(15.20 hodin)

(pokračuje Müllerová)

Sociální demokracie tehdy prohlašovala, že až se ujme vlády na podzim roku 1998, předloží vlastní komplexní zákony, které jsou, nebo tehdy již byly v dílně sociální demokracie připraveny.

No a jaká je tedy realita po téměř roce a půl? Ministr zdravotnictví se v novele zákona snaží o prodloužení zákona číslo 48/1997, ale tentokrát naneurčito. V legislativním plánu vlády, jak už tady pan místopředseda vzpomenul, je předpokládaný termín nabytí účinnosti obou výše zmíněných zákonů stanoven až na rok 2001. Pak ale tedy nezbývá, než konstatovat: sociální demokracie žádné zákony v roce 1997 ani v roce 1998 připraveny neměla a Ministerstvo zdravotnictví po roce práce opět nemá v ruce zákony, které by mohlo do sněmovny předložit.

Předpokládaná účinnost těchto zákonů až v roce 2001 tedy navozuje myšlenku, že pan ministr David nepovažuje tyto zákony za důležité, a to z několika důvodů nebo díky několika variantám. Jednak proto, že současná legislativa je třeba vyhovující, i když je třeba podotknout, že sociální demokraté dříve tvrdili pravý opak. Další variantou je možné, že pan ministr není schopen vytvořit takový tým, který by konstruktivně plnil legislativní úlohu Ministerstva zdravotnictví. Pak také zbývá varianta, že sociální demokracie nemá vlastní názor na to, jak zorganizovat zdravotnictví, aby úhrada zdravotní péče odpovídala finančním možnostem, protože se do hloubky tímto problémem nezabývá a vlastně současné Ministerstvo zdravotnictví zná tento problém pouze povrchně.

Chtěla bych zde zdůraznit, že především to, co zdravotníci, pacienti i zdravotní pojišťovny potřebují, je stabilní a perspektivní prostředí. Možná půjde o prostředí skromnější, než je to dnešní, ale jisté. Prostředí, které je dnes k mání, je trvale narušováno výkřiky různých politiků o tom, že vše ve zdravotním pojištění, v péči o zdraví lidu bude jinak. My samozřejmě tím rozumíme, že lépe a doufáme v to, že lépe, ale nikdo doposud neřekl jak. Od roku 1997 čekají všichni na zásadní změny, které jsou však prodloužením účinnosti zákona opět odsunovány a troufám si říci, že odsunovány opět o další roky.

Ve fungujících demokraciích bývá většinou normální, že ministr, který nepracuje tak, jak bychom si představovali, je nahrazen schopnějším a pracovitějším ministrem. A v České republice možná můžeme být naopak rádi, že někteří ministři se tedy zabývají nepodstatnými problémy a nemohou způsobit svou aktivitou větší škody.

Právě proto, že nechceme destabilizaci, nechceme další nejistotu v oblasti poskytování zdravotní péče a pojištění, navrhuji tedy jménem klubu KDU-ČSL zamítnutí tohoto zákona.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Müllerové a udílím slovo paní poslankyni Taťáně Jirousové. Připraví se pan poslanec Václav Krása.

 

Poslankyně Taťána Jirousová: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, novela zákona 48/1997/Sb., předložená vládou, má jediný cíl, jak už tady opakovaně bylo řečeno, zrušit omezení účinnosti tohoto zákona.

Klub KSČM hrubě nesouhlasí se stávajícím zákonem, zvláště s § 52 a 46, umožňujícím zdravotní pojišťovně rozhodovat o zdravotní síti, tedy o existenci či likvidaci zdravotnických zařízení. Zpochybnitelné je i samotná výběrová řízení provádět bez pevných pravidel. Přesto klub KSČM vládní novelu zákona o zdravotní péči v prvním čtení podpoří. Dává prostor vládě, aby mohla zohlednit i naše opakovaně deklarované stanovisko k systémové změně financování našeho zdravotnictví.

Ve druhém čtení podmíníme schválení novely pozměňovacím návrhem omezujícím účinnost tohoto zákona a usnesením Poslanecké sněmovny vládě s žádostí vypracovat komplexní zákon o všeobecném zdravotním pojištění vycházející z koncepce Ministerstva zdravotnictví a provázání se zákonem o zdravotní péči a sociální pomoci.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Jirousové. Nyní udílím slovo panu poslanci Václavu Krásovi. Připraví se pan poslanec Milan Cabrnoch.

 

Poslanec Václav Krása: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolím si říci několik slov k předloženému návrhu zákona.

Vláda si je vědoma již od počátku své činnosti, že platnost zákona končí dnem 31. 12. letošního roku. Omezení účinnosti zákona prosadila především sociální demokracie s tím, že je nutné připravit rozsáhlou systémovou změnu zákona. Vláda prozatím předložila Poslanecké sněmovně na jaře letošního roku pouze drobnou novelu zákona č. 48/1997 s tím, že klíčovým bodem tohoto zákona bylo opět prodloužení platnosti zákona.

Vláda v předloženém zákonu zcela abdikuje na koncepční změny, systémové změny v systému veřejného zdravotního pojištění a žádá od Poslanecké sněmovny neomezenou platnost tohoto zákona. Je zřejmé, že současná vláda se nechce zabývat touto problematikou a že chce odložit problém veřejného zdravotního pojištění na dobu, kdy zřejmě nebude u vlády. Svědčí o tom i současný stav na Ministerstvu zdravotnictví, kde je zcela zřejmé, že ministr zdravotnictví není schopen řídit resort zdravotnictví, a to z toho důvodu, že všechny jeho koncepční návrhy, které předložil Poslanecké sněmovně, Poslanecká sněmovna zamítla.

Pan místopředseda vlády hovořil o tom, že zákon je klíčový z hlediska úhrady zdravotní péče. Pak ale nerozumím tomu, proč vláda tomuto problému nevěnuje maximální pozornost. Pan místopředseda seznámil Poslaneckou sněmovnu s tím, že ministerstvo pracuje na novelizaci zákona v souladu s legislativním plánem vlády. Musím konstatovat, že takový legislativní plán vlády, který nepočítá s omezenou platností zákona, je špatný legislativní plán vlády.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Krásovi. Nyní má slovo pan poslanec Milan Cabrnoch.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych se nejprve podivil skutečnosti, že při projednávání tak významného zákona, který byl zařazen na program mimořádné schůze, jehož případné nepřijetí je avizováno jako velmi problematické, zákona, při kterém předseda vlády žádá o zkrácené projednávání, není osobně přítomen poslanec a ministr zdravotnictví, který tento návrh předkládá.

Dovolte mi konstatovat několik skutečnosti. Navrhovaná novela je horší než touto sněmovnou zamítnutý tisk 137, který alespoň obsahoval některé pozitivní změny. Navrhovaná novela je horší než návrh, který byl poněkud násilně přilepen k návrhu zákona o léku - tisk 110, neboť ten alespoň obsahoval posunutí termínu účinnosti na dobu určitou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP