(12.00 hodin.)
(pokračuje Krása)
Návrh, který jsme předložili spolu s dalšími předkladateli, je samozřejmě víceméně náhradní řešení. Souhlasím s panem poslancem Janečkem, že program prevence jako takový by měl být program celoplošný, měl by být zastřešen Ministerstvem zdravotnictví. Bohužel nic takového není a VZP vlastně takto zástupně realizuje aspoň nějaké preventivní programy.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane poslanče. Omlouvám se, teď mám totiž pocit, že jsem se trochu dopustil procedurální chyby, neboť po obecné rozpravě má následovat rozprava podrobná. Vy nejste osoba, která disponuje právem vystoupit kdykoliv jako navrhovatel. A mám pocit, že míra mé tolerance v tuto chvíli byla myslím již naplněna v procedurální slova smyslu.
Prosil bych, abyste své vystoupení co nejdříve ukončil, nebo vám budu muset odebrat slovo a otevřít rozpravu podrobnou. Máte samozřejmě jako navrhovatel možnost vystoupit se závěrečným slovem po skončení rozpravy v rámci druhého čtení, po skončení podrobné rozpravy.
Poslanec Václav Krása: Pane předsedající, omlouvám se, že svým domáháním se práva vystoupit jsem vás možná přiměl k porušení jednacího řádu. Ukončím své slovo a vystoupím po podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, myslím si, že toto bude nejlepší.
Otevírám podrobnou rozpravu. Mám do ní dvě písemné přihlášky. První je paní poslankyně Evy Fischerové a druhá paní poslankyně Taťány Jirousové. Slovo má paní poslankyně Fischerová.
Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedající, dámy a pánové. Předkládám následující pozměňovací návrh k parlamentnímu tisku 297. V části II navrhuji za text: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení" doplnit text: "a pozbývá účinnosti dnem 31. prosince 2000".
Podporou tohoto pozměňovacího návrhu má Poslanecká sněmovna možnost stvrdit svůj názor na zásadní cíl tohoto zákona, který má zajistit především - zdůrazňuji samozřejmě především - kontinuitu ozdravných pobytů u moře. Že řeší tento problém i jinou preventivní péčí, jsem ostatně ve svém vystoupení vyjmenovala.
Dovolila bych si však zdůraznit, že projednávaný poslanecký návrh novely zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, je řešením pouze přechodným a omezenou dobu účinnosti předkládám, dámy a pánové, z naprosto stejných důvodů, které vedly k přijetí tohoto opatření u zákona č. 48/1997 Sb.Vidím zde totiž velmi úzké souvislosti.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Uděluji nyní slovo paní poslankyni Jirousové.
Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové.
První pozměňovací návrh bude směřovat hned k názvu zákona: Návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona, kterým se mění zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů.
Bod I: Parlament se usnesl na tomto zákoně: Zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojištovně, ve znění zákona č. 552/1992 Sb. a zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb., zákona č. 48/1997 Sb., zákona č. 305/1997 Sb., zákona č. 93/1998 Sb. a zákona č. 127/1998 Sb., se mění a doplňuje takto:
- V § 6 se doplňuje za odst. 7 odst. 8, který zní:
- V § 7 odst. 2 písm. a) stávajícího zákona se poslední věta odstavce vypouští.
- V § 7 odst. 2 písm. b) se vypouští v poslední větě slovo "kladného", vypouští se tečka a text se doplňuje slovy: "a příjmy podle § 6 odst. 7".
"Okruh preventivních aktivit a indikací stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou. Programy realizují organizace a pracoviště, jimž je udělena akreditace Ministerstvem zdravotnictví."
Dále doporučuji zařadit nový bod II a ostatní přečíslovat:
II. Parlament se usnesl na tomto zákoně: Zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách:
- V § 15 se doplňuje stávající zákon. Za odst. 4 se doplňuje odst. 5, který zní:
- V § 16 odst. 2 písm. a) stávajícího zákona se poslední věta odstavce vypouští.
- V § 19 odst. 1 stávajícího zákona se celý text nahrazuje následujícím textem:
- V § 16 odst. 2 písm. b) se vypouští v poslední větě slovo" kladného".
"Okruh preventivních aktivit a indikací stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou. Programy realizují organizace a pracoviště, jimž je udělena akreditace Ministerstvem zdravotnictví."
1) Finanční prostředky vytvářené využíváním základního fondu zaměstnanecké pojišťovny a příjmy plynoucí z přirážek k pojistnému, pokut a poplatků z prodlení účtovaných zaměstnaneckou pojišťovnou v oblasti veřejného zdravotního pojištění je zaměstnanecká pojišťovna oprávněna použít jako zdroj fondu prevence maximálně do výše 0,3 % celkového objemu základního fondu po přerozdělení.
Zdůvodnění: Věcně je problematika prevence, v našem případě zejména terciární, shodně řešena v obou zákonech o pojišťovnách, tj. zákoně č. 551/1991 Sb. a č. 280/1992 Sb., a proto argumentuje k oběma textům najednou.
K fondu závodní preventivní péče, zákon č. 551/1991 Sb., § 7 odst. 2 písm. a), zákon č. 280/1992 Sb., § 16 odst. 2 písm. a), je stanovena podmínka jejich realizace plněním rezervního fondu a kladnou hospodářskou bilancí. Tento stávající stav odporuje pravidlům plnění fondu, do něhož přispívají zaměstnavatelé podle svých zájmů. Dosavadní ustanovení je tedy nesystémové, protože prostředky vynaložené specificky na konkrétní preventivní akce by nemohly být využity pro daný účel. Stav umožňuje například zmrazení vložených prostředků a tím nevylučuje jejich manipulaci.
K fondu prevence a preventivních programů nad rámec preventivní péče podle zákona č. 48/1997 Sb., § 29 - jde víceméně o návrh pana poslance Krásy. Toto ustanovení má v prvé řadě zajistit nezávislé a stabilní plnění fondu prevence. Musíme si uvědomit, že problém se týká prevence mající terciární charakter, tudíž že se jedná o relativně malý počet dotčených osob. Proto argumenty o zhroucení našeho zdravotního systému musíme odmítnout, podobně argumenty kalkulující s tím, že veřejnost nezná dopady různých druhů prevence na populaci a finance.
Před tímto auditoriem by mi bylo trapné opakovat fakta, z nichž jsou zkoušeni medici. Pro řešení problematiky prevence, která bude mít celospolečenský dopad, v tomto složení parlamentu ještě nedozrál čas. Proto navrhované změny, které dnes diskutujeme, se prakticky dotýkají nevelké skupiny občanů, a tudíž nemohou mít katastrofické dopady na financování systému zdravotnictví. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní poslankyně. Ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, rozpravu končím.
Ptám se teď zástupce navrhovatelů, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Je tomu tak, prosím.
***