(13.50 hodin)

(pokračuje Svoboda)

Od vzniku penzijních fondů si tyto takto ponechaly cca 240 mil. Kč.

V úpravách, které by měly změnit penzijní připojištění se státním příspěvkem z krátkodobého spoření na penzijní připojištění poskytující občanům doplňkové důchodové příjmy vyplácené doživotně vedle důchodů ze základního důchodového pojištění. Jedná se o návrhy, podle kterých vznik nároku na starobní penzi by měl být vázán na přiznání starobního důchodu ze základního důchodového pojištění nebo na dosažení věku 60 let a starobní a invalidní penze by měla být poskytována pouze jako penze doživotní, přičemž výsluhová penze se ruší.

V návrhu na zvýšení základního jmění penzijních fondů z vládou navrhovaných 50 mil. Kč na 100 mil. Kč, který má posílit stabilitu penzijních fondů. A v návrzích legislativně technického charakteru.

Ve vztahu ke všem těmto navrhovaným změnám bych chtěl uvést, že dle mého názoru došlo k určitému zkomplikování a ztížení orientace v projednávání novely. V obou výborech byly totiž poslanci předloženy obdobné pozměňovací návrhy, z nichž však některé byly jedním z výborů schváleny a druhým neschváleny. Jsem přesvědčen, že tyto navržené změny naznačují podobu systému penzijního připojištění, která není optimální a v mnoha směrech je nežádoucí jak pro účastníky penzijního připojištění, tak pro penzijní fondy. Dále jsem nucen konstatovat, že navrhované změny představující dopad na státní rozpočet tento dopad nevyčíslily a ani jej nevzaly alespoň hypoteticky v úvahu.

Považuji za svou povinnost zdůraznit, že obecně návrhy přinášejí zpřísnění podmínek pro účastníky a jako výhodu navrhují daňové úlevy. Navrhovaná zpřísnění jsou však natolik restriktivní, že svými podmínkami ohrožují přijatelnost penzijního připojištění u obyvatelstva, a to i kdyby pro určitou část obyvatelstva - zaměstnance, jejichž příjem je natolik vysoký, že z něj platí daně z příjmu - byly schváleny daňové úlevy. Zvýšení státního příspěvku maximálně o třicet korun měsíčně nevyvažuje navržené zpřísnění podmínek.

Při dalším projednávání návrhu novely považuji za nezbytné pečlivě zvážit především ty návrhy změn, které by mohly dát systému penzijního připojištění skutečně jinou podobu. To je zvážit především dopad návrhů na velice výrazné zpřísnění podmínek penzijního připojištění a vázat jejich přijetí na výhody, které je možno za stávající situace nabídnout, tím mám na mysli především možné daňové úlevy, které jsou z hlediska jejich dopadu na státní rozpočet přijatelné. Je nutno si uvědomit, že pokud by byla přijata možnost daňových úlev na straně zaměstnavatele a pokud by pouze pětina zaměstnavatelů podnikatelské sféry úlev využila, mohlo by se jednat o dopad na státní rozpočet až ve výši tří miliard korun. Hodné pečlivého zvážení jsou i návrhy omezující rozhodovací svobodu a volnost účastníka penzijního připojištění, abychom jejich přijetím nevytvořili ze systému penzijního připojištění strnulý, svazující, neživotný systém. Pokud by pak mělo jít o systém dlouhodobý, je třeba odmítnout návrhy směřující k rozšíření investičních možností i na méně bezpečné druhy investic a preferovat obezřetné a bezpečné investování do kvalitních cenných papírů, neboť dlouhodobost penzijního připojištění je podmíněna především jeho bezpečností.

Závěrem bych pak chtěl připomenout základní principy, na kterých je penzijní připojištění se stáním příspěvkem vybudováno a které je nutno při zvažování všech návrhů k projednávané novele mít na paměti:

Účelem penzijního připojištění se stáním příspěvkem je dát občanovi možnost zajistit si ve stáří doplňkový příjem ke starobnímu důchodu. Nejedná se tedy o v současné době uvažovaný druhý pilíř základního důchodového připojištění. Penzijní připojištění je založeno na principu dobrovolnosti, do kterého nepatří pravidla omezující účastníka či mající vůči němu charakter donucovací. V penzijním připojištění byl přijat princip rovnosti, který umožňuje vstup do systému všem občanům majícím trvalý pobyt na území státu bez rozdílu a který je vyjádřen i státním příspěvkem stejným pro všechny účastníky splňující stanovené podmínky.

Systém je založen na dlouhodobém spoření - a respektive to měl být jeho cíl - byť i menších částek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru financí Ivo Svobodovi. Vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení tohoto výboru a usnesení výboru rozpočtového, kterému jsme toto také přikázali, jsme obdrželi jako sněmovní tisky 112/1 a 112/2.

Prosím nyní aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku a zdravotnictví paní poslankyně Ludmila Müllerová.

 

Poslankyně Ludmila Müllerová: Vážený pane předsedající, členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením výboru pro sociální politiku a zdravotnictví z 18. schůze konané dne 28. dubna 1999, které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk číslo 112/2.

Toto usnesení číslo 49/99 se týká vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením ve znění pozdějších předpisů. Po odůvodnění zástupcem ministerstva financí pana Křivohlávka, náměstka ministra práce a sociálních věcí pana Rusnoka, zpravodajské zprávě poslankyně Müllerové a po provedené rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví

1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákona číslo 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, a aby k tomuto návrhu zákona byly přijaty změny a doplňky, které jsou součástí usnesení, které vám bylo předáno v písemné formě.

Změny a doplňky, které byly výborem pro sociální politiku a zdravotnictví přijaty, zahrnují několik okruhů problémů. Vedle technických a legislativních změn se jedná zejména o navýšení základního jmění penzijních fondů. Další pozměňovací návrhy se zabývaly přerušením a převody připojištění, které směřují k možnosti uzavíraní dalších smluv s jinými penzijními fondy s různě dlouhými navrhovanými dobami. Dalším problematickým okruhem pozměňovacích návrhů je otázka investování penzijních fondů a pohledy na bezpečnost těchto investic. Jedním z nejvíce diskutovaných pozměňujících návrhů byly otázky daňových úlev a tím i motivace účastníků a zaměstnavatelů.

Vzhledem k tomu, že všechny předložené návrhy ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví nebyly dopracovány z pohledu zákona o daních z příjmu, nebyly ani tyto návrhy přijaty. Jako zpravodaj výboru osobně spatřuji chybu i v předkladateli těchto návrhů, který o nich nechtěl hlasovat po částech, ale pouze jako o celku, a tím vlastně byly z hlasování vyřazeny úplně. Osobně jsem přesvědčena, že daňové úlevy jsou pro motivaci účastníků a rozšíření systému penzijního připojištění nezbytné.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji pani poslankyni Müllerové. Nyní bych požádal zpravodaje rozpočtového výboru, jenže vidím zde faktickou před otevřením rozpravy, takže pouze k proceduře, pane kolego Vymětale Karle.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové a pane předsedající, já bych velice rád abyste procedurálně upozornil zpravodaje výboru, že zpravodaj výboru nemá vykládat své názory, ale má seznámit Poslaneckou sněmovnu s usnesením výboru a s odůvodněním toho usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Já pane kolego, v tuto chvíli, ač jsem také zastáncem stručnosti jednání, mám pocit, že role zpravodaje není nikde přesně definována. Takže v tomto směru si myslím, že paní kolegyně Müllerová žádná naše pravidla nepřekročila. Snažím se spíše ta pravidla hlídat v rámci závěrečných slov zpravodajů, byť ani tam není řečeno, čeho se jeho závěrečné vystoupení má týkat. Máte pravdu, že to zcela obvyklé není, ale již v několika případech jsme to takto dělali, a pouze bych připomněl expozé zpravodaje rozpočtu v minulých letech, pana poslance Wagnera. Takže myslím si, že paní kolegyně Müllerová nevybočila z toho, co zde občas bývá, a nevyčítal bych jí nic.

Nyní bude hovořit pan kolega Vladimír Doležal, který nás seznámí s průběhem projednávání v rozpočtovém výboru. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru číslo 109 z 12. schůze konané 21. dubna 1999 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, tisk 112.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP