(12.00 hodin)

(pokračuje Tomíček)

Čili jestli se chceme zabývat evidencí obyvatel, zabývejme se evidencí obyvatel. Myslím si, že se dá tento paragraf řešit úpravou tohoto znění, popř. nějakým pozměňovacím návrhem, ale fakt je to, že tyto věci nemohou být jedno a totéž. Evidence je evidence, ale jestli se bude další institut, který v současné době nazýváme trvalým bydlištěm, nazývat potom nějak jinak, to je věc jiná, ale fakt je to, že to nemůže být jedno a totéž, protože přesně jako kolega Bendl, i já mám z praxe zkušenost z toho, kdy v jednom obecním bytě při bourání budovy jsme najednou zjistili, že je tam přihlášeno sedm subjektů, které všechny požadovaly náhradní ubytování, atd. Nerad bych se tu opakoval.

Tedy jednoduše: Já jsem pro to, aby tento návrh postoupil do druhého čtení, nicméně toto bude skutečně problematickým bodem, který se ale dle mého názoru dá upravit pozměňovacími návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Fischer.

 

Poslanec Stanislav Fischer: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já jsem byl mezi těmi, kdo navrhli při minulém projednávání zamítnutí tisku 270. Vedly mě k tomu hlavně důvody, jako je nepřipravenost obecních úřadů a okresních úřadů na převzetí agendy a náklady, které jsou s tím spojené při perspektivním zrušení okresních úřadů. Nyní, kdy budou platit, byly přijaty další dva zákony, a to zákon o občanských průkazech a o cestovních dokladech, které tvoří jeden organický celek a které se nemohou realizovat bez přijetí tohoto zákona, a kdy byl posunut termín, od kdy má platit i tento zákon. Domnívám se, že důležitější je nyní, aby celá tato agenda byla převedena, aby všechny tři zákony mohly vstoupit v platnost, a proto podporuji propuštění tohoto návrhu do druhého čtení a projednání těch připomínek, které se tu vyskytly, a problémů ve výboru a potom ve druhém čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Fischerovi. Ptám se, zda se někdo dále hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, končím obecnou rozpravu k tomuto bodu. Vzhledem k tomu, že nezazněl návrh ani na vrácení ani na zamítnutí, budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Má někdo jiný návrh? Není tomu tak, přistoupíme k hlasování. Já vás pro jistotu odhlásím a poprosím o novou registraci.

 

Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí?

Zahajuji hlasování pořadové číslo 50. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 50 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 125 pro vyslovilo 122 a jeden byl proti. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Dalším bodem je

 

16.
Vládní návrh zákona o obcích (obecní zřízení)
/sněmovní tisk 422/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Václav Grulich, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám předložil nejenom návrh zákona avizovaný paní předsedající, ale za ním samozřejmě, jak všichni dobře víme, následuje celý balík základních zákonů, které mají uvést v realitu ústavní zákon, který jsme v této sněmovně přijali v roce 1997, ústavní zákon o zřízení vyšších územně samosprávných celků, tedy krajů.

Chtěl bych úvodem říci, že projednávání těchto zákonů bylo podrobeno tak široké diskusi jako doposud, jak jsme si ověřili, žádné jiné návrhy zákonů v historii této Poslanecké sněmovny. Kromě zveřejnění na internetu byl návrh tohoto zákona a dalších dnes projednávaných zákonů předmětem širokých diskusí ve Svazu obcí a měst, na shromážděních starostů, v široké veřejnosti, předběžně i ve výborech této sněmovny, v poslaneckých klubech, s jednotlivými poslanci, s odborníky a s experty. Meziresortní projednávání prošlo ne jedním, ale několika koly. Vláda k těmto zákonům měla dvoudenní mimořádné zasedání, znovu se vrátily do meziresortních projednávání, posléze na nich dlouhodobě pracovala legislativní rada vlády.

Přes toto úsilí je evidentní, že rozprava o těchto návrzích zákonů bude velice rozsáhlá a velice živá, protože jsou to zákony, které se budou dotýkat dlouhodobě každého občana tohoto státu, a je zcela pochopitelné, že každý poslanec je přesvědčen, a to po právu, že ponese za konečné znění do značné míry i svou osobní odpovědnost.

Je tedy jasné, že k jednotlivým zákonům budou přednášeny různé pozměňovací návrhy. Chtěl bych říci, že jako zástupce předkladatele, tj. vlády, který byl pověřen gescí a předložením těchto zákonů, chtěl bych říci, že jsme ochotni maximálně vyjít vstříc všem návrhům, které nenaruší rámec reformy, které budou přednášeny v duchu této reformy a které nerozbíjejí souvislost, vzájemnou souvislost jednotlivých zákonů. Tyto zákony totiž tvoří určitý celek a nejsou to jenom zákony, jejichž gestorem a předkladatelem za vládu budu já, ale budou to i v této souvislosti zákony, které mají ekonomicko-finanční, chcete-li daňový nebo materiální základ a které bude předkládat místopředseda vlády a ministr financí kolega Mertlík.

Doposud diskuse, která probíhala, a to konstatuji rád, probíhala, aniž do ní byly vnášeny nějaké výrazné jednostranné stranické prvky. Spíš se nesla věcným charakterem. Někdy se objevily určité přece jen lokální požadavky, které vyplývaly ze speciálních podmínek některých regionů, v některých případech i měst, ale i tyto problémy lze řešit, i tam lze hledat východisko, pokud by se nevymykaly, jak už jsem uvedl, z celkového rámce reformy a tuto reformu nějakým způsobem nenarušovaly.

Teď k vlastnímu zákonu, který máme projednávat, tj. zákon o obcích, sněmovní tisk 422.

Předložený návrh naplňuje ústavní zásadu, že obec je samostatně spravována zastupitelstvem obce, a provádí právní úpravu obecního zřízení do souladu s Evropskou chartou místní samosprávy.

Navrhovaná úprava reflektuje i na právní úpravu krajského zřízení, kde byl zvolen na základě usnesení Poslanecké sněmovny spojený model výkonu veřejné správy, tedy sloučení státní správy a samosprávy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP