(12.00 hodin)

(pokračuje Langer)

Tento princip, který předkládají navrhovatelé, je podle mého názoru zcela v souladu s ústavní praxí nebo s ústavním pořádkem České republiky, neboť ta prvky přímé demokracie předpokládá, a tento návrh je touto formou.

Myslím si, že návrh, který projednáváme, má nespornou výhodu - dává občanům dostatek času pro fundovanější rozhodnutí, pro dostatečné informování prostřednictvím médií ze strany politiků a odborníků z různých oblastí. Na základě tak zásadního rozhodnutí, jako je vstup České republiky do Evropské unie, je to potřeba.

Myslím si, že obecně referendum o vstupu do Evropské unie je nutností, neboť je to rozhodování, které je v zásadě odlišné oproti rozhodnutí o vstupu České republiky do Severoatlantické aliance, o kterém - jsem přesvědčen - nebylo nutné rozhodovat v rámci referenda. Vstup do Evropské unie s sebou přináší vedle nesporných výnosů také stejně tak nesporné náklady. Přinejmenším vstup do Evropské unie znamená výrazné omezení toho, čemu rozumíme - pojem suverenity České republiky, suverenity státu, a to je věc natolik zásadní, že překračuje podle mne mandát, který mají ústavní činitelé, členové zákonodárného sboru, aby o něm mohli rozhodovat.

Sám osobně se tedy přikláním k oné praxi ad hoc referenda, tzn. speciálního ústavního zákona, kterým bude rozhodnuto vždy o vypsání referenda k tomu či onomu problému, nicméně při současné existenci onoho technického zákona, jak referendum provádět.

Vůči předložené normě mám při vší úctě k navrhovatelům celou řadu výhrad, především pokud jde o kvalitu zpracování, pokud jde o legislativně technickou úroveň. Mám pocit, že by si měli navrhovatelé uvědomit, že v případě sporné interpretace bude muset rozhodovat Ústavní soud. Obávám se, že v případě takovéto normy bychom ho postavili do velmi nelehké roviny.

Mám pocit, že navrhovatelé jsou také poměrně ambiciózní, když se pokoušejí tímto návrhem de facto zavést nový druh řízení před Ústavním soudem, a myslím si, že to by mělo být řešeno úplně jiným způsobem.

Abych tedy své vystoupení déle neprotahoval, domnívám se, že cesta, kterou se rozhodli jít navrhovatelé, to znamená takzvaným ad hoc referendem, je cestou správnou, a přestože návrh vykazuje poměrně značné legislativně technické nedostatky, doporučuji jeho postoupení do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Ne-li, obecnou rozpravu končím. Chce navrhovatel? Nechce. Zpravodaj? Také ne. Dobře.

Kolegové, dám hlasovat o návrhu na zamítnutí.

Paní poslankyně Rujbrová.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Pane předsedo, chtěla bych jménem klubu KSČM před hlasováním požádat o půlhodinovou přestávku.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Půlhodinovou přestávku? Dobře. Pak tedy vyhlašuji současně polední přestávku do 13.30 hodin.

 

(Schůze přerušena ve 12.05 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP