(14.00 hodin)

(pokračuje Doležal)

Po úvodním slově zástupce ministerstva financí pana Ing. Křivohlávka, zpravodajské zprávě poslance Doležala a po rozpravě rozpočtový výbor PSP doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 42/94 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, vyslovila souhlas, a to s pozměňovacími návrhy, které jsou uvedeny v tisku 112/1 a všichni jste je obdrželi.

Tyto pozměňovací návrhy spočívají ve třech okruzích. První je upřesnění pojmů a odstranění nedostatků vyplývajících z dosavadní praxe. Druhý okruh je rozšíření investičních možností penzijních fondů. Třetí okruh je zvýšení motivace účastníků, o čemž už tady byla řeč. Součástí těchto pozměňovacích návrhů jsou samozřejmě legislativní úpravy.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Doležalovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pouze pan poslanec Václav Krása. Žádám poslance Krásu, aby se ujal slova.

 

Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolím se vyjádřit několika slovy k jednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a k jeho usnesení k předmětnému zákonu, který právě projednáváme.

V dopolední části jednání jsme tady slyšeli podle mého názoru velmi vážná slova o krizi penzijního systému. Unie svobody právě vzhledem k tomu, že se tato krize prohlubuje, navrhla při projednávání zákona o penzijním připojištění řadu pozměňovacích návrhů, které mají za účel velmi výrazně motivovat občany k tomu, aby se připojistili, aby odkládali svoji spotřebu na budoucí léta, kdy už nebudou sami moci být ekonomicky aktivní. Z toho důvodu jsme navrhli nejen zpřísnění některých podmínek při důchodovém připojištění, a to především při výplatě důchodů, ale zároveň jsme navrhli i řadu daňových úlev, které mají právě vést k motivaci.

Bohužel musím říci, že jsem velmi zklamán jednáním výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, protože ten se zachoval vskutku velmi podivně, a to v tom směru, že výbor přijal všechna usnesení, která zpřísňují podmínky pro výplatu důchodů, dokonce ruší výsluhovou penzi, zpřísňují výplaty až na dobu odchodu do důchodu, zpřísňují další ustanovení, ale na druhé straně nepřijal výbor daňové úlevy.

Co se stane? Pan ministr financí se o tom trochu zmínil a myslím, že právem, ale myslím si zároveň, že to neřekl dostatečně důrazně. Kdyby sněmovna přijala takovýto model, tak penzijní připojištění v České republice končí, protože bude nulová motivace občanů, aby odkládali svoji spotřebu.

Dámy a pánové, to vidím jako velmi nebezpečnou věc a chtěl bych, abychom všichni se zabývali penzijním připojištěním jako celým systémem, který musí být vyvážený, a to jak na straně povinností, tak zároveň v motivační stránce.

Chtěl bych ještě říci, že motivace, kterou představuje státní příspěvek, je vzhledem k inflaci víceméně velmi málo motivující, a hlavně státní příspěvek, tak jak je dnes pojat, zakonzervovává celý systém, protože motivuje občany pouze k tomu, aby spořili maximálně do výše 500 Kč, a to je velmi málo, protože 500 Kč odkládat jako budoucí spotřebu je velmi málo vzhledem k inflaci a vzhledem k tomu, že tento systém by měl být dlouhodobý.

Já si k tomu dovolím říci ještě několik vět. My považujeme za velmi důležité zapojit do penzijního připojištění právnické osoby. My jsme také zcela záměrně dali do pozměňovacích návrhů větu, že na příspěvek zaměstnavatele není nárok na státní příspěvek. My jsme tento pozměňovací návrh dávali proto, aby bylo zřejmé, že zaměstnavatel bude moci přispět svému zaměstnanci až tehdy, když on bude plnit maximální výši, na kterou se vztahuje státní příspěvek. Bohužel musím říci, že se mi zdá, že tato věta je ve značném politickém spektru sněmovny odmítána, a zdá se mi, že možná trochu i proto, že tady dochází k nepochopení. Domnívám se, že zaměstnavatel, který by měl daňovou úlevu na příspěvek svých zaměstnanců, nemůže zároveň čerpat druhou výhodu, a to je státní příspěvek. Tato částka, kterou on by přispíval, by byla vlastně zvýhodněna dvojím způsobem, a hlavně by se nedošlo k tomu, co chceme, aby penzijní připojištění obsahovalo co největší úložky občanů.

Náš výpočet vycházel z toho, že pokud by se nám podařilo prosadit kompletně všechny naše návrhy, to znamená měsíční odpočet fyzické osoby 1 000 Kč, 5 % z odpočitatelných položek u zaměstnavatelů, vlastní penzijní pojištění občanů se státním příspěvkem, celková měsíční úložka by mohla činit v maximální výši až 2 300 Kč, a to my považujeme za částku, která by skutečně již byla částkou, která zabezpečí v pozdějších letech výrazné připojištění, výrazné příjmy v důchodovém věku.

Dámy a pánové, proto já doporučuji, abychom se především řídili usnesením rozpočtového výboru. Rozpočtový výbor přijal vyvážené usnesení, protože jednak přijal pozměňovací návrhy, které zpřísňují výplaty důchodů - což je v pořádku - působí na dlouhodobost spoření, ale na druhé straně přijal i všechny návrhy na daňové úlevy, tak jak je Unie svobody předložila a tak jak Unie svobody má představu, že by se penzijní připojištění mělo rozvíjet.

My jsme přesvědčeni, že v současné krizi penzijního systému je penzijní připojištění jednou z cest, jak vytvořit druhý pilíř. Těch cest může být více, ale toto je jedna z reálných cest. Proto se domníváme, že penzijnímu připojištění musíme věnovat maximální pozornost a že musíme vytvořit dostatečné motivační prvky, aby občané měli zájem se připojistit, ale zároveň musíme vytvořit dostatečné záruky, aby občané měli jistotu, že jejich finanční prostředky nebudou jakýmkoliv způsobem zneužity.

Pan ministr financí se tady zmínil ještě o rozpočtových dopadech. Ano, my víme, že systém daňových úlev má rozpočtové dopady. My jsme se i na jednání výboru o nich zmínili. Jsou v řádu několika miliard, ale tím že vzniknou peníze z odložené spotřeby, které je možno investovat různým způsobem v České republice, bude to znamenat, že tyto peníze bude možné dále investovat v České republice. Myslím si, že to je pro Českou republiku velmi výhodné. Není to projídání peněz, je to odkládání spotřeby. Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Krásovi. V tuto chvíli by měl hovořit přihlášený pan poslanec Volák, nicméně vidím faktickou poznámku pana poslance Jiřího Hofmana. Po něm bude hovořit pan poslanec Volák.

 

Poslanec Jiří Hofman: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já na rozdíl od pana poslance Krásy jsem přesvědčen o tom, že se zdravotně sociální výbor Parlamentu ČR zachoval velmi zodpovědně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP