(11.10 hodin)
(pokračuje Šustr)
Olympionismus, jehož nositeli jsou národní olympijské výbory a Mezinárodní olympijský výbor, jsou nejvyšší sportovní autoritou ve světě a přeneseně je to Český olympijský výbor pro území České republiky. Český olympijský výbor je povinen chránit ve sportovním prostředí principy přátelství, solidarity, principy stejných podmínek v duchu fair play. Je nadspolkový, nadstranický a usiluje o čistotu činnosti v této oblasti. Chceme-li směřovat ke snižování dotací z vládních prostředků na sport, musíme umět zajistit exkluzivitu pro partnery Českého olympijského výboru. Jako nejefektivnější se jeví vydání stručného zákona o ochraně olympijských symbolů, který jednoznačně neoprávněné užívání olympijských symbolů zakáže.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky 293/2, resp. 3. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Vladimír Hradil.
Poslanec Vladimír Hradil: Dobrý den pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Usnesení výboru pro vědu, vzdělání kulturu mládež a tělovýchovu z 25. schůze 12. 1. 2000 k poslaneckému návrhu o ochraně olympijských symbolik, tisk 293. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění poslance Bubníka a zpravodajské zprávě a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně schválit poslanecký návrh zákona o ochraně olympijských symbolik, tisk 293/3. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji pane zpravodaji.Otvírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Žádnou přihlášku také nevidím, rozpravu tedy končím. Otvírám podrobnou rozpravu, do které se přihlásil poslanec Augustin Bubník.
Poslanec Augustin Bubník: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci. Jak jste již slyšeli, o sportu se zde mluví na poslanecké půdě málo, ale přesto bych vás prosil, zda by bylo možno tento jeden případ schválit a mě podpořit. Na minulém zasedání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu mládež a tělovýchovu jsme toto projednali a bylo schváleno, ale přesto podávám jeden pozměňovací návrh, a to k § 2 olympijská symbolika, a to pod bodem h) výrazy "olympijský" a "olympiáda".
Rád bych vás informoval o tom, že toto bylo z tohoto výboru vyčleněno, i když to tam bylo podáno, ale po diskusi s olympijským výborem a se členy bychom znovu rádi, aby toto jméno "olympijský", "olympiáda" bylo do tohoto zákona dáno, protože by toto mohlo být zneužito. My víme o tom, že jsou různé šachové olympiády, dětské olympiády, různé olympiády a olympijské jméno se používá všude. Určitě nechce olympijský výbor na tomto slovu vydělávat nebo chtít, aby tyto organizace, které to použijí, byly nějak zavázány určitým finančním přínosem, ale taktéž olympijský výbor určitě nebude nikdy žádat od žádné organizace, jestliže použije a dá jméno "olympijský" do svého vínku a bude ho propagovat.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo se další hlásí do podrobné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, podrobnou rozpravu končím a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Dalším bodem našeho jednání je
31.
Návrh poslanců Václava Krásy, Ludmily Müllerové, Josefa Jalůvky a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 297/ - druhé čtení
O úvodní slovo prosím zástupce navrhovatelů, poslance Václava Krásu.
Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové. Moje úvodní slovo k předloženému návrhu zákona o VZP bude velmi stručné, protože jsem velmi podrobně přednášel zprávu o tom, co je smyslem navrhovaného zákona, v prvním čtení návrhu zákona. Smyslem je vlastně upravit možnost participace Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR na programech, na preventivních programech, které jsou dosud provozovány, a úpravou zákona z r. 1998 by tyto programy nemohly v letošním roce být dále provozovány. Domnívám se za předkladatele, že tyto preventivní programy ve svém důsledku přinesou úsporu finančních prostředků, které se vynakládají na zdravotní péči.
Dovolím si ještě za předkladatele vyjádřit se k projednávání ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Výbor tento návrh projednal a byly přijaty pouze drobné pozměňovací návrhy, se kterými za předkladatele souhlasíme. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 297/2. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru poslankyně Milada Emmerová.
Poslankyně Milada Emmerová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážení přítomní. Kolega Krása nás v podstatě seznámil s průběhem jednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, který tento poslanecký návrh projednal 24. listopadu a přijal usnesení ve znění, které jste obdrželi jako sněmovní tisk 297/2. Tam jsou uvedeny drobné, i když relativně drobné, pozměňovací návrhy, které v podstatě omezují příjem do fondu prevence. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu, do které mám jako první písemně přihlášenou paní poslankyni Evu Fischerovou. Po ní potom pana poslance Rostislava Čevelu. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové. Již v průběhu prvního čtení jsem zaujala kritický postoj k předloženému návrhu novely zákona č. 551/1991 Sb. Vysvětlila jsem také důvody svých námitek a navrhla začlenit úhradu zahraničních ozdravných pobytů do rámce základního fondu zdravotního pojištění. Předpokládala jsem, že více aktivní přístup zaujme v tomto směru státní správa a přijde v průběhu projednávání ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví s příslušnou novelizací zákona 48/1997 Sb. Tento záměr bohužel nebyl realizován a nyní stojíme před problémem, zda akceptovat pouze navrhovaný krok v parlamentním tisku 297, abychom v průběhu tohoto roku umožnili realizaci přímořských ozdravných pobytů dětí v indikovaných skupinách chronicky nemocných, jak ostatně zdůrazňovala významná část poslanců. Vedlejším produktem tohoto kroku je bohužel ochuzení základního fondu VZP o 250 až 350 mil. Kč, což jistě není zanedbatelná částka zvláště za současné situace.
Jsem si samozřejmě vědoma skutečnosti, že tato investice má určitou zpětnou návratnost na úspoře léčebné péče ve vztahu ke zlepšenému zdravotnímu stavu dětí.
***