(11.30 hodin)
(pokračuje Čevela)
V konfrontaci s realitou prcháme nyní z dosavadní konstelace a navracíme fond pod jiným názvem našim dětem a našim potřebným.
Po druhém čtení bude naše stanovisko bezesporu zralejší a zformované vším, čím prošlo. Proto mi dovolte docela krátkou reminiscenci.
Účelový fond byl určen na podporu a realizaci zdravotních opatření a programu ke zlepšení zdravotní péče. Největší akcí financovanou z účelového fondu prostřednictvím doporučení 77 okresních poboček Všeobecné zdravotní pojišťovny byly léčebné pobyty dětí u Jaderského a Egejského moře pod názvem "Mořský koník", kterých se zúčastnilo v letech 1994 až 1998 celkem 24,5 tisíce dětí. V roce 1995 účelový fond také finančně zajistil léčebný pobyt pro dalších 417 dětí, nevidomých dětí, Klub postižených dětí z jižních Čech, Sdružení pro pomoc chronicky nemocným dětem, v roce 1996 pro dalších 265 dětí Sdružení chronicky nemocných dětí, v roce 1997 pro 343 dětí, děti postižené cystickou fibrózou, Sdružení pro pomoc chronicky nemocným dětem a v dalším roce, 1998, se poskytly finanční prostředky na léčebný pobyt pro 3 485 dětí Sdružení mentálně postižených, Sdružení pro pomoc chronicky nemocným dětem, Sdružení rodičů a přátel handicapovaných dětí, onkologicky nemocné děti, nemocné cystickou fibrózou, děti z Jedličkova ústavu v Praze či Liberci.
Mimo výše citované podpory takřka pro 30 000 dětí České republiky VZP financovala z účelového fondu též úhradu cestovního zdravotního pojištění bezpříspěvkových dárců krve, příspěvek pro Nadaci české sportovní reprezentace ve prospěch zdravotně postižených sportovců, příspěvek k vydání zdravotních očkovacích průkazů pro děti a mladistvé a rekondiční pobyty Ligy proti rakovině, diabetiků a dalších oslabených skupin naší populace.
Až do přijetí zákona č. 127/1998 Sb. měla VZP zákonné právo vytváření a spravování účelového fondu, tj. do 1. 1. 1999. Co se vlastně s již zmiňovanou cenností Všeobecné zdravotní pojišťovny pak událo?
Za prvé: Podle platného znění zákona 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, může Pojišťovna podle § 7 odst. 2 a) vytvářet fond prevence k financování programů nad rámec preventivní péče podle zvláštních zákonů. Došlo tak, vážení kolegové, v podstatě ke zrušení účelového fondu, neboť současná zákonná úprava představuje částku cca 15 milionů. Částka pokrývá vlastně pouze příspěvek na očkování proti klíšťové encefalitidě a cestovní a zdravotní pojištění pro bezpříspěvkové dárce krve. Z toho vyplývá, že pojišťovna nemůže z důvodu nedostatku finančních prostředků pokračovat ve velmi efektivní a léčebně průkazné přímořské léčbě pro naše chronicky nemocné děti.
Za druhé: Zákon č. 127/1998 Sb., kterým byla zrušena ustanovení zákona č. 551/1991 Sb., vytvořil navíc nerovné postavení mezi VZP a zaměstnaneckými pojišťovnami. VZP může vytvářet fond jen výhradně z podílu na hospodářském výsledku činností, které VZP provádí nad rámec veřejného zdravotního pojištění. Ostatní pojišťovny navíc naplňují fondy z prostředků vytvářených využíváním základního fondu a příjmů plynoucích z přirážek k pojistnému poplatku z prodlení v případě, kdy má pojišťovna naplněný rezervní fond a hospodaří vyrovnaně. Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny mohou poskytovat prevenci nad rámec péče podle zákona č. 48/1997 Sb., v podstatě v širším rozsahu a spektru než Všeobecná zdravotní pojišťovna.
Cílem novelizace předkladatelů je stanovit analogické zdroje fondu prevence jako u zaměstnaneckých pojišťoven, ale s konkrétním podílem ze základního fondu.
Z výše uvedeného plyne, že přijetím zákona č. 127/1998 Sb. se v podstatě zrušila možnost pokračovat nejen v léčebných pobytech našich dětí v přímořských střediscích, což bezesporu nepodává nejpříznivější obraz našeho úsilí, stejně jako se zrušila možnost financování dalších potřebných projektů.
Dovolte mi na závěr parafrázi upozornění v restauraci s rychlým občerstvením: "Hlídejte si prosím své cennosti." A jednou z nich je bezesporu i smysluplný fond prevence pro naše děti a potřebné spoluobčany. Respektuji poslaneckou iniciativu tří poslanců a doporučuji tuto malou, leč tolik potřebnou novelizaci postoupit do třetího čtení. Ostatně potomek zmíněných emigrantů od Plzně nebyl přímo vynálezce podniků s rychlým občerstvením. Měl schopnost vybudovat komplexní systém a uvést ho do co nejlepšího života. Uveďme do života smysluplný fond, tj. včetně zdrojů jeho finančních prostředků. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Čevelovi. Hovořit bude paní kolegyně Jirousová, připraví se pan poslanec David. Prosím, paní kolegyně.
Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, v prvním čtení klub KSČM novelu zákona 551/1991 podpořil. Za podporu stály minimálně tyto aktivity: přímořské pobyty chronicky nemocných a jinak handicapovaných dětí, rekondiční pobyty diabetiků, onkologicky nemocných nebo pacientů s paraplegií či nemocných s roztroušenou sklerózou. Z celého návrhu po projednání ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví zůstaly nakonec jen přímořské ozdravné pobyty dětí.
Pokud naším cílem bude zabezpečit stabilní fond na preventivní účely, měli bychom mít jasno, co by měl obsahovat. Některé segmenty prevence zdravotnictví samo nemůže postihnout. Například prevenci primordiální a populační masový postup primární prevence, které urgentně vyžadují celospolečenský konsensus o jejich smyslu a celospolečenské nálady. Jde o zájem společnosti, ovšem s významným dopadem na zdraví populace jako celku. Naproti tomu sekundární prevence se stává běžnou medicínskou praxí vyplývající z konceptu medicíny založené na důkazech. Tuto situaci by však mělo zdravotní pojišťovnictví pružně reflektovat.
Obdobně je tomu v individuálním přístupu k vysoce rizikovým osobám v rámci primární prevence. Posledně dvě jmenované oblasti spolu s terciární prevencí mají obrovský význam pro jedince, avšak podobně postižených je v populaci relativně málo a jejich léčba a rehabilitace populační obraz zdraví neovlivňuje. Ideální a jediné správné je kombinovat přístupy individuální a populační.
V podrobné rozpravě, která proběhne, bych chtěla podat rozsáhlejší pozměňovací návrh, který zohledňuje i stanovisko vlády, kde poukazuje na nerovnost mezi zdravotními pojišťovnami a nepodmiňuje prevenci naplněním rezervního fondu.
Chápeme na druhé straně nutnost kontinuity přímořských pobytů dětí, a proto pokud nebude schválen můj pozměňovací návrh, který přednesu v podrobné rozpravě, budeme hlasovat i pro návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, i když ho nechápeme jako šťastný, koncepční a komplexní a chápeme to jako určité provizorium v řešení prevence. Děkuji.
***