(16.40 hodin)

(pokračuje Miloš Zeman)

Takže toto je tedy účel oněch šesti lidí.

O dalších šest lidí se navýšil - ale on v podstatě vznikl - odbor pro lidská práva vedený vámi citovaným vládním zmocněncem Petrem Uhlem. V této souvislosti vznikla Rada vlády pro lidská práva. Považoval bych za ponižující pro sebe i pro vás zdůvodňovat, proč je zapotřebí deset let po listopadové revoluci pečovat o dodržování lidských práv a mít vládního zmocněnce, který mimochodem strávil devět let v komunistických věznicích, a čelit i kritice, ať už oprávněné, nebo neoprávněné, řady mezinárodních institucí. To je tedy důvod onoho nárůstu o dalších šest osob.

Citovaný odbor kompatibility má 42 lidí. Ano, je to zdánlivě hodně - 42 lidí navíc.

Je to zatraceně málo, paní poslankyně, když si uvědomujete, že celkový objem evropských směrnic činí 6 300, z toho bylo reálně implementováno 1 200. Je tam celá řada detailních směrnic, které vůbec nemusí procházet jako zákony Poslaneckou sněmovnou, ale jsou implementovány např. vládními nařízeními, tedy podzákonnými normami. Ale vláda je rovněž povinna nejen u zákonů, ale i u těchto vlastních vládních nařízení pečovat o to, aby každé rozhodnutí, které přijme, bylo v souladu acquis communautaire. To také děláme i v oblasti koncepcí, v oblasti průmyslové politiky, energetické politiky a řady dalších a dalších dokumentů.

To, že jsme tento odbor kompatibility nebo odbor pro lidská práva na Úřadu vlády předtím neměli, je možná ostuda vlád předcházejících. To nechci hodnotit. Vedlo to ke značnému zpožďování naší legislativy za Evropskou unií, vedlo to ke vzrůstající kritice nedodržování některých lidských práv mezinárodními organizacemi, které nám dříve za komunistického režimu pomáhaly. Vláda pro to - nebo proti tomu, jak to chcete pojmout - něco dělá.

Odbor obrany a bezpečnosti, to je odbor místopředsedy Lánského, má 7 nových pracovníků, odbor mezinárodních vztahů má 8 nových pracovníků. Těch 7 nových pracovníků pracuje pro Bezpečnostní radu státu a její výbory. Bezpečnostní rada státu, paní poslankyně, byl krásný institut, který se téměř vůbec nescházel, třebaže byl složen z takových kapacit, jako je prezident republiky, předseda vlády, ministr obrany, ministr vnitra a další a další. Nyní se schází v podstatě každý měsíc, její komise daleko častěji. Projednávají řadu otázek, od dílčích otázek typu společných manévrů - a těch je po našem vstupu do NATO na našem území samozřejmě více, než bylo předtím - až po koncepční dokumenty, které se týkají např. vojenských zákonů - balík sedmi těchto vojenských zákonů schválil parlament na svém minulém zasedání - a celé řady dalších konkrétních opatření.

Výbor pro evropskou integraci se pak zabývá snahou urychlit, lépe řečeno odstranit zpožďování - to snad bude upřímnější a přesnější formulace - našeho vstupu do Evropské unie. Takže to je těch 8 nových pracovníků.

Sekce místopředsedy Mertlíka má 10 nových pracovníků. De facto zcela nových, protože v odboru hospodářské strategie, paní poslankyně, byl předtím stav nula. Slovy - nula. Kdybyste ho zrušili, ušetřili byste 10 pracovníků. Jak krásný příspěvek k návratu k teorii trhu bez hranic. Já si vás dovoluji jenom upozornit, že hospodářskou strategii od nás chce Evropská unie, že NATO plánuje na 10 let dopředu, že prostě skončilo období, kdy nedocházelo k tvorbě dlouhodobých programů a rozvojových koncepcí. Jestliže jste v minulosti ušetřili 10 pracovníků, pak jste proplýtvali desítky miliard právě proto, že zde nebyla žádná ucelená hospodářská strategie. Tito pracovníci pracují pro Hospodářskou rady vlády, která jako odborný orgán vlády posuzuje celou řadu konkrétních programů. V poslední době to byl např. revitalizační program a mnoho programů dalších. Obsluhuje vzniklou Radu vlády pro sociální a ekonomickou strategii. Ano, můžeme se ideologicky lišit, můžeme říkat, že žádnou dlouhodobou strategii nepotřebujeme. V tomto případě ovšem doporučuji zkušenosti z vyspělých zemí s tržní ekonomikou a politickou demokracií, které mají tyto orgány asi v tak dvouřádověnásobném počtu, tedy o stovkách a tisících osob. Od Japonska po Holandsko a kdekoli jinde.

Sekce ministra Bašty narostla z nuly na 10 osob. To je v podstatě administrativní aparát, který ochraňuje výbor pro ochranu ekonomických zájmů a jeho analytickou skupinu. Zase si můžeme myslet, co chceme, o akci čisté ruce. Já podotýkám, že v současné době zpracovává 760 podnětů a podal 73 trestních oznámení, mimo jiné i na dosti vysoce postavené osoby. Nešlo, nejde a nepůjde jen o malé ryby. Ve vaší koncepci, paní poslankyně, můžete těchto 10 lidí nakrásně ušetřit, ale samozřejmě že lidé, kteří se až dosud téměř beztrestně zabývali tunelováním, se nad touto úsporou výrazně zaradují. Je to totéž, jako kdybyste navrhla zrušit policii a vyzbrojit občany střelnými zbraněmi podle hesla, že každý se má o svoji bezpečnost starat sám. Povinností státu je starat se o ekonomickou bezpečnost a těch 10 úředníků, které na to potřebuje, není podle mého názoru marný výdaj a bohatě se vyplatí, pokud budou plnit svoji úlohu.

Nyní už mi zbývá jen poslední skupina, a to jsou tzv. obslužné sekce. Paní poslankyně, v odboru utajovaných skutečností se počet pracovníků zvýšil o šest, a to v důsledku plnění zákona číslo 148, který byl přijat v roce 1998. Chtěl bych vám říci jako zákonodárce a jako váš kolega, že tak hloupý zákon jsem už dávno neviděl. Právě proto vláda navrhne jeho novelu, neboť jsme papežštější než papež a sami odborníci z NATO nám říkají, co jste si to vymysleli za nesmysl. Tam jsou prostě podle známého komunistického hesla, že musíme utajovat počet knedlíků, které dostanou k obědu vojáci, utajovány skutečnosti, které jsou ve členských zemích NATO považovány za zcela běžně dostupné, maximálně jsou důvěrné, maximálně jsou vyhrazené. Přísně tajné dokumenty by měly být skutečně ve velice úzké oblasti.

Nicméně konstatuji, že tento odbor utajovaných skutečností musí samozřejmě tento zákon respektovat, protože jistě víte jako stínová ministryně spravedlnosti, že i špatný zákon musí být ctěn do té doby, než se ho podaří změnit. Proto těch šest lidí.

Protokol vzrostl o tři osoby. Chtěl bych konstatovat, že i díky pronikavému rozšíření našich mezinárodních kontaktů. Nyní už nejednáme pouze s několika málo vybranými zeměmi, ale rozšířili jsme a diverzifikovali jsme naše kontakty, včetně obnovení visegradské spolupráce, včetně snahy pomoci našim producentům na některých trzích, které jsme dříve nevčasně opustili, apod.

Můžete kritizovat, že o 8 osob vzrostl odbor služeb. Zde je moje argumentace nejslabší, protože toto jsou řidiči ústavních činitelů. Můžete navrhnout, aby si ústavní činitelé řídili svá auta sami. Ne že bych s vámi souhlasil, ale konstatuji, že zde mám nejméně argumentů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP