(9.50 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Druhá významná změna je provedena v novém sešitu I, který je označen "Problematika Konsolidační banky ve vztahu k veřejným rozpočtům". Jsem přesvědčen, dámy a pánové, že tímto způsobem lépe než zahrnutím očekávané či spíše nepřesně prognózované ztráty Konsolidační banky do návrhu státního rozpočtu vláda vyšla vstříc záměrům Poslanecké sněmovny a udělala další krok ke zprůhlednění - a možná spíše než ke zprůhlednění k vysvětlení - stavu Konsolidační banky, filozofie očekávaného budoucího vývoje Konsolidační banky a záměrů, které vláda s tímto bezesporu velmi významným institutem transformačního období české ekonomiky a společnosti do budoucna má.

Vláda je i do budoucna připravena k aktivnímu dialogu s Poslaneckou sněmovnou v této oblasti. Znovu odkáži na to, o čem jsem už tento týden hovořil z tohoto řečniště, a to je otázka možnosti přímé prezentace záměrů vedoucími pracovníky Konsolidační banky třeba rozpočtovému výboru nebo jinému vhodnému orgánu sněmovny.

Dále bych rád upozornil na splnění požadavku Poslanecké sněmovny spočívajícího ve změně sešitu H, týkajícího se problematiky mandatorních výdajů státního rozpočtu. Došlo k uvedenému rozčlenění mandatorních výdajů, zpřehlednění celého sešitu a spolu s tím i k určitému snížení mandatorních výdajů, které nicméně souvisejí s tím, že vývoj od doby předložení prvního návrhu státního rozpočtu byl takový, že umožnil takovéto dílčí snížení uskutečnit, a to jednak v oblasti důchodů, o nichž jsem hovořil, jednak v oblasti nákladů na vědu a výzkum, a to proto, že se opozdila příprava tzv. národních center. Není to nicméně vážné zpoždění, a proto ani onen škrt není příliš vážný.

Dámy a pánové, než ukončím toto úvodní slovo - a myslím, že jsem vyčerpal všechny podstatné skutečnosti, které se týkají té technické stránky předloženého návrhu a změn tohoto návrhu oproti návrhu předloženému v září t. r. Poslanecké sněmovně - chtěl bych se zmínit o ekonomických dopadech eventuálního neschválení návrhu státního rozpočtu a také o některých dalších souvislostech toho, proč vláda neakceptovala plně usnesení rozpočtového výboru, resp. Poslanecké sněmovny.

Začal bych tím druhým. Ve zprávě k návrhu státního rozpočtu na rok 2000 máte velmi plasticky popsány důsledky rigidního přesného splnění těchto požadavků, tak jak je předložila Poslanecká sněmovna. Výsledkem by byl rozpočet, který by byl ve své podstatě jiný než tento navrhovaný. Vedle restrikce, která je v tomto návrhu rozpočtu učiněna v oblasti peněžních výdajů, by došlo k restrikci i v dalších oblastech a velmi těžko bychom mohli jako vláda zodpovědně předložit tento návrh a zároveň říkat, že i za těchto podmínek dokážeme plnit programové prohlášení vlády a správným způsobem spravovat český stát ve prospěch všech našich občanů.

Pokud se týká eventuálního neschválení návrhu státního rozpočtu, domnívám se, že pokud by k něčemu takovému došlo - a já pevně věřím, že v rámci prvního čtení k tomu nedojde - vedle bezprostředních důsledků, jako je omezení financování nových projektů v rámci rozpočtového provizoria, a rozpočtové provizorium, jak známo, toto neumožňuje, jako je omezení financování nevládních organizací, které často vykonávají rozsáhlou část sociálních služeb v České republice v současnosti - a jak víte, rozpočtové provizorium takový režim financování rovněž neumožňuje - kromě velmi ztíženého přístupu obcí a místních samospráv k prostředkům státního rozpočtu v režimu rozpočtového provizoria bych jako velmi negativní viděl dopad na současnou pověst České republiky. Pověst České republiky v očích zahraniční veřejnosti, a vzhledem k tomu, že je zásadním strategickým cílem České republiky, na němž se shodují v základních rysech všechny parlamentní politické strany, jelikož tedy takovým cílem je vstup do EU, právě z hlediska nutných kroků v příštím půl roce života ČR ohrožení veřejných financí neschválením návrhu státního rozpočtu může mít zcela konkrétní negativní dopady.

Dnes jsme v situaci, kdy jsme dokázali uzavřít kapitolu "volný pohyb zboží" a na základě toho učinili krok, který zatím nedokázali učinit naši partneři, ale zároveň konkurenti v procesu přípravy na vstup do Evropské unie. Zároveň jsme v situaci, kdy jsme dokázali změnit pohled zahraničních investorů a především nositelů přímých zahraničních investic na Českou republiku a dosáhli jsme stav, kdy příliv zahraničních investic do České republiky je v tomto roce zhruba trojnásobný v porovnání s Maďarskem, které bylo dlouho favoritem zahraničních investorů ve středoevropské oblasti. Toto jsou dva vytržené, leč nejmarkantnější příklady toho, že cesta, která byla nastartována v posledních dvou letech v České republice, směřující k aktivnímu využití výzev globalizace a širšímu zapojení, efektivnějšímu zapojení ČR do mezinárodní dělby práce a ekonomické integrace, je cestou, která je úspěšná, a politické rozbroje, které by se mohly projevit neschválením návrhu státního rozpočtu, by na této cestě mohly učinit velmi nepříjemnou zákrutu, kterou by zcela konkrétně pocítili na svých kapsách a peněženkách občané této země a naši voliči. Jako ministr financí a jako člen vlády musím varovat před tímto krokem.

Jsem velmi rád, že rozpočtový výbor na svém jednání včera nepřijal žádné meritorní usnesení k návrhu státního rozpočtu. Svědčí to na jedné straně o tom, že sněmovna je rozpolcena v pohledu na návrh státního rozpočtu, na druhé straně to však otevírá cestu všem politickým stranám a všem jednotlivým poslancům v této sněmovně, aby dokázali pohlédnout na návrhy státních rozpočtů jak v politickém kontextu, tak z odborné stránky jako na cosi, kde nemusejí být nutně svázáni doporučujícím usnesením. Otevírá to ruce k hlasování na obě strany a já vás velmi prosím o to, abyste v zájmu České republiky zvedli ruku v prvním čtení pro návrh tohoto rozpočtu.

Platí samozřejmě to, co jsem říkal při minulém projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu. Je legitimní diskutovat v rámci druhého a třetího čtení o tom, jaké úpravy je třeba udělat v rámci jednotlivých kapitol. Vláda je zcela připravena velmi úzce spolupracovat na tom, aby v rámci navrženého rozpočtového rámce, v rámci celkových čísel došlo ke zlepšení dílčích struktur rozpočtů, jak mezi kapitolami, tak uvnitř kapitol. Vláda je dále připravena - z časových důvodů jsme nedokázali postupovat rychleji, ale myslím, že je to logické a pochopitelné - pracovat spolu s poslanci na tom, aby se změnily celkové poměry veřejných financí. Ministerstvo financí dokončuje v současné době materiál, který se týká budoucí očekávané struktury veřejných financí, zejména pak daní. Připravujeme obdobné koncepční materiály i v jiných oblastech. V okamžiku, kdy budou projednány vedením Ministerstva financí a dány do meziresortního připomínkového řízení - a co se týče daní, lze to očekávat ještě v tomto kalendářním měsíci - půjdou jako koncepční materiály do vlády a potom samozřejmě do Poslanecké sněmovny. Platí to, co jsem zde říkal před šesti týdny. Platí skutečnost, že víme velmi dobře, že struktura rozpočtu jako celku není uspokojivá, je výsledkem setrvačného vývoje posledních let.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP