(17.00 hodin)

Poslanec Robert Kopecký: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, dovolte mi, abych i já se vyjádřil k zákonu o rozpočtovém určení daní. Tento zákon, tak jak byl navržen vládou i jako poslanecký zákon, vidím v poměrně dobrém světle. To říkám objektivně, protože desátým rokem dělám starostu v obci, která má přibližně 650 obyvatel.

To, co tady bylo řečeno, to je skutečně pravda. Plátcova pokladna, která tvořila velkou část příjmů, se přesunula především do větších měst. Do větších měst dojíždí za prací i většina našich lidí. Okres Litoměřice, který má dnes 105 měst a obcí a skládá se z těch úplně nejmenších a ze středních obcí, na tom z velké části vydělá. Prodělají na tom malé obce. Prodělají na tom možná malé obce do 200 obyvatel, větší míru nevidím. Tam si ale kladu otázku: Proč nedochází ke slučování obcí, přestože tyto obce jsou na tom čím dále hůř? Kdysi jsme těmto obcím slibovali "buďme tady doma", ale těm obcím se vede ještě hůř. Vede se jim dneska velmi špatně. A vzhledem k tomu, že vidím, co se děje ve městech, která mají pod sebou další malé obce, tak radši svoji nezaměstnanost stačí zachovat, protože tam je situace úplně strašná. Řekl bych, že dříve - a to se nevracím do minulosti - fungovaly občanské výbory. Dneska vidím takové střední a malé obce, kde nefunguje vůbec nic, nemají jediného zastupitele, nemají žádný příjem. Považuji to docela za nehoráznost. Nedojde ke slučování měst a obcí, pokud se k sobě nebudou chovat jako partneři. To je hlavní důvod.

Další věc vidím v tom, že tento zákon vylepší financování při přerozdělení podle počtu obyvatel, protože dodneška naše jediné příjmy byly to, co jsme si nějakým způsobem získali anebo co se nám podařilo zajistit jinak. Možná, že to říkám trochu emotivně a omlouvám se za to, ale věřím, že při současném přerozdělení, tak jak to navrhuje ministerstvo a jak to navrhuje poslanecká iniciativa, považuji to za správné.

Chtěl bych říci, že většina firem má plátcovou pokladnu ve městech. To jsem již říkal, ale my u nás na obcích máme ohromné katastry a máme tam třeba zdroje pitné vody, které obci nepřinášejí nic. Těm lidem se tam žije špatně, protože to, co dnes máme a z čeho těží větší města, nemůžeme žádným způsobem zužitkovat. Chtěl bych velice krátce poděkovat jak Ministerstvu financí, tak poslancům, kteří se podíleli na návrhu novely tohoto zákona. Myslím si, že je to krok správným směrem, protože to umožní lepší život nám obcím.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Kopeckému. Bude hovořit pan poslanec Milan Urban a připraví se pan poslanec Chytka.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, padalo zde dnes v průběhu rozpravy mnoho ekonomických argumentů a operovalo se zde s mnoha čísly. Chtěl bych říci, že ti, kteří se chtěli touto problematikou zabývat, měli zcela určitě k dispozici modely, které byly zpracovány jak k vládnímu návrhu, tak k návrhu komplexnímu poslaneckému, tak jak o tom hovořil pan ministr.

Tyto modely říkají totiž něco jiného než to, co tady tvrdili někteří kolegové. Chtěl bych říci, že neměli pravdu. Neměli pravdu minimálně v tom, že dochází k takovému přerozdělení, že v mnoha obcích tohoto státu dojde k nějakému kolapsu ve financování potřeb těchto měst apod. K tomu je jednoduché podívat se na graf, který na jedné straně dává do sloupečku obce podle počtu obyvatel a porovnává stávající systém se systémem navrhovaným vládou či se systémem návrhu poslaneckého. Je z toho naprosto zřejmé, že možná zchudnou ti, kteří právě v tomto stávajícím systému svým způsobem zneužívali věci, o kterých jste tady hovořili, to je vazba na osoby samostatně výdělečně činné a určité obchodování s trvalým bydlištěm podnikatelů. To je věc, která je nepochybná.

Ještě mi dovolte k ekonomickému argumentu jeden. Je zřejmé, že nebudou chudší obce jako takové, které mají 6 300 a více. Je zřejmé, že zchudnou okresní úřady jako instituce, protože to, co bylo dnes jejich příjmem - a hovořil o tom pan poslanec Šustr - například územní vyrovnávací dotace, bylo v mnoha okresech předmětem rozdělování pro potřeby okresního úřadu, respektive jejich přednosty. Tato částka celé územní vyrovnávací dotace je zahrnuta do podílu na sdílených daních pro obce. To zde nepadlo a je to jednoznačné.

Už nebudu opakovat některé argumenty ekonomické povahy. Chtěl bych na závěr říci jednu věc. Tento spor není spor mezi malými a velkými obcemi, není to spor mezi Svazem měst a obcí a Poslaneckou sněmovnou, není to spor mezi podnikateli a obcemi, ale je to spor podle mého názoru o tom, zda může platit v tomto státě nějaká spravedlnost, nebo vítězí nepoctivost, zda princip solidarity je princip, který lze uplatňovat, nebo zda chceme více či méně oprávněně zvýhodňovat pouze některé. Je to spor o tom, zda chceme centralistický stát nebo veřejnou správu, na které se bude podílet silný stát či občanská společnost. Podle mého názoru toto je jádrem celého sporu.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Urbanovi. Slovo uděluji panu poslanci Chytkovi a připraví se pan poslanec Patočka.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, nechtěl jsem sice původně vystupovat, ale nedalo mi to, abych neučinil tři poznámky.

První poznámka - tzv. mýtus o decentralizaci. Je nám předkládáno, že státní správu a samosprávu je nutno decentralizovat a k tomuto mimo jiné právě slouží i tento zákon o novém rozpočtovém určení daní. Zároveň se nám chce namluvit, že v současné době jsou daně sdílené, to znamená, že zůstávají tam, kde vznikají, a v novém modelu tyto peníze půjdou do centra a budou se přerozdělovat. A to že je správný systém decentralizace. Já tvrdím, že je to přesně naopak.

Druhý mýtus je o nezaměstnanosti. Zde bylo tvrzeno, že starostové se starají o to, aby nezaměstnanost klesala, a že tak budou činiti i nadále. Domnívám se, že nezaměstnanost je vážný problém a že se musí spolupodílet stát, kraj a obec. Stát se může podílet investičními pobídkami, region a obce musí být motivovány daňovou soustavou. Sám pan poslanec Šustr zde vyprávěl případ, jak i on a jeho obec byli přece motivováni, aby dotyčný podnikatel přišel do jeho obce, aby tato obec získala daň z nezávislé činnosti neboli daň z podnikání fyzických osob. Nejde však jen o tuto motivaci. Jde také o to, že obec si může spočítat, že přijde do nějakého areálu na vojenském letišti firma, která zaměstná pět tisíc lidí. Co konkrétně to pro tu obec může znamenat? Může si u banky půjčit 200, 300 mil. korun a do těchto pozemků investovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP