(16.30 hodin)
(pokračuje Zeman M.)
Čili je to jako v té anekdotě Rádia Jerevan: Není pravda, že vyhrál auto, šlo o kolo, a není pravda, že ho vyhrál, ale ukradli mu ho, ale jinak je všechno naprosto v pořádku.
Nyní mi dovolte, abych přešel k podstatnějším částem vaší interpelace. Ano, máte pravdu, že jsem jako vůdce opozice nesmiřitelně vystupoval za snížení administrativního aparátu, a jako předseda vlády nevidím důvod pro změnu svých názorů. Musíme si pouze položit jednoduchou otázku, paní poslankyně, kde je gros přebujelého státního aparátu a kde je gros přebujelé státní byrokracie, nikoliv výkonné a funkční administrativy. A podle mého názoru dojdeme k odpovědi, že toto gros leží jednak na okresních úřadech, ale také na nejrůznějších detašovaných pracovištích a dekoncentrátech, kde už se nejedná ani o desítky, ani o stovky, ale o tisíce, mnohdy -když to sečteme všechno dohromady - až o desítky tisíc lidí. Ano, bylo by možná efektivnější snižovat podle zásady "Šetřeme, ať to stojí, co to stojí, tam, kde je na to nejvíce vidět", ale podle mého názoru musíme šetřit tam, kde je to nejdůležitější a nejpočetnější.
Víte, že vláda v rámci reformy veřejné správy připravuje návrh na zrušení okresních úřadů. Sama sněmovna k mému velkému potěšení právě včera vyzvala vládu, která to velmi ráda provede, aby došlo k odstranění dekoncentrátů a detašovaných pracovišť a k unifikaci těchto úřadů. Toto všechno jsou skutečně podstatné personální i finanční úspory na úrovni státní správy.
Ale dobře, jsem ochoten, a je to dokonce i mou povinností, bavit se o těch lidech, maximálně desítkách lidí na Úřadu vlády, resp. na Předsednictvu vlády, protože právě na to jste se ptala. Nejdříve je tedy třeba vědět, v jakém stavu byla vláda převzata.
Úřad vlády podle kompetenčního zákona plní úkoly spojené s odborným, technickým a organizačním zázemím vlády. V době příchodu nové vlády na tento úřad tento úřad plnil pouze technické a organizační zázemí. Jinými slovy - jeho odborné zázemí prakticky neexistovalo, s jednou jedinou výjimkou, a to byl odbor nebo útvar poradců předsedy vlády. Výborně! Můžete to nazvat racionalizací. Pak ze stejného důvodu zrušte Poslaneckou sněmovnu, zrušte Senát, zrušte volby, které jsou mimochodem také nákladné. Není levnějšího nástroje než diktatura. Ale v každém případě buď budeme předpokládat, že ve vládě jsou samí géniové, kteří žádný odborný servis nepotřebují, a já jsem přesvědčen, že v ne-li reálné, tedy aspoň ve stínové vládě takoví géniové jsou, jak dokazují pronikavé odborné výsledky stínové vlády a záplava materiálů, které se z ní valí právě do této Poslanecké sněmovny. Ale nemám-li být zbytečně ironický, možná, paní stínová ministryně spravedlnosti, je to právě proto, že nemáte k dispozici - a já vám to nezávidím, ani nevyčítám - alespoň minimální odborný aparát.
Krátce řečeno, každý politik má být pokorný, každý politik si má uvědomovat, že nespolkl veškerou moudrost světa, a má se obklopit nepřemrštěným množstvím expertů, kteří na rozdíl od něho rozumějí tu Kosovu, tu Jaderné elektrárně Temelín, tu desítkám a stovkám bodů, které přicházejí na zasedání vlády, protože vláda v průměru projednává na svém každotýdenním zasedání 30 - 40 bodů. Mezi nimi i např. privatizační projekty, kde tito experti musí prozkoumat a kontrolovat podmínky privatizace, aby nedošlo k dalšímu tunelování, jehož příčinou mj. byl právě i nedostatek kontrolních mechanismů a odborníků a servisu tohoto typu.
Na Úřadu vlády neexistovala dostatečně fungující legislativní rada. Na Úřadu vlády neexistoval odbor kompatibility, který by zkoumal, jak návrhy zákonů jsou nebo nejsou v souladu s aquis communautaire. A to je důvod, proč tato Poslanecká sněmovna dostávala často do Parlamentu legislativní zmetky, které se musely neustále novelizovat. Vy snad víte, paní poslankyně, že např. jenom živnostenský zákon byl za dobu své existence novelizován již devatenáctkrát. A mimochodem, když jsme navrhli dvacátou novelu v rámci zákona o živnostenských úřadech, tak to bylo právě proto, abychom omezili aparát živnostenských úřadů, a tato novela v této sněmovně neprošla, třebaže by se zbavily přibližně 600 zaměstnanců, zatímco zde mluvíme - opakuji - o desítkách.
Takže při nástupu vlády bylo 347 zaměstnanců úřadu. Do 4. 11. vzrostl tento počet ze 347 na 407. Do 1. 2. v rámci schváleného státního rozpočtu na 421, a po převedení odboru kompatibility z Ministerstva spravedlnosti, což nebylo žádné zvýšení, pouze přesun úředníků z jedné budovy do druhé budovy, zaujal konečné číslo 463.
A teď mi dovolte, abych vám naprosto přesně, přesně tak, jak jste vy požadovala, řekl, paní poslankyně, kde došlo ke zvýšení a o kolik osob a také proč.
Takže čistý nárůst zaměstnanosti je 74 lidí bez uvedené delimitace, abychom věděli, o čem diskutujeme. Mimochodem, diskutujeme přesně podle Parkinsonova zákona, který zní, že délka diskuse je nepřímo úměrná velikosti diskutovaného problému. Čistý nárůst zaměstnanosti je 74 osob. Z toho 2 lidé byli přijati pro kancelář místopředsedy Špidly a pracují pro komunikaci s Radou hospodářské a sociální dohody, což je bývalá tripartita. Tripartita je komunikační pole mezi vládou, zaměstnanci a zaměstnavateli a jejím účelem mj. je projednávat řadu zákonů, zejména sociálních zákonů, jako připomínkové místo předtím, než tyto zákony projedná vláda. A co je snad ještě důležitější, jejím neformálním faktickým úkolem je zajišťovat sociální smír. To, jak jistě uznáte, vážená paní poslankyně, je zejména v podmínkách ekonomicky složité situace nadlidský úkol, který se přesto daří. A dali jsme tam na to dva administrativní pracovníky!
Další sekcí je sekce místopředsedy Rychetského. Tato sekce se dělí do tří odborů: Do odboru vládní legislativy a v něm pracuje 6, slovy: šest zaměstnanců. Mluvím teď o nárůstu, řekl jsem předem, že budu popisovat, kde kdo přibyl. Takže v odboru vládní legislativy, ano, zkroušeně a pokorně vyznávám, přibylo slovy: šest lidí, kteří byli přiděleni do legislativní rady vlády a jejích komisí.
Jistě víte, paní poslankyně, že vláda splnila po dvouměsíčním skluzu, za který se omlouvám, svůj legislativní plán, že nyní do Poslanecké sněmovny posílá v souladu s tímto plánem návrhy zákonů, které jsou nejdříve projednávány v jednotlivých specializovaných komisích a potom v plénu legislativní rady. Že toto plénum tvoří 24 nejlepších právních odborníků v této republice, na rozdíl od minulé situace, a že z tohoto důvodu legislativní rada i přesto ministerstvu návrhy zákonů vrací k přepracování pro legislativní nedostatky.
***