(18.50 hodin)
(pokračuje Krása)
U některých programů se dá těžko vyčíslit jejich finanční přínos, přestože je nesporný, například - očkovací programy.
Třetí poznámka vlády je o tom, že vláda chystá na první čtvrtletí roku 2000 rozsáhlou novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění. Tuto poznámku považuji za obvyklý folklór vlády u poslaneckých návrhů.
Dámy a pánové, v souvislosti s účelovým fondem Všeobecné zdravotní pojišťovny se často hovoří o léčebných pobytech dětí, o tzv. Mořském koníku. Chci zdůraznit, že mimo tento léčebný program se Všeobecná zdravotní pojišťovna podílela na množství dalších programů, například - podpora dárcovství krve a kostní dřeně, protidrogová prevence, rekondiční pobyty Ligy proti rakovině, diabetiků a dalších, léčebné pobyty nemocných cystickou fibrózou, léčebné pobyty dětí z Jedličkova ústavu apod.
Dámy a pánové, to je na úvod k předloženému návrhu zákona vše. Věřím, že návrh zákona podpoříte tak, aby mohl postoupit do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujala paní poslankyně pro první čtení paní Milada Emmerová.
Poslankyně Milada Emmerová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení přítomní, předkladatelé novely zákona navrhují způsob navýšení finančních prostředků ve fondu prevence, dříve tzv. účelového fondu. Z něho byly financovány různé aktivity, které spadají svou povahou do kategorie primární a sekundární prevence vzniku chorob nebo jejich zhoršení. Finanční prostředky byly věnovány i na další účely, které mají spíše podpůrný význam pro prevenci nežádoucích sociálních jevů, prevenci úrazů nebo pro podporu zdravotně postižených sportovců apod.
Účelový fond byl zrušen k 1. lednu letošního roku a jeho náhradou se měl stát citovaný fond prevence, jehož naplňování finančními prostředky je nedostatečné k tomu, aby zůstaly hrazeny vyjmenované aktivity a projekty. Částka kolem 15 mil. korun dovoluje pouze poskytovat - jak už zde hovořil předkladatel - příspěvek na očkování proti klíšťové encefalitidě a dále příspěvky na cestovní zdravotní pojištění pro bezpříspěvkové dárce krve.
Pokud by byla přijata navrhovaná novela zákona, pak by fond obsahoval kolem 250 mil. korun ročně, což by pokrývalo finanční nároky na vyjmenované zdravotně-sociální preventivní projekty. Finanční prostředky by pocházely z vedlejších příjmů pojišťovny a jejich suma, jak už také bylo zde zmíněno, by neměla přesahovat 0,3 % objemu základního fondu po přerozdělení vybraného pojistného. Z něho by čerpáno nebylo. Naopak, eventuální přebytky by byly na konci kalendářního roku do něho převedeny.
Uskutečňování programu má jednak význam pro zlepšování nebo utužování zdravotního stavu jedince, ale má význam i pro ostatní pojištěnce, neboť je pravděpodobné, že u takového člověka bude v budoucnu minimalizována zdravotní péče. To pak představuje ušetření finančních prostředků v základním fondu pojištění.
Je třeba zdůraznit, že poskytované finanční prostředky z fondu prevence, dříve fondu účelového, zajišťují realizaci projektů zejména pro mladou generaci. O některých skutečnostech se ještě podrobněji zmíním v obecné rozpravě. Už nyní však chci požádat sněmovnu o to, aby zákon postoupila do druhého čtení, ve kterém by mělo dojít k některým úpravám současného návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji paní poslankyni. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli dvě písemné přihlášky - paní poslankyně Evy Fischerové a paní poslankyně Taťány Jirousové. Prvně jmenované uděluji slovo.
Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedající, vážený pane premiére, členové vlády, kolegyně a kolegové, platná právní úprava veřejného zdravotního pojištění obsahuje i po určitém zlepšení po přijetí zákona č. 48/1997 Sb. a několika vyhlášek některá diskutabilní ustanovení, která se dotýkají preventivní zdravotní péče.
Preventivní zdravotní péče se v České republice, bohužel, ani v 90. letech nestala výhradně zájmem racionální a dostatečně efektivní zdravotní politiky, ale také předmětem jiných zájmů, jejichž určujícím cílem nebylo vždy jen dosáhnout lepšího zdravotního stavu obyvatelstva. Jde tedy o jeden z našich dluhů transformačního procesu v oblasti zdravotnictví. Problém spočívá také v nedůsledném rozlišování různých typů preventivní zdravotní péče a jim odpovídajících různých způsobů realizace a potřebných kroků v praxi. Preventivní zdravotní péče v podobě často málo účinné a zvláštní aktivity se po přijetí zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, stala spíše než prospěšnou činností pro občana nástrojem prosazování úzkých zájmů uvedené skupiny zdravotních pojišťoven. Cílem těchto pojišťoven bylo vytvořit v rámci necenové konkurence výhody v nabídce pojištěncům a přesvědčit tak pojištěnce, aby se registrovali u příslušné pojišťovny, která nabízí něco navíc. Ovšem téměř vždy z veřejných prostředků.
Jak je všeobecně známo, tato strategie se velmi prodražila a některé zdravotní pojišťovny přivedla až do stavu likvidace a přinesla nám značné finanční problémy v resortu zdravotnictví. Necenová konkurence ve veřejném zdravotním pojištění se tedy ukázala jako nepřiměřeně nákladná a nežádoucí. Boj o pojištěnce ve skrytých formách však probíhá dále. A v jeho rámci se podařilo v loňském roce představitelům oborových a resortních pojišťoven zlobbovat Senát, který se tak stal nositelem problematického vkladu změn do zákona č. 551/1991 Sb. a zákona č. 280/1992 Sb. při vytvoření neodůvodněných výhod pro oborové zdravotní pojišťovny v oblasti tvorby zvláštních fondů pro preventivní péči.
Jak již zde zmínil předkladatel, šlo o novelu zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně a oborových zdravotních pojišťovnách ve znění zákona 127/1998 Sb.
Všeobecná zdravotní pojišťovna se tak po přijetí novely zákonů č. 551 a 280 dostala od ledna 1999 do situace, kdy není ve skutečnosti schopna pokračovat v poskytování jednoho z typů preventivní péče pro děti. Tento problém je znám jako Mořský koník. Jde - a to bych chtěla zvlášť zdůraznit - o léčebné pobyty indikovaných skupin dětí u moře. Oborové pojišťovny takto opět získaly konkurenční výhodu, neboť za dané právní úpravy a jejich finanční situace jsou schopny nabízet různé preventivní programy svým pojištěncům, zatímco Všeobecná zdravotní pojišťovna je svým způsobem omezena.
Všeobecná zdravotní pojišťovna se nyní snaží zabodovat ve svůj prospěch v Poslanecké sněmovně a zajistit si tak nový zákonný rámec pro pokračování projektu Mořský koník.
***