(17.30 hodin)

(pokračuje Zeman M.)

Prosím všechny poslance, kteří jsou rozhodnuti hlasovat proti tomuto návrhu zákona, při všem uznání jejich výhrad, které vláda mnohdy pokládá za oprávněné, aby si uvědomili, že svým rozhodnutím ochudí ekonomické zdroje, byť účelově definované, České republiky o 4 miliardy korun. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji předsedovi vlády České republiky panu Miloši Zemanovi. Konstatuji, že rozprava je otevřena. Vystoupí v ní tito kolegové, kteří jsou písemně přihlášeni: pan poslanec Zdeněk Kořistka, pan poslanec Karel Sehoř a pan poslanec Rudolf Tomíček. První tedy vystoupí pan kolega Kořistka. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážené dámy a pánové, návrh zákona o transformaci Českých drah, tak jak ho předložila vláda, je pouhým kompromisem, a toto tady bylo zdůrazněno, nikoli skutečnou transformací Českých drah, neboť přemalováním státní organizace na akciovou společnost se nic nevyřeší. Jde pravděpodobně o kompromis dovnitř sociální demokracie, ale právě proto jde o návrh, jehož výsledkem bude v případě jeho přijetí stav, který neuspokojí vlastně nikoho. Neuspokojí odbornou veřejnost či lobbistické skupiny, neuspokojí odboráře, kterým současný stav velice vyhovuje, neuspokojí současné vedení Českých drah, neuspokojí ani levici, a rovnou zdůrazňuji, ani pravici v tomto parlamentu.

Zde bych chtěl nesouhlasit s panem premiérem, který hovořil o tom, že nejde o politikum. Já jsem přesvědčen, že o politikum částečně jde, protože jsou různé názory na modely transformace Českých drah.

Při transformaci Českých drah je třeba důsledně oddělit železniční infrastrukturu od železničního provozu, což návrh zákona řeší pouze částečně. Krajně nevhodným krokem by bylo vytvoření unitární železnice na bázi akciové společnosti. Tento krok by umrtvil současný stav a do budoucna by úspěšně bránil jakékoli konkurenci v železniční dopravě. V Evropě byl největší boom železničních monopolů organizovaných jako akciové společnosti v 80. letech. Od akciového statutu se očekávalo, že železniční instituce budou soukromě podnikat a budou mít snahu pokrýt své náklady, dluhy a neefektivnosti obchodními příjmy. A realita? Spíše opačná. Na neefektivnosti těchto monopolů se nezměnilo nic. Zářným příkladem je Francie, kde v počátku oddlužená železniční společnost končí každoročně v mnohamiliardových ztrátách. Managementy těchto akciových společností neustále natahují ruku směrem ke státu, znovu a znovu. Nyní se od tohoto řešení opět odchází a např. německé dráhy jsou transformovány na finanční holding, který má být snadněji přeměnitelný na komplex soukromých firem podnikajících v mezinárodní konkurenci na železniční síti Evropské unie.

Jedním z nejzávažnějších argumentů proti vytvoření monopolní akciové společnosti je nezbytnost soukromých investic do české železnice, neboť stát na její provoz a obnovu nemá dostatek prostředků. Soukromý investor bude chtít vložit své prostředky např. do určité části železnice, např. dálkové osobní dopravy či nákladní dopravy či do regionálních tratí. Navržený model bude pro tyto investory neprůhledný, a tedy nepřijatelný. Tzv. unitární železnice je jedním z klíčových požadavků předáků odborového svazu na železnici. Umožňuje jim udržet nedotčené politické postavení a centralizovat lobbistické požadavky pro případ stávky. Snad by našim odborům prospělo jednání právě u německých kolegů, kteří jsou do současné transformace německých drah aktivně zapojeni.

A nyní stručně k našemu pohledu na transformaci Českých drah. Samotný návrh zákona o transformaci Českých drah by měl být co nejstručnější a otázky upravené obchodním zákoníkem by neměl upravovat odchylně. Dále je nutné, aby do akciové společnosti stát vložil pouze majetek skutečně nezbytný pro výkon dopravní služby, a tím aby došlo k důslednému oddělení provozu od správy infrastruktury. Zbytný majetek je nutno zprivatizovat. V krátké budoucnosti je třeba počítat rovněž s privatizací regionálních tratí a s konkurencí různých železničních operátorů na jedné dopravní cestě. Návrh zákona tedy musí být slučitelný s cílem umožnit vstup privátního kapitálu do železničního provozu. Právě toto je trend, kterým se sice pozvolna, ale stále jasněji vydávají klíčové země Evropské unie a který půjde cestou liberalizace, tak jako v jiných infrastrukturálních odvětvích.

Tento pohled jsme sdělili panu ministrovu dopravy, jak o tom hovořil kolega Plachý. Bohužel, dohody pravděpodobně neplatí.

Vážené dámy, vážení pánové, poslanecký klub Unie svobody si je vědom nutnosti změnit současný nepříznivý stav Českých drah, zejména katastrofální stav ekonomický. Nechceme ovšem, aby transformace zůstala vpůli cesty. A jelikož považujeme návrh zákona za návrh, který jde proti našim představám, navrhuji tedy, aby byl vrácen předkladateli k dopracování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kořistkovi, nyní vystoupí pan poslanec Karel Sehoř, připraví se pan poslanec Rudolf Tomíček.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, je nám v prvním čtení předkládán zákon o transformaci Českých drah, který prodělal složitý vývoj. Bohužel, výsledek neodpovídá době přípravy. Zákon prakticky vůbec neřeší transformaci téměř monopolního provozovatele drah tak, aby vedla ke zvýšení jeho efektivnosti a produktivity práce. Nevede ke snížení ztrát, neřeší zásadní problémy, celou problematiku zužuje na posílení dotací ze státního rozpočtu a ponechání unitární železnice. Nejde o transformaci Českých drah, nýbrž jen o její přejmenování, o kosmetické úpravy, abychom mohli s odřenýma ušima tvrdit, že vyhovujeme požadavkům Evropské unie.

Změny nejsou vedeny snahou po vyšší efektivitě a kvalitě dopravy, ale snahou co nejvíce ponechat současný stav, přenechat dluhy na státu a zase nějakou dobu vydržet.

Dopravní cesta na hlavních tazích bude patřit státu, vybraný majetek zůstane v Českých drahách, státní organizaci, která postupně splatí dluhy a pak zanikne, a zbytek majetku připadne Českým drahám, akciová společnost. Proč se akciové společnosti nedává jen ten majetek, který potřebuje ke své činnosti, nikdo neví. Zákon zcela jistě vyřeší nezadlužený start nově vznikající akciové společnosti. Je ale na místě se ptát, jak dlouho nezadluženost tohoto podniku vydrží, nebude-li mít jediný důvod chovat se jinak než dosud. Majetek se bude oceňovat pouze v účetních hodnotách. Je to ostatně důvod, proč vlastně má existovat pro České dráhy speciální zákon? A není možné postupovat podle obchodního zákoníku? Musel bych se ptát, proč jiné subjekty, včetně např. obcí, musí platit znalecké posudky často na rozsáhlý majetek a proč České dráhy nemusí. Není tedy respektována rovnost před zákonem.

Zklamáním pro mne je, že se nepřikročilo k oddělení provozu infrastruktury od provozování dopravy. Je to jediná možnost, jak postupně zavést konkurenci do tohoto síťového odvětví a snížit tak náklady na něj. Zdá se, že vládě na požadovaných asi 13 miliardách ročně příliš nezáleží.

Protože návrh zákona nerespektuje rovnost před zákonem a neřeší problémy Českých drah, je jen návodem, jak prodloužit živoření Českých drah za peníze daňových poplatníků. Za této situace navrhla skupina poslanců nové teze tohoto zákona, jež by měly sloužit buď k novému návrhu zákona v prvním čtení, nebo je možný také postup předložení komplexního pozměňovacího návrhu ve čtení druhém.

Tyto teze respektují úplné oddělení manažera infrastruktury stávající státní organizace České dráhy od nově vzniklého provozovatele dráhy, České dráhy, akciové společnosti. Majetek, který není potřebný ani pro provozovatele dráhy, ani pro provozovatele infrastruktury, bude vydražen ve prospěch státu a jeho garancí za současné dluhy bude odstátněn nebo zprivatizován majetek regionálních drah, na licence a na dotace státem či okresy nasmlouvané veřejné služby se budou vypisovat výběrová řízení. České dráhy se stanou sice dominantním, ale stejně postaveným provozovatelem jako ostatní. Nebudou pro ně platit žádné výhody ani v oblasti licencí, ani v oblasti poplatku za dopravní cestu, na druhé straně ani v oblasti dotací do dotovaných cest.

V naději, že nový komplexní pozměňovací návrh by mohl být dobrým základem pro další proces přetvoření současné státní organizace České dráhy na dva samostatné subjekty s možností kapitálového vstupu dalších subjektů bez potřeby majoritního podílu státu, podávám podmíněný návrh na zamítnutí tisku v prvním čtení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP