(17.00 hodin)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji senátoru Janu Krámkovi a ptám se, zda se dále někdo hlásí do rozpravy. Není tomu tak, rozpravu končím.

Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o provádění mezinárodních sankcí k udržování mezinárodního míru a bezpečnosti podle sněmovního tisku 282/3, ve znění schváleném Senátem podle sněmovního tisku 282/4."

Prosím všechny poslance, kteří se chtějí zúčastnit hlasování, aby tak neprodleně učinili.

 

V tuto chvíli zahajuji hlasování pořadové číslo 36 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 36 tento nebyl přijat, když se z přítomných 184 pro vyslovilo 9 a 152 bylo proti. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.

 

Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců.

Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona o provádění mezinárodních sankcí k udržování mezinárodního míru a bezpečnosti ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 282/3."

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 37 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 37 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 185 vyslovilo 144 a 26 bylo proti. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Děkuji senátoru Janu Krámkovi za návštěvu Poslanecké sněmovny.

 

Dalším bodem je

 

6.
Návrh zákona o Státním fondu dopravy a o změně zákona č. 171/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby
a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 365/3/ - vrácený Senátem

 

Usnesení, jímž Senát návrh zákona vrátil s pozměňovacími návrhy, jsme obdrželi jako sněmovní tisk 365/4. Vítám mezi námi senátora Karla Korytáře.

Prosím, aby se za navrhovatele k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřil ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám, kterému udílím slovo.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Paní předsedající, dámy a pánové. Senát projednal 24. února t. r. návrh výše uvedeného zákona a předložil k němu dva pozměňovací návrhy.

Domnívám se, že jde o velmi podstatnou, rozumnou a vyváženou úpravu, která vrací návrh k stavu, v jakém ho předložila vláda. Tímto pozměňovacím návrhem se text vrací ke zdrojům příjmu, k výnosům ze silniční daně a k podílu z výnosů spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv, na přímou vazbu na podílu, který bude stanoven v příslušném zákonu.

Bez této úpravy má samozřejmě návrh zákona o Státním fondu dopravy, resp. dopravní infrastruktury jen omezený význam. Omezený význam v tom, že v žádném případě nebudou prostředky propadat koncem roku. V letošním roce to např. znamená, že některé přípravné práce v oblasti pozemních komunikací včetně opravování škod po zimě mohou začít prakticky v dubnu, protože tak dlouho trvá rozpis ukazatelů státního rozpočtu. A na druhé straně, kdybychom měli Státní fond dopravy, bylo by možno tyto práce zajistit tak včas, aby nedošlo k zbytečným prodlevám a velkým škodám, které tím na infrastruktuře vznikají.

Jenomže potřebujeme alespoň střednědobý plán rozvoje dopravních cest, údržby, zlepšení jejich stavu, tak jak to po nás vyžaduje Evropská unie, která se zavazuje přispívat poměrně značnými částkami na ty potřeby rozvoje a údržby infrastruktury, které mají význam pro evropskou integraci, a Evropská unie má indikativní střednědobý plán. Potřebujeme tedy na stejné období mít zabezpečeny příjmy, se kterými by se dalo počítat, na které by bylo možno navázat dotace, ale i úvěry institucí Evropské unie.

Prosím tedy, abyste k tomu přihlédli a přijali úpravy, které navrhoval Senát. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Antonínu Peltrámovi.

A nyní se táži zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Zdeňka Kořistky, zda chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu přidat své vyjádření. Je tomu tak, slovo má pan poslanec Zdeněk Kořistka.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Na stole máme opět návrh zákona, který Poslanecká sněmovna projednávala a schválila 27. ledna t. r. Senát na své 16. schůzi 24. února vrátil tento návrh zákona sněmovně ve znění pozměňovacích návrhů.

Chtěl bych zde vysvětlit, oč v těchto pozměňujících návrzích jde. Týkají se § 4 - příjmy fondu, a to bodů b) a c), tedy převodu výnosů silniční daně a převodu podílu z výnosů spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv.

Jak jistě všichni víte, již v původním vládním návrhu tyto příjmy byly navrženy. Vznikla zde velice ostrá diskuse v Poslanecké sněmovně a podle pozměňovacího návrhu Poslanecké sněmovny byly tyto příjmy fondu z vládního návrhu vypuštěny.

V senátním návrhu se ještě objevuje nový odst. 2, kde se říká, že výši podílu z plateb spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv stanoví zvláštní právní předpis. V původním návrhu se hovořilo o tom, že to bude 20% podíl. Toto Senát ošetřil tímto způsobem.

Chtěl bych říci jednu podstatnou věc. Jsem přesvědčen o tom, že bez těchto příjmů existence tohoto fondu je velice omezena. Připravovali jsme tento návrh zákona tak, aby zde byla velká kontrola Parlamentu. Jsem přesvědčen o tom, že kontrola Poslanecké sněmovny je v tomto případě největší ze všech fungujících fondů, a jsem přesvědčen o tom, že tedy budeme moci kontrolovat, jak se bude sestavovat rozpočet, budeme moci hovořit do toho, jaké jednotlivé investiční stavby bude tento fond realizovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP