon o úřadech celní a daňové správy, kde je samozřejmě možno se znovu k této otázce vrátit.

Je také otázka - dám čistě hypotetickou otázku - jestli je nutné, aby tato organizační struktura byla řešena v zákoně. Celní správa by měla být definována v zákoně svými úkoly, které je povinna plnit, je povinna tyto úkoly plnit na území celého státu, na všech hraničních přechodech, a ta vnitřní struktura by měla být v odpovědnosti vedení tohoto úřadu. Takže je otázka, jestli vůbec je třeba se touto problematikou zabývat. Ale když už tato otázka je otevřena a je součástí zákona, domnívám se, že pokud by měla být hlavním důvodem zamítnutí, že je možné ji prostě při této příležitosti neřešit.

Z těchto všech důvodů, které jsem uvedl, mi dovolte, vážené dámy a pánové, abych navrhl, aby Poslanecká sněmovna vrátila tuto novelu celního zákona k novému projednání hospodářskému výboru. Je možné ji projednat i v rozpočtovém výboru, ale hospodářskému výboru ji doporučuji vrátit právě proto, aby byl vytvořen prostor pro to, aby se hospodářský výbor touto novelou mohl podrobně zabývat.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Vymětalovi.

Mám krátké sdělení - v kuřárně se našly klíče od jednoho automobilu. Eventuální zájemce se může přihlásit.

Prosím pana poslance Sobotku.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, možná víte o tom, že v těchto dnech a týdnech začíná poměrně vážnější debata o tom, jakým způsobem by se dále měl v ČR vyvíjet systém celní a daňové správy. Nepochybně se celní a daňová správa bude muset proměnit v souvislosti s naším vstupem do Evropské unie.

Jak poslouchám diskusi, která tady doposud zazněla, musím říci, že je zajímavé, že tato dramatická diskuse zaznívá až teď, teprve ve druhém čtení, že v tomto rozsahu nezazněla v prvním čtení, a musím říci, že v tomto rozsahu nezazněla ani při projednávání věci na výborech. Mám takový pocit, že tato atmosféra není zrovna tou atmosférou, která by přála nějakému výraznému zlepšení a výrazné modernizaci systému celní a daňové správy u nás. Mám trošku obavu z toho, jak budou v této atmosféře přijaty návrhy, se kterými nepochybně v určitém období vláda do Poslanecké sněmovny přijde.

Zazněla tady celá řada výhrad vůči vládnímu návrhu novely celního zákona. Domnívám se, že řada těchto výhrad byla nepřesných, řada těchto výhrad byla zkreslena tendenčně k tomu, aby bylo možno po jejich přednesení jednoznačně dát návrh na zamítnutí a dát tento návrh bez jakýchkoliv pochybností, které by případně u vás mohly vzniknout.

Především bych chtěl poukázat na to, že vyvozovat ze znění novely zákona nárůst mandatorních výdajů státu v řádech stovek milionů korun nemá žádnou oporu v textu této novely. Takovéto úvahy lze vést jen na základě některých výpočtů, které jsou uvedeny v důvodové zprávě, ale tyto výpočty nemají žádnou oporu v textu znění zákona a v textu této novely.

Je potřeba si uvědomit, že případné posílení instituce celní a finanční stráže se může v blízké budoucnosti odehrávat na vrub poklesu míst celníků na klasických celních úřadech. Je třeba si uvědomit, že v souvislosti se vstupem do EU nutně nastane pokles počtu tabulkových míst v rámci celní správy, na tom výkonu celní správy, který bude utlumen právě v souvislosti se vstupem do EU. Tam se naskýtají obrovské možnosti pro přesun těchto tabulkových míst právě v oblasti celní a finanční stráže a celního a daňového pátrání. Myslím si, že to uzná každý a že námitka růstu mandatorních výdajů se opírá pouze - jak jsem řekl - o některé výpočty, které jsou zmíněny v rámci důvodové zprávy této novely.

Ten největší odpor, který jsem tady zaznamenal, byl samozřejmě směrem k určitému posílení pravomoci celní a finanční stráže. Chtěl bych říci, že už dnes tato instituce má určité pravomoci, ovšem když mluvíte s lidmi, kteří působí v celní správě, když mluvíte s lidmi, kteří pracují v terénu, na celních úřadech, tak vám řeknou, že řada těchto pravomocí je nastavena tak, že jim neumožňuje zcela přesvědčivě a naplno realizovat to, co by realizovat měli, tzn. působit k tomu, aby celní správa probíhala řádně, aby se cla vybírala, aby nedocházelo k únikům v této oblasti. Myslím si, že to posílení je v určitém směru razantní, je v určitém směru radikální, ale myslím si, že takovéto posílení je na místě.

Domnívám se, že není možno snahu o takovéto posílení v rámci zákona nahradit pokusem ustavit tady ve sněmovně komisi, která by se zabývala otázkami vnitřního trhu. Takových komisí můžeme samozřejmě zřídit celou řadu, když se pro to tato sněmovna rozhodne, nepochybně může působit celá řada takovýchto skupin, ale myslím si, že nebudu špatným prorokem, řeknu-li, že výstupem takovýchto komisí a skupin bude pouze návrh na úpravu příslušné legislativy, a nepochybně to bude v tom směru, kterým tato novela jde, tzn. směrem ke zvýšení pravomoci celní a finanční stráže.

Proto se domnívám, že čekat na výsledek takovýchto pracovních skupin - a zřízení jedné máme navrženo v programu této schůze - by byla ztráta času.

Současně se ovšem domnívám, že výhrady, které tady zazněly, si zasluhují pozornosti, a domnívám se, že bychom celou tu diskusi neměli končit teď ve druhém čtení, že bychom naopak měli dát prostor této diskusi eventuálně ještě ve výborech. Proto bych se rád připojil k přednesenému návrhu na vrácení novely k novému projednání do rozpočtového výboru, a požádal bych i o vrácení k projednání do výboru pro obranu a bezpečnost, neboť celá řada - a možná většina - těchto výhrad se týkala právě bezpečnostních pravomocí, těch pravomocí, které do značné míry korespondují s pravomocemi, které má dnes Policie ČR.

Dávám tedy tento návrh a připojuji se k návrhu, který zde před chvílí přednesl kolega Vymětal. Skutečně bych se přimlouval za to, abychom poskytli prostor debatě, abychom se pokusili najít řešení těch konfliktních míst, která zde v obecné rozpravě ve druhém čtení byla některými diskutujícími pojmenována.

Chtěl bych rovněž říci, že s výjimkou pozměňovacích návrhů paní kolegyně Němcové, která jich předložila celou řadu a v rozpočtovém výboru se o nich jednalo, jsem nezaznamenal žádnou jinou vážnou snahu změnit, popř. zlepšit ustanovení této novely zákona.

Myslím si tedy, že prostor, který by se poskytl vrácením k opakovanému projednání ve výborech, by mohl uspokojit i celou řadu kolegů, kteří zde dnes vystoupili, ale při projednávání ve výborech toho prostoru v žádném případě nevyužili.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Sobotkovi, jako poslední písemně přihlášený je pan poslanec Lang. - (Poslanec Kalousek reklamuje svoji písemnou přihlášku.) - Omlouvám se, konstatuji, že pana poslance Kalouska jsem tu určitě měl a nevím, kam mi jeho přihláška zmizela. Teď je tedy opravdu na řadě pan poslanec Kalousek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo.

Pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, většina argumentů pro zamítnutí tohoto návrhu už zřejmě padla, přesto mi ale dovolte ještě několik slov, možná trochu z jiného pohledu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP