(11.20 hodin)
(pokračuje Fischerová)
Nicméně nelze nevidět skutečnost, že tato zlepšení a následná ekonomická návratnost nebyla exaktně stanovena a nebyla také exaktně publikována.
Přijetí předloženého poslaneckého návrhu proto z dlouhodobého hlediska nemohu já osobně považovat za věci prospěšné a dovolím si v podrobné rozpravě předložit pozměňovací návrh, který časově omezí platnost tohoto kroku do doby přijetí nové právní úpravy veřejného zdravotního pojištění, která se musí zabývat problematikou preventivní péče a jejích úhrad podrobněji a jasněji, než je tomu ve stávajícím zákonném vymezení. Přístupy, které se nyní objevily ve zdravotním pojistném plánu VZP na rok 2000, jen dokazují oprávněnost mých námitek a oprávněnost mých obav.
Fond prevence nad rámec prevence vymezené zákonem je bohužel také zdrojem řady nerovností, pokud jde o dostupnost ozdravných pobytů, imunizace proti klíšťové encefalitidě a hepatitidě typu A, podpory dárcovství krve a transplantace kostní dřeně. Chtěla bych dodat, že v tomto případě bude jistě nutné revidovat stav preventivní péče.
Zákony o veřejném zdravotním pojištění vymezující princip obsažený v čl. 31 Listiny základních práv a svobod, tj. volně parafrázováno "každý má právo na ochranu zdraví", se tímto přístupem dostávají do určitého rozporu s Listinou základních práv a svobod. Nelze totiž akceptovat takové právní vymezení, které je dokladem nejednotného přístupu v různých pojišťovnách jednoho a téhož systému veřejného zdravotního pojištění. Taková právní situace je ve skutečnosti diskriminací určité části dětské populace, a to diskriminací sledující v tomto případě cíl vytvoření konkurenční výhody. Jako zákonodárci bychom tedy měli dostatečně citlivě vnímat vedle úzce vyčleněného problému ozdravných pobytů některých dětí u moře také širší vztahy, hlavně jejich slučitelnost s prioritami ve vazbě na obecné právní principy. Mám na mysli hlavně právní principy ústavní.
Všechny tyto a další programové aktivity by měly být v rámci základního fondu zdravotního pojištění pod dostatečně průhlednými kontrolními mechanismy, a to mechanismy výběrových řízení za předem jasně vymezených programových aktivit. Je také nutné přesné stanovení cílů těchto aktivit a následné zhodnocení dosažených výsledků. Tento svůj přístup odůvodňuji obecným trendem narůstající pozornosti kontrole výdajové stránky veřejných financí, a tedy i prostředků veřejného zdravotního pojištění.
Směr vývoje, který byl započat přijetím vyhlášky Ministerstva financí č. 227/1998 Sb., ve které se stanoví podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondu veřejného zdravotního pojištění, a také zákona č. 127/1998 Sb. lze chápat jako započatou cestu k dosažení větší průkaznosti a kontrolovatelnosti hospodaření s prostředky veřejného zdravotního pojištění placeného povinně ze zákona.
V tomto směru je tedy zapotřebí pokračovat a obdobně vymezit i další přístupy. Požadavek vyšší transparentnosti v rámci tvorby protikorupčního právního rámce byl vznesen také Evropskou komisí v jejím posledním hodnocení naší přípravy na vstup do EU. V tomto smyslu totiž chápu existenci zvláštního fondu pro prevenci jako určitý prostor pro ne zcela ideálně kontrolovatelné hospodaření a rozhodování, které v krajním případě může umožňovat i korupční aktivity.
První verze zákona č. 280/1990 Sb., o resortních, podnikových a dalších pojišťovnách, se počátkem devadesátých let vyznačovala značně netransparentním vymezením existence celé řady různých fondů, často s jasným záměrem jejich zneužívání. Byl to jeden z předpokladů špatného konce mnoha zaměstnaneckých pojišťoven.
Dámy a pánové, trvalo bezmála dalších 4 - 6 let, než byly zahájeny ozdravné kroky, přestože již při projednávání původního návrhu zákona č. 280/1992 Sb. byla vyslovena ze strany státní správy důrazná a zcela konkrétní varování, a to se, kolegyně a kolegové, psal rok 1992. Naše vlastní historická zkušenost by tedy mohla být dostačujícím motivem, abychom se dokázali orientovat a rozhodovat s větší odpovědností a rozvahou.
Důrazná upozornění na výše uvedená nebezpečí vnímám jako svoji osobní odpovědnost, neboť se touto oblastí již delší dobu zabývám. Výše úhrad na pobyty dětí u moře, dokumenty o provedených výběrových řízeních, srovnání cenových nabídek a zdůvodnění výběru konkrétních dodavatelů služeb, to vše by mělo být snadno kontrolovatelné a veřejně dostupné. V materiálech VZP publikované ceny za přímořské pobyty dětí jsou ve srovnání s cenami jiných cestovních kanceláří o 25 - 30 % vyšší, což svědčí o ne zcela racionálním hospodaření s veřejnými prostředky.
Nemohu také souhlasit s nejasnými převody desítek milionů korun na některou z nadací, která následně realizuje ozdravné pobyty dětí a jejich doprovodu u moře -
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Paní kolegyně, já vás na chvíli přeruším. Prosím o klid v jednacím sále.
Poslankyně Eva Fischerová: - jak tomu bylo v případě nadace Patria a Všeobecné zdravotní pojišťovny. Šlo o příspěvek pouhých 99 mil Kč. Nejasně vymezené typy preventivní péče by neměly v budoucnosti sloužit jako nástroj necenové konkurence mezi zdravotními pojišťovnami ani jako cíl pro lobbování zájmových skupin.
Domnívám se, že preventivní péči není v České republice věnována dostatečná pozornost. Význam této péče by měl být dořešen s využitím standardních poznatků a nástrojů, a to v novém zákoně o veřejném zdravotním pojištění.
Děkuji vám za pozornost a avizuji, že v podrobné rozpravě si dovolím předložit stručný pozměňovací návrh.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji paní kolegyni Fischerové. Nyní vystoupí v obecné rozpravě pan kolega Rostislav Čevela. Další přihlášky do obecné rozpravy nejsou, pardon, jsou.
Poslanec Rostislav Čevela: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, nedávno jsem si v restauraci s rychlým občerstvením uvědomil dvě skutečnosti. Za prvé, Ray Kroc, majitel impéria McDonald's, byl synem emigranta Aloise Kroce z vesnice Stupno u Plzně. Za druhé, ani restaurace s rychlým občerstvením se neobejde bez upozornění "please, take care for your valuables", chraňte si prosím své cennosti.
Jednou z mimořádných cenností VZP byl také účelový fond zařízený v souladu s ustanovením § 7 písm. c) zákona 551/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění. Minulý čas užívám nyní proto, že účelový fond již nemáme. Zrušili jsme si ho a v podstatě bez náhrady. Návrh poslanců, který nyní projednáváme, hledá východisko z problému, který náš ctihodný sbor před časem vyvolal, což ostatně patří k poměrně běžným fabulačním prostředkům naší práce.
***