(20.40 hodin)

(pokračuje Filip)

Zde je důležité si uvědomit - a mělo by to být zařazeno dále do § 3 - že chybí nesoulad identifikačních údajů a jejich neschválená změna. To je přesný důvod, který mě přivedl na to, abych se zákonem, který je pro mne jinak poměrně nepřístupný, vůbec zabýval.

Protože pokud provede někdo neschválenou změnu, přestavbu vozidla, tak taková neschválená změna může spočívat právě v tom, že někdo ukradne automobil, ze svého starého automobilu vyřízne autogenem onen čtvereček, který označuje VIN, navaří ho tam, začistí a svým způsobem toto vozidlo má jiné identifikační kódy.

Takový příklad byl zjištěn např. policií v Pelhřimově na konkrétním činu, kdy byl zadržen vůz Škoda, který byl přestavěn, a bylo zjištěno, protože vozidlo nabouralo, pocházelo to z trestné činnosti, a policie šetřila víceméně podrobně, co to je za vozidlo, a zjistila tedy, že je pod tím svar, takže prověřovali, jestli to je, nebo není. Zjistili, že SPZ neodpovídá ani karoserie, natož motor, a tedy i částečka z karoserie je z jiného vozidla.

Poznámek, které bych přednesl v podrobné rozpravě, je více. Pokud jde o důležité údaje, které se sledují, je to povinnost předložit původní technický průkaz a ověření údajů v místě předchozí registrace. Potřeba je potom v ošetření změn identity po přestavbě, tzn., že se znovu musí kontrolovat, a musí se doplnit kontrola v souladu k údajům s celostátní registrací vozidel.

Podstatné tedy je, aby samostatným paragrafem v tomto zákoně bylo možné definovat ochranu identifikačních znaků. Musí být také chráněna nejen identita samotného vozidla, ale i jednotlivé díly vozidla, které nesou identifikační znaky, jinak budou legálně, tak jako je tomu do dnešního dne, vyměňovány celé díly s identifikátory a tím zakryt skutečný původ vozidel, které pocházejí z krádeží, podvodů a z mezinárodně organizovaného obchodu s těmito kradenými vozidly. Bez účinné identifikace vozidla stanovené zákonem nelze nejenom budovat libovolný registr vozidel, ale ani bojovat proti krádežím a podvodům v oblasti motorových a jejich přípojných vozidel. Výslednost práce policie v oblasti vyšetřování trestných činů spojených s vozidly je nízká. Pokud tomu nezabráníme, bude do budoucna ještě vyšší a bude tak dále docházet k legalizaci odcizených vozidel právě díky nedostatečné právní podpoře zamezující změnu identity vozidla.

Nezákonná změna identity vozidla by měla být trestná, ale to je debata v úplně jiné kategorii, kterou se nemůžeme v tuto chvíli zabývat, je to otázka novelizace trestního zákona.

Co je ovšem poměrně nejsmutnější na té věci, že by mělo být v této normě zavedeno, že nesmí být dovoleno ani úředně měnit identifikační údaje, jako je VIN, a to pouze s SPZ. To je totiž příklad toho, že když svým způsobem někdo oznámí přestavbu, oznámí přestavbu nakoupením např. karoserie a bude mít již vyměněné VIN, nebude identifikace v celostátním registru vozidel povinná, tak se nám stane, že krajská správa Policie České republiky v podstatě zasanuje nedostatek a vozidlo nově zaregistruje pod identifikačními znaky, které předloží žadatel. Je tedy důležité, aby se potom v § 52 až 57 jednoznačně stanovilo, jakým způsobem by se postupovalo. Tento návrh bych dal v podrobné rozpravě. Jinak totiž nastane legalizace odcizených nebo závadových vozidel právě v procesu registrace, čili stát sám bude sanovat činnost zločinných mafií.

Podle mého soudu by ještě za zmínku stálo, aby se změnil § 73, jehož myšlenka v zákoně je principiálně chybná. Správně by měla být pouze jediná evidence vozidel a v té provádět všechny informační změny včetně technického stavu vozidel, protože bez jednotné evidence totiž nelze postihnout právě tyto úniky informací, resp. úniky kradených vozidel. Přitom je zcela jednoznačné, že nejde o jakousi administrativně byrokratickou zátěž pro občany, ale jde o to, abychom vůbec vyhověli v rámci procesu integrace do Evropské unie našim vlastním závazkům, protože potom bychom mohli v případě rozsáhlé sítě mezinárodních pašeráků těchto vozidel vlastně zaplatit za to, že jsme tady určitá vozidla pomohli zaregistrovat, a tím v podstatě zamezili plnění této mezinárodní smlouvy.

Pokud jde o samotnou datovou základnu celostátního registru. Tady je nejvážnější chybou, podle mého soudu, kontrola, revize dat, a to je dáno i tím, jakým způsobem se nepovažuje úkol revize dat, dokladů a vozidla za splněný podle zákona 38/1995, kde je již taková povinnost dána. V podstatě ustanovením, které do zákona je zahrnuto, přichází bezdůvodně občan k tomu, že musí přes řádné technické prohlídky na tzv. evidenční prohlídku, návštěvu okresního úřadu pro registraci apod. Je to podle mého soudu kolize těchto dvou norem, a tu je třeba odstranit.

Vzhledem k tomu, že pozměňovacích návrhů mám v této oblasti, protože jde o vstup identifikátoru VIN do celého zákona, několik, tak bych navrhoval, aby se vrátil tento návrh do výboru k novému projednání s tím, že by tam posoudili i legislativci, zda já osobně jsem na něco nezapomněl.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi. Dále se hlásí do rozpravy ministr Antonín Peltrám.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Já bych chtěl k vystoupení pana doktora Filipa říci, že jsem stejně přesvědčen, že stejně budete hlasovat proti, ale jen abyste pochopili, o co jde. Hasiči, autoškoly a někteří jiní nás požádali o drobnou novelu dvou paragrafů zákona o technických podmínkách. Vozidla autoškol se tak často nekradou, hasičská vozidla už vůbec ne. Smyslem je zlevnit pro ně provoz, aby nemusela každých půl roku, ale každý rok jezdit na prohlídky.

Pane doktore, to, co jste říkal, je vynikající, dáme to do velké novely, ale tu vy jste ještě ani neviděli. Ta přijde na prosincové čtení, doufáme tedy, první čtení, takže to určitě použijeme, ale jde o něco jiného. Tady jde o to, aby vozidla s předností v jízdě nemusela často jezdit na technické prohlídky, častěji, než je to nutné, protože to není zapotřebí, věcně, a protože všechny organizace, které jsou v úvodu citovány, chtějí, aby to měly levnější. Určitě vaše připomínky použijeme, ale je to k jiné věci, je to k velké novele. Velká novela s prováděcími návrhy bude mít několik set stránek, předpokládáme, že ji dáme do legislativní rady vlády, protože tam je přerušeno jednání, v průběhu několika dnů.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, do obecné rozpravy se dále hlásí pan poslanec Filip.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP