(16.10 hodin)

(pokračuje Kohlíček)

Pouze druhý odstavec § 8 tuto tvrdost poněkud snižuje, ale jak již konstatoval předřečník, je celá formulace tak neurčitá, že umožňuje téměř vždycky vládě náhradu zamítnout.

Pokud tedy shrnu své námitky, potom vše nasvědčuje tomu, že vláda si tiše připravuje prostor pro vládnutí pomocí dekretů a pro vyhlašování velmi široce pojatých sankcí proti libovolnému státu. Tohle je pouze zkouška. Jediným kritériem bude rozhodnutí Rady Evropské unie.

Ať žije nezávislá demokratická Česká republika!

Závěrem bych chtěl navrhnout zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, uděluji slovo panu kolegovi Jaroslavu Štraitovi, připraví se kolega Jiří Payne.

 

Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Pokud se nemýlím, tak zde v těchto místech od roku 1990 schvalujeme čtvrté embargo - Libye, Irák, Jugoslávie a nyní podruhé proti Jugoslávii. Tentokrát jsem rozsahem embarga - viz např. § 3 atd. a třetí osoby singuláru, jak už zde bylo několikrát řečeno - doslova zdrcen. Potenciálně k stovkám mrtvých, které už tam jsou, přibudou další, kteří mohou zemřít hladem, zimou a na nedostatek léků. A to ještě neberu v úvahu přípravu pozemní operace, kde budou oběti měřeny na tisíce. A za této situace je jaksi vyhlášeno embargo.

Předloha zákona je krutá, nelidská a vymyká se dosud schváleným. Naštěstí jsou u nás lidé - a je jich podle průzkumu či výzkumu, jak to nazýváme, 68 % - kteří se špinavou válkou proti Jugoslávii nesouhlasí. Část z nich pomáhá finančně, další hmotně, prostě jak kdo může.

Ujišťuji kolegy - a tím nevyhrožuji nebo vůbec nic takového nemám na mysli - že najdeme cestu přes slušné lidi, jak našim přátelům pomoci.

V Hradci Králové jsme založili, resp. po 150 letech obnovili občanské sdružení "Slovanská lípa", která bude pomoc koordinovat. Obnovili jsme organizaci, která ve 40. letech minulého století byla založena např. libuňským jemnostpánem páterem Markem, Cyrilem Františkem Kampelíkem a dalšími vlastenci ve východních Čechách.

Jsem smutný z toho, že se nám tady nemluví pravda. Na pozemní intervenci se již delší dobu připravuje Bundeswehr na území Bosny a Hercegoviny, který tam je dislokován od mise SFOR a AFOR. Budu rád, když mi pan ministr obrany vyvrátí, že se tam i české jednotky nebo česká jednotka na vládu nepřipravuje.

Mám ještě jeden dobrý důvod, proč výrazně nesouhlasím s předlohou 211. Myšlenkám slovanské vzájemnosti a lásce k českému jazyku mě učil svého času na pedagogické škole v Hradci Králové dr. Jaroslav Ženatý. Ten nedlouho předtím se vrátil z nacistického koncentráku a věděl dobře, o čem před svými studenty hovoří.

Navrhuji předlohu zamítnout.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má kolega Jiří Payne.

 

Poslanec Jiří Payne: Pane místopředsedo, vážená vládo, vážená sněmovno. Vláda si v tomto zákoně říká o rozsáhlé pravomoci svým nařízením stanovovat a rušit sankce, čímž zasahuje do majetkových a jiných práv podnikatelů, osob, které v této oblasti podnikají. A jsou to pravomoci vskutku rozsáhlé. Musím říci, že mě to překvapuje, protože takto rozsáhlé pravomoci si netroufala přisvojit ani vláda totalitní, když u nás v minulých desetiletích vládla. A o takové pravomoci si říká vláda, která je za prvé menšinová a za druhé, jak se na mnoha věcech ukazuje, vnitřně rozdělená. A za takové situace mně připadá, že to je zcela nemožné. Dokonce bych řekl, že jen s velkou dávkou nadsázky bych si vůbec dovolil představit situaci, kdy bychom měli k takové věci přistoupit.

Zdá se ovšem, že to je trend této vlády, přisvojovat si stále širší a širší exekutivní pravomoci a vyjímat stále další a další části z parlamentní kontroly.

Myslím si, že odůvodnění, které čteme v důvodové zprávě, je velmi extenzivním pojetím naší ústavy a listiny práv a svobod.

Vzpomínám si na stejnou diskusi ve věcně obdobném tématu. To byly sankce vůči Libyi, kde místopředseda tehdejší vlády Jan Kalvoda říkal, že by bylo praktičtější takovou věc řešit nařízením, ale že z hlediska našeho ústavního pořádku to nelze. A protože už tady máme precedentní právo v této věci, mám pocit, že tato vláda by se měla držet toho, jak to bylo zavedeno podle naší ústavy doposud.

Jak naložit s tímto tiskem? Domnívám se, že toto téma bezesporu je důležité, a předpokládám, že vláda nám urychleně dodá návrh takového nařízení, jak si sankce představuje, a že nám je dodá - a na to máme právo podle jednacího řádu - tak včas, abychom to mohli projednávat zároveň jako přílohu s tímto tiskem.

Chci také, abychom to přijali jako doprovodné usnesení, že Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby nám předložila návrh nařízení, k němuž má dostat zmocnění v tisku 211.

Chci se ještě pozastavit u toho, že vláda říká, že počet takovýchto sankcí poroste. Myslím, že to je velmi pesimistický pohled na bezpečnost světa a Evropské unie, a jakkoliv spíš sám mívám sklon k pesimismu, tak stále doufám, že Evropa má naději, že takové konflikty se nebudou vyskytovat ve větším počtu. A mám za to, že ta nejúspěšnější je doposud preventivní diplomacie, tzn. zabránit konfliktu. A pokud naše diplomacie bude úspěšná, kvalitní a bude dobře pracovat, tak bude za prvé se snažit preventivně předcházet konfliktům, abychom nemuseli takové zákony schvalovat, a za druhé bude o všech ohniscích napětí vědět s dostatečným předstihem, aby vláda mohla připravit kvalitní návrh, který nebude vyžadovat zvláštní exekutivní zmocnění, tak jak je to v tisku 211, a že s využitím jednacího řádu, kde lze ve zrychleném legislativním procesu projednat takovou věc během několika málo dnů, a sněmovna osvědčila, že je ochotna a schopna takové věci operativně řešit, a jsem přesvědčen, že lhůta dvou, tří, čtyř, pěti dnů, které jsou potřebné k tomu, aby se takový návrh stal zákonem, je postačující, že nikdy nebude situace, že by se sankce tohoto typu musely vyhlašovat v hodinách, jak se píše v důvodové zprávě.

Mám tedy za to, že vláda by se měla přidržet toho vzoru, jak se to doposud dělalo, a postupovat podle něj.

Proč požaduji návrh nařízení, který vláda zde avizuje? Proto, že se domnívám, že se musíme pokusit ve výborech přepracovat návrh tak, aby měl podobu čistého zákona bez zmocnění pro vládu. Pokud se to nepodaří, pak nezbude než tisk zamítnout, pokud se to podaří, můžeme pokračovat v dalším projednávání.

A z toho důvodu se přikláním, s doprovodným usnesením, které jsem navrhl, k tomu, abychom postoupili tisk k projednání ve výborech a tam zjistíme, zda to je tisk opravitelný, nebo neopravitelný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Poprosil bych vás, abyste znění onoho doprovodného usnesení dal k dispozici zpravodaji k tomuto bodu.

Nyní o slovo požádal pan kolega Dalibor Matulka.

 

Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, můj kolega Jaroslav Štrait už se vám svěřil se svým pocitem, že je to návrh krutý a nelidský. Mé zděšení je o to větší, že je to návrh sociálně demokratický.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP