(18.00 hodin)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Hlásí se dále někdo do rozpravy? Není tomu tak, končím obecnou rozpravu k tomuto bodu a ptám se pana místopředsedy Rychetského, zda si přeje přednést závěrečné slovo.

 

Místopředseda vlády Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, tři dotazy pana poslance Exnera vztahující se k novele jsou dotazy, které lze zodpovědět jednou větou. Ano, vedle toho, že vláda návrhem této novely, abych tak řekl, zpřísňuje právní úpravu ochrany hospodářské soutěže o další kroky v oblasti implementace směrnic evropského práva, současně tam, kde je prostor a kde naopak naše platná právní úprava je přísnější, než vyžaduje evropské právo, navrhujeme ten posun, abychom neměli pro naše podnikatele a pro naše subjekty na našem trhu horší podmínky, než které v Evropě jsou.

Jinými slovy, povinnost ohlašovat získání dominantního postavení na trhu, to znamená "sebeudávat se" v tomto směru, není předepsána evropským právem, je to náš, český institut a touto novelou jej zrušujeme.

Pokud se týče hranice pro dominantní postavení na trhu, její zvýšení na 40 % je legitimní, pokud se týče hranice, kterou považují za příslušnou hranici evropské země.

To, co je ovšem velmi nové - a jsem si vědom toho, že ve druhém čtení to může být předmětem diskuse - je negativní atest. Účastníci hospodářské soutěže by přijetím této novely získali možnost před provedením zamýšlených kroků žádat o jakési stanovisko Úřadu pro hospodářskou soutěž, aby jim úřad potvrdil, že toto je krok legitimní. To je skutečně mimo rámec dosavadní kompetence Úřadu pro hospodářskou soutěž, je to jakási možná i konzultační činnost úřadu. Jsem si vědom toho, že bude právě tato otázka patrně problémem, který by měl být diskutován v rámci druhého čtení.

Jinak myslím, že jsem snad vyčerpal všechny dotazy, takže děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Rychetskému a prosím o závěrečné slovo pana zpravodaje Kalouska.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Paní předsedající, v rozpravě nezazněl žádný konkrétní návrh. Myslím, že můžeme hlasovat o přikázání.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, můžeme. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Pan poslanec Zvěřina.

 

Poslanec Jaroslav Zvěřina: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, navrhuji, aby tento návrh byl předán také k projednání výboru pro evropskou integraci. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Paní předsedající, paní a pánové, myslím, že otázka hospodářské soutěže do velmi značné míry zasahuje do řešení problémů, o kterých jsem tady již dnes jednou mluvil, to je řešení problémů zemědělství. Prosím vás o podporu mého návrhu, aby tento zákon byl přikázán též k projednání zemědělskému výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní tedy přistoupíme k hlasování. V tuto chvíli vás z vlastního rozhodnutí všechny odhlásím a prosím o novou registraci.

 

V hlasování pořadové číslo 630, které zahajuji, se ptám, kdo je pro přikázání hospodářskému výboru. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 630 byl návrh přijat, když se z přítomných 149 pro vyslovilo 142 a nikdo nebyl proti.

 

V hlasování pořadové číslo 631, které bych ráda zahájila poté, co bude vynulován displej, a které nyní zahajuji, se ptám, kdo je pro přikázání výboru pro evropskou integraci. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 631 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 152 pro vyslovilo 109 a 29 bylo proti.

 

V hlasování pořadové číslo 632, které zahajuji, se ptám, kdo je pro přikázání zemědělskému výboru. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 632 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 153 vyslovilo 79 a 55 bylo proti.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru hospodářskému, výboru pro evropskou integraci a výboru zemědělskému. Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

61.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 209/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede její místopředseda Pavel Rychetský, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády Pavel Rychetský: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy a pánové, vzhledem k tomu, že vládní návrh na změnu ústavy neprošel do druhého čtení, jménem vlády České republiky beru tento vládní návrh zákona zpět, neboť ztratil jakýkoli smysl.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Myslím, že jednacímu řádu je učiněno zadost tím, že místopředseda vlády výslovně ohlásil zpětvzetí tohoto návrhu.

Dalším bodem je

 

64.
Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými
nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně
zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících (zákon o prevenci závažných havárií)
/sněmovní tisk 212/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Miloš Kužvart, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh zákona o prevenci závažných havárií v podnicích a zařízeních, kde jsou umístěny vybrané nebezpečné chemické látky, byl zpracován na základě věcného záměru zákona schváleného usnesením vlády ze dne 23. července 1997 č. 445 a je předkládán v souladu s plánem hlavních úkolů vlády.

Usnesením vlády byla vypuštěna původně zahrnutá část o integrovaném záchranném systému a obsah zákona byl omezen pouze na prevenci závažných průmyslových havárií. V souladu s tímto omezením obsahu byl upraven název zákona do současné podoby.

Návrh zákona byl vypracován s cílem doplnit do právního systému ČR úpravu prevence závažných havárií, a tím zvýšit úroveň preventivní ochrany zdraví občanů, životního prostředí a majetku před vznikem a následky závažných havárií. Platnost zákona se omezuje pouze na velmi omezený počet podniků, ve kterých se nacházejí ve velkém množství vybrané nebezpečné chemické látky, a následky případných havárií jsou srovnatelné s havárií jaderného zařízení. Soubor vybraných nebezpečných chemických látek je však podstatně užší, než je soubor nebezpečných chemických látek a přípravků definovaných podle zákona č. 157/1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP