(17.00 hodin)

(pokračuje Záruba)

Vážené kolegyně, kolegové, stanovisko vlády k návrhu zákona o poskytování dotací soukromým školám je pouze malou ukázkou toho, jak současné ministerstvo školství přistupuje k problémům nejen soukromého, ale potažmo církevního a státního školství. Je zcela nezpochybnitelné, že pan ministr školství hledá možnosti, jakým způsobem by ušetřil v kapitole školství finanční prostředky. Děje se to však na úkor svobodného rozhodování našich žáků a studentů. Nepopírám, že současná síť škol by měla projít razantní restrikcí. Proč se přeléváním peněz prostřednictvím školských úřadů do neperspektivních středních škol - předpokládám i státních - udržuje velice často nízká úroveň vzdělávání? Proč se ministerští úředníci a pracovníci mnoha výzkumných ústavů, které financuje ministerstvo školství, nerozjedou po republice a na místě nezhodnotí možnosti např. integrace některých středních odborných škol a učilišť?

Souhlasím s panem ministrem v tom, že se musí upravit síť škol a školských zařízení, ale jen od zeleného stolu na základě některých zkreslujících a neúplných informací školských úřadů to asi nepůjde.

Vážené kolegyně, kolegové, na závěr svého vystoupení bych vás chtěl všechny požádat o to, abyste při svém zvažování o schválení nebo neschválení tohoto návrhu zákona zvažovali, že předkladatelé měli především na mysli to, aby financování soukromého školství bylo transparentní a nezneužitelné. Jsou si vědomi toho, že tento návrh je pouze přechodnou variantou a částí dlouho očekávaného zákona o vzdělávání. Mějte na paměti, že jenom alternativní způsoby vzdělávání a svobodný výběr vzdělávací cesty mohou v naší společnosti vést na vysoký stupeň vzdělanosti našeho národa.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo uděluji panu poslanci Václavu Píclovi. Připraví se pan poslanec Milan Zuna.

 

Poslanec Václav Pícl: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, obdrželi jsme návrh poslanců Petra Mareše a Waltera Bartoše, který má formou zákona upravovat výši poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Tento návrh neguje současně uplatňovaný princip založený na nařízení vlády č. 324/1996, diferencující podporu soukromému školství ze státního rozpočtu, tedy předminulou vládou Václava Klause.

Podstatou dnes předkládaného návrhu zákona je princip výrazného zvýšení podpory státu soukromému školství, odvozující výši této podpory od financování škol státních bez odpovídajících diferenciačních, regulačních a kontrolních mechanismů svěřených státu a plně uplatňovaných státem u škol, které zřizuje. Nenalezneme v civilizovaném světě stát, který by byl tak velkorysý k dotování nestátních škol za situace, kdy zákonem stanovené podmínky pro vznik soukromé školy jsou - mírně řečeno - minimální, a přitom nemusí dodržovat řadu omezení a pravidel platných pro školy státní.

Poslanecký výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu projednával za přítomnosti ministra školství na své sedmé schůzi 12. listopadu novelu již zmiňovaného nařízení vlády č. 324/1996, kde sám předkladatel pan poslanec Bartoš mimo jiné navrhl usnesení, ve kterém výbor bere na vědomí nové vládní nařízení, a s tímto usnesením vyslovilo souhlas všech 14 přítomných poslanců bez ohledu na politické strany, nikoli tedy zamítavé stanovisko.

V této souvislosti se domnívám, že jde jednoznačně o politickou hru vyvolanou až agresivní lobby soukromých škol, než aby šlo o věcné řešení současných problémů. Důkazem mé domněnky je předkládaný text zákona. Doslovně vychází z vládního nařízení, avšak zcela záměrně vypouští celé pasáže a účelově doplňuje původní text o nová ustanovení přesně podle přání soukromých škol. Pro přehled uvedu ty nejzásadnější.

V § 2 odst. 1 vládního nařízení vypouští větu, kde se dotace neposkytuje na nájemné.

V odst. 3 vypouští písmenem a), kde je uvedena povinnost předložit školskému úřadu do 15. října vyúčtování státní dotace postupem stanoveným ministerstvem školství a pod písmenem d) vypouští informaci o projednávání výroční zprávy o činnosti a výroční zprávy o hospodaření v radě školy, pokud je zřízena.

V § 5, který hovoří o výši dotace, vypouští celý odstavec 2, 3, 4. Dále pak celý § 6 o zvýšení dotace.

Naopak návrh zákona ve svém § 5 o výši dotace rozšiřuje státní dotaci o nárok na zákonné odvody ze mzdových prostředků.

V § 6 o poskytování dotací jde návrh v odst. 4 tak daleko, že i při závažných nedostatcích zjištěných Českou školní inspekcí nebo kontrolními orgány ministerstva školství ukládá povinnost státu vyplácet těmto školám minimálně 40 % původní dotace bez možnosti státu od uzavřené smlouvy odstoupit.

Z toho, co jsem v krátkosti uvedl, je zcela zřejmé, komu má tento návrh zákona prospět a komu naopak zhoršit podmínky. Koho má zvýhodnit a koho ne. To nejsou rovné podmínky, to je nerovnoprávné postavení státních škol a především nekontrolovatelný únik peněz daňových poplatníků.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, nechci vás ještě zdržovat výčtem legislativních i věcných nedostatků tohoto návrhu zákona. Upozornění na ně je obsaženo ve stanovisku vlády. Nebudu také provádět výčet ekonomických dopadů, které by ve svém výsledku - jak už bylo zmíněno ministrem - vedly ke kolapsu regionálního školství. Věřím, že toto nebezpečí je všem zřejmé. Odpustím si i komentář k důvodové zprávě předkladatelů, která obsahuje řadu spekulativních a zavádějících formulací. Nechci a nebudu hodnotit výsledky práce soukromých škol. Řada z nich má velmi dobrou pověst a kvalitu, což potvrzuje i zájem žáků na nich studovat. Tyto školy jistě díky novému vládnímu nařízení, které zohledňuje právě kvality a uplatnění absolventů na trhu práce, nebudou mít problémy s přežitím. Obava je spíše na straně těch, o které žáci jeví malý zájem.

Vážené dámy a pánové, je pravdou, že český model soukromého školství je nadále neudržitelný. Ministr školství, jak uvedl, přichází v novém návrhu školského zákona s koncepčním řešením tohoto nerovného prostředí způsobem, kdy při zachování stejných pravidel bude stát přispívat školám rovnocenně bez ohledu na zřizovatele.

Vážená sněmovno, předložený poslanecký návrh zákona je nesystémové řešení, které představuje závažnou hrozbu pro fungování dosavadního školského systému jak v oblasti právní, ekonomické, ale hlavně v povinnosti státu zajistit bezplatný a rovný přístup ke vzdělání. Jeho přijetí by pravděpodobně vyvolalo lavinu vzniku nových soukromých škol. Při současných finančních možnostech řady rodin bude přístup ke vzdělání přímo záviset na sociálním postavení rodičů. Vytvořili bychom elitářský systém, neumožňující využít všechny lidské zdroje naší země.

Proto navrhuji sněmovně ve smyslu § 58 odst. 1 jednacího řádu zamítnout tento poslanecký návrh zákona již v prvním čtení.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Uděluji slovo panu poslanci Milanu Zunovi, připraví se pan kolega Václav Brousek.

 

Poslanec Milan Zuna: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, stává se v poslední době módou, že někteří páni ministři - pokud není vyhověno jejich požadavkům - hrozí demisí. Myslím si, že demisi pana ministra školství přežije, ale pokud nedojde ke schválení této novely, tak nepřežije soukromé školství.

Kolegyně a kolegy z tábora lidovců bych chtěl upozornit, že v okamžiku, kdy dojde k odluce církve od státu, v postavení soukromých škol budou i školy církevní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP