(17.10 hodin)

(pokračuje Chytka)

Tuto možnost nyní obcím bereme. Domnívám se a chtěl bych polemizovat s panem poslancem Martínkem a tvrdím, že jestliže spustíme toto nové rozpočtové určení daní, do roka a do dne starostové, jednotlivá zastupitelstva ztratí motivaci a rozpočty jednotlivých obcí se budou přesouvat z podpory do jednotlivých zón vhodných pro podnikatele do jiných aktivit. Protože pocházím z Ostravy, řekl bych, že Ostravě je celkem jedno, jestli bude mít o pět nebo deset trolejbusů více, to není tak fatální. Fatální je, jestli nezaměstnanost vzroste. Já tvrdím, že bohužel vzroste.

Moje třetí poznámka je, že celý systém mi připadá tak trochu jako systém "Jánošík". Bohatým se vezme, chudým se bude dávat. Přesto, jak byla tato postava v literatuře opěvována, nezapomeňme na to, že Jánošík byl v podstatě zločinec.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Chytkovi. Slovo uděluji panu poslanci Patočkovi.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení ministři, vážené kolegyně a kolegové -

 

Místopředseda PSP František Brožík: Omlouvám se. Požádal bych levou stranu tentokrát Poslanecké sněmovny, aby se ztišila. Pan kolega Sobotka také.

 

Poslanec Jiří Patočka: Chtěl bych navázat na diskusi, která se tady vede o rovnoměrnosti nebo vyrovnanosti daňových příjmů obcí, a chtěl bych upozornit na určitou věc, která vyplývá z podkladových materiálů Ministerstva financí, které nám předložilo k projednávání v rozpočtovém výboru. Jmenuje se to "Analýza daňových příjmů obcí" a je to srovnání daňových příjmů v úrovni roku 1998. Je to tabulka číslo 18. Kolegové, kteří to mají, se na to mohou podívat.

Dokumentoval bych jenom to, co tady bylo hovořeno, že nebude docházet k velkému výkyvu, takže uvedu jenom několik čísel.

Když tyto daňové příjmy obcí sdružíme po krajích, tak jak jsou koncipovány, tak soubor těchto českých krajů, to znamená Středočeský, Budějovický, Liberecký, Hradecký a Pardubický, zaznamená řádově 926 milionů pokles daňových příjmů těchto obcí. Nárůst se projeví u kraje Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem v hodnotě řádově 594 milionů. Když bych to vzal takto s prominutím geograficky, tak saldo těchto českých krajů je řádově 300 milionů korun. Je pozoruhodné, že v moravských krajích, jak tady kolega Chytka přede mnou o tom hovořil, nárůst daňových příjmů v této lokalitě představuje hodnotu cca 2 miliardy korun, to znamená, že celkové navýšení činí 1,7 miliardy korun. Jenom potvrzuji, když tady někdo hovoří o tom, že nedojde ke změně alokací těchto toků peněz, tak to není pravda. Kdo má zájem, může si to ověřit.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Patočkovi. To byl poslední písemně přihlášený do obecné rozpravy. Táži se, kdo se ještě hlásí. Pan kolega Doležal.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, se zaujetím poslouchám tuto rozpravu a musím konstatovat, že diskuse je ale úplně o něčem jiném než o tom, o čem bychom diskutovat měli a proč tato norma, tento zákon do Parlamentu přišel. Jestli se nemýlím, tato materie přišla společně s reformou veřejné správy, to znamená se vznikem krajů. Diskutujeme tady, která obec bude bohatá, která bude chudá. Musím konstatovat, že pokud bohatým se bude brát - já chvíli vydržím…

 

Místopředseda PSP František Brožík: Prosil bych příchozí, aby zaujali místa v klidu, aby pan poslanec mohl sdělit svoje připomínky. Prosím, pane poslanče. Skutečně žádám, vlevo, vpravo, je zajímavé, že střed zůstává stále klidný, ale levá a pravá strana ruší.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Pokusím se pokračovat. Rozebíráme, které obci prostředky přibudou, které obci prostředky ubudou. Ale o tom, co se bude dít v krajích, tady neřekl nikdo ani slovo. Kraje dostanou účelovou dotaci, zastupitelé, upozorňuji, že samosprávní zastupitelé dostanou své odměny, a v podstatě to je všechno. Podařilo se nám převést na ně majetek, převést na ně povinnosti, ale daňové výnosy v podstatě nedostanou, protože, pokud si přečteme § 3 poslaneckého návrhu, tak daňové příjmy rozpočtů krajů nejsou pro rok 2001 stanoveny. Ptám se - proč tady tento zákon máme, když se týká reformy veřejné správy? Proč se tady teď diskutuje o tom, že musíme tento zákon schválit, nebo že ho schválíme pod jednou podmínkou, že bude doprovodné usnesení, že do roka a do dne tento zákon předěláme a bude jiný? Není to trochu zbytečná práce?

Domnívám se, že bychom v daném okamžiku se nad tím měli zamyslet a dělat něco, co je potřeba, a ne co se hodí nám, abychom to prodávali v rámci svých jednotlivých obcí. Jedná se o reformu veřejné správy a jedná se hlavně o kraje.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Doležalovi. Ptám se, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Dámy a pánové, dovolte mi na závěr obecné rozpravy zopakovat analogický návrh, který padl při projednávání předchozího bodu, a to je návrh, aby pro podrobnou rozpravu i další projednávání tohoto návrhu zákona bylo základem projednávání usnesení výboru pro regionální rozvoj a veřejnou správu, obsažené v tisku 435/5.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Přesto si myslím, že padl jeden základní návrh od pana poslance Beneše. Až poté, pokud by nebyl přijat, tak bychom hlasovali o vašem návrhu jako o základu projednávání usnesení výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Táži se ještě, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Pardon, omlouvám se panu poslanci Vlachovi. Neviděl jsem ho. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Vlach: Děkuji za slovo. Zdržím vás jenom nezbytně nutnou dobu a zareaguji na slova některých předřečníků.

Dovolte mi, abych se připojil k těm, kteří konstatují, že považují dnešní stav za nevyhovující. Budu jenom rekapitulovat to, co už tady zaznělo a co asi těžko bude zpochybnitelné. Nefunguje dobře ani princip plátcovy pokladny, ani trvalé bydliště, územně vyrovnávací dotace dnes rozdíly spíše zvyšuje, než že by je zmenšovala. Zazněla tady i poznámka, kterou asi nikdo nebude zpochybňovat, o problematičnosti v situaci změny fyzické osoby v právnickou osobu, myslím tím podnikající.

Domnívám se, že je hodně pravdy na tom, že sice přichází tato změna v souvislosti s realizací prvních podstatných kroků reformy veřejné správy, nicméně jsem přesvědčen, že bychom ke změnám museli přistoupit tak jako tak.

O dopadu lokálního ekonomického propadu už tady také byla řeč, a abych si ušetřil úvodní slovo k pozměňovacímu návrhu, který se jménem klubu Unie svobody chystám podat v podrobné rozpravě, chci říci, že -

***




Přihlásit/registrovat se do ISP