(18.40 hodin)
(pokračuje Krása)
Nerad bych se tady pouštěl do polemiky na základě silných slov. Myslím, že paní poslankyně a páni poslanci, rozhodnou o návrhu zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní má možnost vystoupit se závěrečným slovem pan zpravodaj. Ten zřejmě nehodlá, tak poprosím, aby nám předložil návrhy, o kterých rozhodneme hlasováním.
Poslanec Jiří Hofman: V průběhu rozpravy padly dva návrhy. Byl to návrh paní poslankyně Fischerové na zamítnutí předlohy zákona. V případě nepřijetí návrhu na zamítnutí předlohy zákona to pak byl návrh na vrácení k přepracování. Mně nezbývá nic jiného, než abych požádal předsedajícího schůze, aby o prvním z těchto návrhů dal hlasovat.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Jestli tomu rozumím, paní kolegyně Fischerová předložila podmíněný návrh? To znamená zamítnutí, nebude-li zamítnut, vrácení k přepracování. Dobře.
Ještě se pokusím přivolat ty z kolegů, kteří se hodlají zúčastnit tohoto hlasování.
V tuto chvíli zahajuji hlasování s pořadovým číslem 164 a ptám se, kdo je pro návrh usnesení "Poslanecká sněmovna zamítá předložený návrh", nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Z přítomných 163 pro návrh 105, proti 22. Návrh byl přijat.
Tím končíme projednávání tohoto bodu. Nicméně prosím, aby pan kolega Krása setrval na svém místě, neboť dalším bodem schváleného pořadu schůze je bod s číslem
59.
Návrh poslanců Václava Krásy, Ludmily Müllerové, Josefa Jalůvky a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 297/ - prvé čtení
Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 297 a stanovisko vlády k němu jako tisk 297/1. Hned jak se atmosféra v jednacím sále uklidní, dám slovo zástupci navrhovatelů panu kolegovi Václavu Krásovi. Prosím všechny kolegy, kteří nechtějí sledovat projednávání tohoto bodu, ať opustí jednací sál. (Čekání na ztišení.)
Ty kolegy, kteří mě neslyšeli v rámci svých družných hovorů, chci upozornit na to, že jsem řekl, že neudělím navrhovateli slovo do té doby, dokud nebude v jednacím sále klid.
Děkuji. Pane poslanče, myslím, že míra klidu dosáhla svého možného maxima. Prosím.
Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, členové vlády, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych vás jménem navrhovatelů seznámil s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, které máte uvedeny v tisku č. 297.
Smyslem návrhu zákona je rozšíření zdrojů prevence, a to formou využití prostředků základního fondu pojišťovny z prostředků pokut a penále z prodlení. Maximální výše prostředků určuje návrh zákona ve výši 0,3 % z celkového objemu základního fondu po přerozdělení. V roce 1999 by takto koncipovaný fond mohl použít prostředky ve výši asi 240 milionů korun na preventivní programy. Podle současné dikce zákona č. 551/1991 Sb. může Všeobecná zdravotní pojišťovna použít v letošním roce pouze 15 milionů korun. Účelový fond pojišťovny byl zřízen v souladu s § 7 písmena c) zákona 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky a byl určen k podpoře zdravotnických programů a opatření zlepšujících zdravotní péči o pojištěnce Všeobecné zdravotní pojišťovny a příznivě spolupůsobících proti vzniku jejich onemocnění nebo zhoršení jejich zdravotního stavu a které současně nejsou zdravotní péčí plně nebo částečně hrazenou ze základního fondu zdravotního pojištění.
Nabytím účinnosti zákona č. 127/1998 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, došlo de facto i de iure ke zrušení účelového fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny. Místo účelového fondu může VZP zřizovat fond prevence, který může být tvořen pouze finančními prostředky z podílu kladného výsledku hospodaření, a to po zdanění z činností, které Všeobecná zdravotní pojišťovna vykonávala nad rámec provádění veřejného zdravotního pojištění. Tím došlo prakticky k likvidaci podpory preventivních programů, protože takto tvořený fond prevence sotva stačí na příspěvky na očkování proti klíšťové encefalitidě a na cestovní zdravotní pojišťovny pro bezpříspěvkové dárce krve.
Zákon č. 127/1998 Sb., který zrušil účelový fond, vytvořil nerovné postavení mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a zaměstnaneckými pojišťovnami. Zaměstnanecké pojišťovny na rozdíl od Všeobecné zdravotní pojišťovny naplňují fondy prevence navíc i z prostředků vytvářených využíváním základního fondu a příjmy plynoucími z přirážek, pokut a penále v případě vyrovnaného hospodaření a naplnění rezervního fondu. Tím, že Všeobecná zdravotní pojišťovna má odlišné portfolio pojištěnců než zaměstnanecké pojišťovny, vyšší podíl na úhradě zdravotní péče, než odpovídá počtu jejich pojištěnců, má asi 75 % pojištěnců, ale realizuje 85 % úhrady poskytované péče a prakticky 100 % úhrady mimořádně nákladné péče, nemůže Všeobecná zdravotní pojišťovna splnit podmínku naplnění rezervního fondu a vyrovnané bilance.
Vláda České republiky vyjádřila s návrhem zákona nesouhlas s odůvodněním, že návrh zákona vytváří novou nerovnost mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a zaměstnaneckými pojišťovnami tím, že příděl do fondu prevence byl navrhován bez vázanosti na vyrovnanou bilanci a naplnění rezervního fondu.
V předchozích větách jsem myslím dostatečně vyvrátil tuto výtku vlády a dovolím si dodat, že naplněním rezervního fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny by došlo k prohloubení disproporce mezi příjmy a výdaji. Právě aby nedošlo ke znevýhodnění zaměstnaneckých pojišťoven, je příděl do fondu prevence limitován 0,3 % základního fondu.
Druhá výtka vlády je směrována na skutečnost, že v důvodové zprávě se uvádí, že navržený zákon má dopad na státní rozpočet, protože oněch 240 milionů bude chybět v základním fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny. Je prokázáno, že u pojištěnců, kteří se účastnili ozdravných pobytů či jiných preventivních programů, které realizuje Všeobecná zdravotní pojišťovna prostřednictvím fondu prevence, došlo k snížení četnosti návštěv u lékaře či snížení spotřeby léků.
***