(11.50 hodin)

(pokračuje Emmerová)

A dá se to kdykoliv dokumentovat z jeho kartotéky, jak to vlastně je, o jaké se jedná dítě a jak naléhavá je potřeba těchto pobytů. Jen znovu musím říci, tak jak jsem to podotýkala při prvním čtení, jde pouze o překlenovací záležitost pouze tohoto roku. A pokud tato novela nebude přijata v té podobě, tak jak byla navržena a nakonec modifikována usnesením našeho výboru, jednak přerušíme tříletý cyklus, který je žádoucí, aby takové postižené dítě mělo, jednak se pravděpodobně ztratí kapacity, které se u Jaderského moře z těchto důvodů provozují.

Jen ještě paní poslankyni Fischerové bych chtěla prostřednictvím pana předsedajícího sdělit - už jsem to tu říkala minule: existuje celá řada odborných publikací, poněvadž tyto pobyty se provozují už 20 roků. Omlouvám se, že jí teprve dnes sděluji, že včera jsem dostala tu poslední, od pana prof. Špičáka, kde jsou použita naprosto objektivní kritéria, která hovoří o tom, jak tento pobyt je léčebný a současně preventivní.

Myslím si, že když se takové dítě dostavuje častěji do školy, resp. když je bez potíží, když se mu redukuje léčba, a zejména léčba do jisté míry v dětském věku škodlivá, tj. např. kortikoidy, to je tedy k nezaplacení. Samozřejmě prevence a její všechny formy se špatně kvantifikují, neboť když se dělá řádná prevence, nikdo nestůně. Asi tak bych to uzavřela.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vidím další přihlášky. Nejprve pan poslanec Krása, poté další.

 

Poslanec Václav Krása: Pane předsedající, omlouvám se, chtěl jsem hovořit na konec obecné rozpravy, po uzavření obecné rozpravy. Pokud jsou ještě nějaké přihlášky, samozřejmě bych rád hovořil až po jejich odeznění.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře. Takže slovo má pan poslanec Janeček.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, k tomuto tématu jsem nechtěl vystupovat. Myslím si, že zásadní debata měla proběhnout na výboru, ale vzhledem k tomu, že ta vystoupení poslouchají lidé, kteří by z toho mohli být tak trochu dezorientováni, chtěl bych říci několik slov.

Zásadním problémem našeho zdravotnictví v oblasti prevence je, že tady neexistuje jasná preventivní politika. Politika, která by byla zastřešena Ministerstvem zdravotnictví. Politika, která by řekla, které programy mají skutečně nejefektivnější preventivní efekt. Proto při schvalování minulého státního rozpočtu jsem navrhl usnesení, to usnesení bylo schváleno, že se mají vyčlenit prostředky na celospolečenské preventivní programy. Pokud vím, vláda toto usnesení nerespektovala a je to veliká chyba.

I tento návrh zákona v podstatě, když si to řekneme upřímně, tak trochu tápe v nejistotě a spíše tady chybí odvaha takový zákon odmítnout, abychom někomu neuškodili, než ho podpořit proto, že tady je jednoznačný zisk. Kdybychom totiž řekli to, že tento způsob prevence je naprosto zásadní, potom zní otázka, jak je možné, že některé děti tuto prevenci nedostanou. Znamenalo by to, že tyto děti jsou poškozovány. Co dělají správní rady v zaměstnaneckých pojišťovnách, že takový stav připustí? Co dělá ministerstvo, že proti takovému stavu nezasáhne, když takový zásadní preventivní program je vlastně pouze pro pojištěnce VZP? To je prostě zásadní chyba.

Ale jenom proto, že tady v tomto není naprosto jasno, tak spíše z pohledu, abychom někomu neublížili, vracíme stav do původního stavu v pevné víře, že jednou bude v resortu Ministerstva zdravotnictví síla k tomu, aby byly vypracovány standardy léčebné péče, aby se zavedly celoplošné programy, abychom věděli, co do těch programů patří či nikoliv.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Teď smršť faktických poznámek. Nevím, která z prvních dam sociální demokracie má v tuto chvíli přednost. Paní kolegyně Fischerová.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedající, dámy a pánové, musím reagovat a uvést na pravou míru pochybnost pana poslance Janečka. Usnesení, které navrhl a které sněmovna přijala při projednávání státního rozpočtu ve vztahu k určitému omezení částky na konsolidační program ve zdravotnictví, toto usnesení bylo naplněno. Bylo vyčleněno pět milionů korun na preventivní programy, takže do slova a do písmene bylo toto usnesení naplněno.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Nyní paní kolegyně Emmerová.

 

Poslankyně Milada Emmerová: Chtěla jsem si vyjasnit, že myslíme s kolegou Janečkem totéž. Prevence se samozřejmě týká dětí nemocných, to znamená, ne že by tam mohlo a mělo jezdit každé dítě, kdykoliv jeho rodiče uznají za vhodné je tam poslat. Prevence se tady týká zhoršování nemoci a vlastně manifestace dalších astmatických záchvatů. Stále mluvím o astmaticích. Myslím, že z této skupiny, která za těmito pobyty jezdí, je to asi ta nejhorší verze a nejméně příjemné onemocnění.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně, kolegové, mluvíte-li k věci, mluvíte-li slušně, nemohu vám jako předsedající zasahovat do vašeho vystupování ani je jakkoli omezovat. Nicméně apeluji na všechny členy zdravotního výboru, aby na plénu Poslanecké sněmovny neopakovali zjevně diskusi, kterou již prodělali na půdě svého mateřského výboru.

Ptám se, kdo se další hlásí do rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, obecnou rozpravu končím.

 

Poslanec Václav Krása: Já jsem žádal o vystoupení po ukončení obecné rozpravy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Končím obecnou rozpravu a uděluji teď slovo zpravodaji, který o ně požádal.

 

Poslanec Václav Krása: Děkuji, pane předsedající. Chtěl jsem v obecné rozpravě reagovat na některá vystoupení paní poslankyň a pánů poslanců.

Především se mi zdá, že v této sněmovně se trochu zaměňuje smysl preventivních programů a že pořád je zde říkáno o tom, že preventivní programy rovná se přímořské pobyty dětí. To prostě není pravda. Preventivní program, který byl realizován Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, byl podstatně širší. Je pravda, jednou z těchto entit byly i přímořské pobyty dětí. Přesto nebyl to celý preventivní program. A byl bych velmi rád, abychom toto vážně vzali a nezužovali celý problém pouze na přímořské pobyty dětí.

Paní poslankyně Fischerová hovořila o tom, že není vlastně prokázána zpětná návratnost 250 milionů, které by tvořil fond prevence. Ano, jistě, nelze finančně vyčíslit exaktně návratnost těchto finančních prostředků, tak jako asi nelze vyčíslit, kolik se uspoří finančních prostředků při poskytování zdravotní péče v realizaci různých očkovacích programů apod. To prostě opravdu nelze a nikdo to korektně nespočítá. Přesto všichni víme, že preventivní programy obecně vedou k ušetření prostředků na zdravotní péči.

Časové omezení platnosti tohoto ustanovení o zřízení fondu prevence - myslím, že vyplyne z toho, že vláda předloží novelu zdravotnických zákonů, kde upraví určitě - věřím, že v duchu, tak jak tady řekl pan poslanec Janeček - celý systém prevence.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP