(17.10 hodin)

(pokračuje Kořistka)

Jsem také přesvědčen o tom, že navzdory mnoha slibům, když jsme schvalovali státní rozpočet na rok 2000, kde se hovořilo o mnoha pozměňovacích návrzích, které směřovaly na zlepšení stavu dopravní infrastruktury, tzn. infrastruktury, která je dnes silně podfinancována, jsem přesvědčen o tom, že pokud se nám podaří schválit tento Senátem vrácený návrh zákona, v tomto fondu se zde objeví dodatečně mimo jiné 5,5 miliardy z výnosu silniční daně a ještě dnes nespecifikovaná částka z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv. Jsem přesvědčen o tom, že tyto peníze tento fond potřebuje.

Proto doporučuji Poslanecké sněmovně schválit návrh zákona ve znění Senátu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kořistkovi. Otevírám rozpravu. Připomínám, že při novém projednávání návrhu zákona nejsou přípustné pozměňovací návrhy.

V rozpravě jako první vystoupí senátor Karel Korytář, kterému udílím slovo.

 

Senátor Karel Korytář: Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury byl v Senátu přikázán výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Výbor doporučil Senátu přijetí pozměňovacích návrhů ve věci navrácení dvou mimorozpočtových zdrojů tohoto fondu ve smyslu původní vládní předlohy, a to výnosů silniční daně a podílu na celostátním hrubém výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv. Senát na své 16. schůzi mimo tyto pozměňovací návrhy upravil výnosy silniční daně na převody výnosů silniční daně, výnosy z poplatků za použití vybraných okruhů dálnic na převody výnosů z poplatků za použití vybraných okruhů dálnic a rychlostních silnic, a doplnil v § 4 za odstavec 1 odstavec 2, ve kterém specifikuje způsob stanovení výše podílu z plateb spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv zvláštním právním předpisem.

Svým usnesením č. 283 pak Senát schválil vrácení tohoto návrhu zákona ve znění těchto pozměňovacích návrhů, a to v hlasování, při kterém ze 71 přítomných senátorů se 49 vyslovilo pro a 13 bylo proti. Abych upřesnil způsob hlasování. Pro se vyjádřili senátoři ze všech senátorských klubů, z ODS 21 senátorů, sociální demokracie 18, KDU-ČSL 2, Unie svobody a ODA 3, KSČM a pan senátor Fischer 5.

Ministr dopravy a spojů jako zástupce předkladatele vyslovil souhlas s pozměňovacími návrhy.

Zaostávání dopravní infrastruktury v České republice do r. 1998 lze podle odhadů Světové banky a subjektů Evropské unie vyčíslit částkou cca 350 miliard Kč. V případě dopravní infrastruktury nejde o zadlužování budoucích generací, ale spíše o vytvoření podmínek pro rozvoj a nezničení dříve vytvořených hodnot. Prostředky vyčleněné mimo státní rozpočet, včetně zatížení úvěry, přijímá řada evropských států jako např. Švýcarsko, Rakousko nebo Německo.

Získané prostředky bude fond vynakládat na výstavbu dopravní infrastruktury a další související činnosti. Především z důvodu řádné kontroly jeho činnosti bude fond sestavovat pro každý rozpočtový rok svůj rozpočet a předkládat jej prostřednictvím ministra dopravy a spojů k vyjádření vládě a ke schválení Poslanecké sněmovně.

Na základě změn provedených ve vládním návrhu zákona u vás v Poslanecké sněmovně v systému financování fondu vyvstala při projednávání v Senátu věcná otázka o nezbytnosti zřízení Státního fondu dopravní infrastruktury ve schválené podobě. Původně byl ve vládním návrhu zákona státní fond koncipován jako fond bez přímé vazby na státní rozpočet, jako stabilní zdroj financování dopravní infrastruktury. Tomu odpovídala i vnitřní organizační infrastruktura fondu. Tím, že jste vypustili ze zdrojů fondů výnosy silniční daně a podíl z výnosů spotřební daně z uhlovodíkových paliv jako základní finanční zdroje a nahradili je dotacemi ze státního rozpočtu, nastolila se opět přímá vazba na státní rozpočet. Zákon přitom nestanoví ani výši dotací ze státního rozpočtu, která tak bude každoročním předmětem licitací při sestavování jednotlivých kapitol státního rozpočtu. Další finanční zdroj fondu představovaný převody prostředků z Fondu národního majetku má totiž představovat podle vyjádření ministra financí a dopravy a spojů pouze prvotní finanční injekci v předpokládané výši 5 miliard Kč, která by měla zajistit zřízení a zahájení činnosti fondu.

Na základě výše uvedeného lze konstatovat, že uvedená předloha nerespektovala základní filozofii, proč má být fond zřízen, tzn. fond bez přímé vazby na státní rozpočet jako stabilní zdroj financování dopravní infrastruktury, a vracela řešení tak vážného problému, jakým je obrovský deficit ve výstavbě a údržbě dopravních tras nejen z pohledu národního, ale i mezinárodního, do rozpočtového každoročního klání o výši příspěvků. Doprava je ale limitující pro vstup nových investorů, pro budoucí euroregiony a vůbec pro začlenění České republiky do Evropské unie. A to reprezentuje řadu programů např. ve vztahu k drobnému a střednímu podnikání, k rozvoji ekonomiky budoucích krajů apod.

Půjde-li tedy o rozpočet, stává se znovu aktuální původně uvažované řešení způsobu financování dopravní infrastruktury v podobě speciálního účelového peněžního účtu, vedeného v příslušné rozpočtové kapitole Ministerstva dopravy a spojů. Tento způsob by nevyžadoval zřízení státního fondu ve formě zákona a znamenalo by to návrh zákona zamítnout.

Vážené paní senátorky, páni senátoři, jsme si vědomi, že financování dopravy fondem není řešení systémové. Věříme, že při silné ekonomice budou tyto výdaje opět záležitostí rozpočtu. Rovněž jsme si vědomi, že odčerpání prostředků z rozpočtu musí znamenat souběh dalších kroků, které sníží mandatorní výdaje ve prospěch rozvojových zdrojů, např. reforma sociálního systému, daňová reforma, veškerá opatření ve vztahu k dotacím, např. i restrukturalizace železnic apod.

Vážené paní senátorky, páni senátoři, věřím, že zvážíte argumenty, které v Senátu odezněly a promítly se do našeho návrhu, a že se pozitivně vyjádříte k této předloze. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji senátoru Karlu Korytářovi. Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Kalousek, kterému udílím slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, při projednávání vládního návrhu zákona o fondu dopravy jsem zde z pověření poslaneckého klubu KDU-ČSL předložil pozměňovací návrh, který byl přijat, který měnil strukturu příjmu fondu dopravy. Předkládaný senátní návrh vrací zpět návrh zákona do podoby vládního návrhu. Budeme tedy v podstatě opakovat stejné hlasování, jaké jsme konali nad pozměňovacím návrhem, který jsem předložil já.

Od té doby padla nejen v této sněmovně, ale i ve sdělovacích prostředcích celá řada argumentů, jejichž výčtem a opakováním nechci zdržovat tuto sněmovnu. Přesto mi dovolte alespoň tři poznámky.

První argument bych si s laskavým dovolením půjčil od pana předsedy vlády, který při projednávání návrhu zákona o zákazu dodávek pro elektrárnu Búšehr zde zdůraznil, že se poslanci ODS a ČSSD zavázali, že nebudou zvyšovat mandatorní výdaje ve státním rozpočtu.Chtěl bych zdůraznit, že předkládaný návrh výrazným způsobem zvyšuje podíl mandatorních výdajů ve státním rozpočtu.

Dále bych chtěl označit jako lichý a nepravdivý argument, že ti, kteří setrvají na svém původním stanovisku, budou odpovědni za nedostatek zdrojů ve fondu dopravy. Daňové příjmy jsou nahrazeny transferem ze státního rozpočtu, a bude-li pro něj navrženo prostředků málo, pak tuto odpovědnost ponesou ti, kteří málo prostředků navrhnou nebo málo prostředků schválí.

Třetí argument je o principech, o pevnosti postojů. Každý z nás, kteří jsme podpořili pozměňovací návrh, který byl schválen v této sněmovně, byl od tohoto okamžiku pod velmi silným tlakem jak mocných stavebních korporací, které daňové příjmy rozepisují ve své zakázkové náplni, tak pod tlakem úředníků, kteří už se cítí designmakery těchto prostředků.

Myslím, že každý z nás, kdo podpořil tento pozměňovací návrh, dnes setrváním na svém stanovisku může vyjádřit jasný názor, že postoje, programy a politická stanoviska nejsou na prodej. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Udílím slovo ministru dopravy a spojů Antonínu Peltrámovi.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP