(17.40 hodin)

(pokračuje Sehoř)

Podmínka nenastane tehdy, pokud předkladatel vyjádří jasnou a nedvojsmyslnou podporu navrženým sedmi tezím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Sehořovi. Jen bych chtěl konstatovat, že podmíněný návrh to nebyl ve smyslu jednacího řádu, ale ve smyslu politickém. Zřejmě by bylo dobré spíše postupovat tak - protože pan ministr možná bude reagovat po ukončení rozpravy a potom už by nebylo možné návrh podat - zřejmě ten návrh na vrácení nebo zamítnutí formálně podat a v případě, že ministr bude reagovat tak, jak předkladatelé tohoto návrhu chtějí, stáhnout jej. Takže je formálně podán tento návrh? (Ano.) Dobře, děkuji.

Nyní bude hovořit kolega Rudolf Tomíček, další písemné přihlášky do rozpravy nemám.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, dostali jsme k našemu posouzení a posléze snad i schválení návrh zákona o transformaci Českých drah. Padlo tady již od předřečníků mnoho slov o tom, jakým způsobem České dráhy pracují, jaké jsou tam nedostatky, co si slibujeme nebo co je podmínkou přijetí České republiky do Evropské unie a jaké z toho budou povinnosti či další souvislosti.

Dovolil jsem si podívat se na celý tento návrh i na problém Českých drah z trochu jiného úhlu, ale z úhlu, který bude v budoucnu velice důležitý, protože to, s čím jsme si vystačili doma, asi zdaleka nebude stačit Evropě. Jako základ jsem si vzal kontroly NKÚ, které proběhly právě v této organizaci. Abych dále nezdržoval, dovolte, abych četl, protože budu přesnější. Mám k tomuto návrhu asi tyto připomínky.

Na základě kontroly, kterou prováděl NKÚ v roce 1996, České dráhy porušily ustanovení § 45 odst. 1 a 2 zákona č. 92/91 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů, atd.

Za druhé České dráhy nedodržely bod I-2 usnesení vlády České republiky ze dne 3. 8. 1994 č. 422 o udělení výjimky podle § 45 odst. 1 a 2 zákona č. 92/91 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů, kde je uvedeno: "Vláda uděluje podle § 45 výjimku z ustanovení odst. 1 § 45 tohoto zákona na uzavírání smluv o převodu vlastnictví majetku státní organizace České dráhy, převodu majetku státu, uvedenou v žádosti č. 4 důvodové zprávy tohoto materiálu, formou veřejné dražby s tím, že vyhlašovací cena bude stanovena na základě aktuálního znaleckého posudku."

Za další. České dráhy porušily ustanovení § 73 odst. 1 zákona č. 109/64, hospodářský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, s odvoláním na § 761 odst. 1 zákona č. 513/91 Sb., obchodní zákoník, kde je uvedeno: "Organizace, která vykonává právo hospodaření s pohledávkou státu, je povinna pečovat o to, aby všechny povinnosti dlužníka byly včas a řádně splněny, popř. aby pohledávka státu byla včas uplatněna u příslušných orgánů a aby rozhodnutí těchto orgánů byla včas vykonána."

Současně České dráhy porušily ustanovení § 15 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 119/88 Sb., o hospodaření s národním majetkem, ve znění pozdějších předpisů, kde je uvedeno: "Při výkonu práva hospodaření s pohledávkami státu je organizace povinna plnit povinnosti stanovené v § 73 hospodářského zákoníku."

Za čtvrté. České dráhy porušily ustanovení § 451 odst. 1 zákona č. 40/64 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, kde je uvedeno: "kdo se na úkor jiného bezdůvodně o obohatí, musí obohacení vydat," přičemž v ustanovení § 451 odst. 2 téhož zákona je mj. uvedeno: "Bezdůvodným obohacením je majetkový prospěch získaný plněním bez právního důvodu, plněním z neplatného právního úkonu nebo plněním z právního důvodu, který odpadl."

Za páté. České dráhy porušily ustanovení § 4b písm. e) zákona ČNR č. 9/1993, o Českých drahách, ve znění pozdějších předpisů, kde je uvedeno: "Do působnosti správní rady náleží udělovat předchozí souhlas k uzavření nájemních smluv o pronájmu pozemků, ke kterým ČD vykonávají právo hospodaření."

Za šesté. České dráhy porušily ustanovení § 6 písm. e) vyhlášky č. 119 z roku 1988 Sb., kde je uvedeno: "Organizace jsou povinny hospodařit s národním majetkem s péčí řádného hospodáře, jsou povinny zejména e) využívat právní prostředky k ochraně národního majetku, chránit právo hospodaření s národním majetkem proti neoprávněným zásahům a uplatňovat právo vydání neoprávněného majetkového prospěchu proti tomu, kdo jej na úkor organizace získal."

Za sedmé. České dráhy porušily ustanovení § 7 odst. 3 vyhlášky 119/1988 Sb., kde je uvedeno: "O přebytečnosti nebo neupotřebitelnosti národního majetku i o způsobu naložení s ním rozhoduje písemně vedoucí organizace nebo jím písemně pověřený jiný vedoucí pracovník organizace" atd. atd.

Za osmé. České dráhy uzavřely smlouvy o nájmu majetku. Je uvedeno 29 smluv, které uzavřela organizace ČD. Ztráty z těchto uzavřených smluv dosáhly výše 38,5 mil. Kč.

Za další. V rámci účetní evidence hmotného a investičního majetku ČD porušily zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a to v ustanovení § 4 odst. 2, kde je uvedeno: "Účetní jednotky jsou povinny dodržovat při vedení účetnictví účtové osnovy a postupy účtování, které stanoví (tehdy) FMF a vyhlašuje oznámením o jejich vydání ve Sbírce zákonů", tím, že nedodržely postupy vyúčtování pro podnikatele vydané jako příloha č. 2 opatření FMF V/20 částky 100/92 z 15. 7. 1992, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro podnikatele (bylo to oznámeno ve Sbírce zákonů ročník 92, částka 106), ve znění pozdějších opatření, ustanovení účtové třídy nula, investiční majetek, a to v čl. I odst. 2 písm. a), kde je uvedeno: "v účtové třídě 0-Investiční majetek, se dále účtuje pořízení nehmotných a hmotných investic". V čl. III odst. 5, čl. V odst. 1, ustanovení § 7 odst. 1. Dále následuje porušení § 7.

Za další porušily v tomtéž ustanovení § 29 odst. 1 a 3, kde se píše: "Účetní jednotky inventarizací ověřují ke dni řádné a mimořádné účetní závěrky, zda stav majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti. Umožňuje-li to povaha hmotného majetku kromě zásob a peněžních prostředků v hotovosti, mohou účetní jednotky provést inventarizaci v delší lhůtě, která však nesmí překročit dva roky."

Dále porušily ustanovení § 29 odst. 4, ustanovení § 30 odst. 1, ustanovení § 30 odst. 3 atd. Majetek státu, ke kterému ČD vykonávají právo hospodaření, nebyl v minulosti řádně evidován a nebylo účtováno o všech účetních případech týkajících se jeho pohybů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP