(11.50 hodin)

(pokračuje David)

Otázka zněla, proč tedy vyhodnocení nebylo provedeno nezávisle nějakými jiným pracovníky. Znovu uvádím, že hodnocení smysluplnosti této standardní léčby nebylo na místě. Šlo o to, zhodnotit konkrétní organizační zkušenosti dané problematiky. Čili nebylo ani zvlášť nutno hledat nezávislé odborníky, i když nešlo o vysloveně experimentální záležitost.

K otázce třetí, která zní, proč nejsou připraveny další metadonové programy, konstatuji, že metadonová substituce je připravena v rizikových oblastech, v indikovaných případech může být dostupná, ale v příslušném poradním orgánu vlády musí být toto konkrétní rozšiřování programu předloženo a oponováno. Jedná se o otázky minimálně standardní substituční terapie, metodického pokynu pro její provádění, zabezpečení vzdělávání pracovníků, otázky substituční látky, financování programu. Toho se týkají další otázky, které budu následně specifikovat. Je třeba, aby vzhledem k povaze problematiky příslušná pracovní skupina, tak jak to vyplývá ze zásad práce meziresortní protidrogové komise, byla sestavena i ze zástupců dalších zainteresovaných resortů, protože bez nich není možno tento program rozšiřovat a dát mu ráz skutečně rutinní, obecně dostupné metody.

Je tedy pravda, že tyto metadonové programy nebyly zahájeny v dalších regionech, došlo pouze k rozšíření, jak se o tom zmíním, ale je toto rozšíření připravováno metodicky.

K otázce čtvrté, která zní, kde vidíme příčiny stavu, kde je existence dosud jediného programu tohoto typu stále sloužícího jen 25 pacientům ohrožena. Nedomnívám se, že by byla ohrožena existence tohoto programu, nic pro to nesvědčí. Mohu říci, že k 28. lednu byl počet osob takto léčených 27, v únoru bylo zařazeno 33 pacientů, v současné době, tj. na konci dubna, navštěvuje program 42 klientů. Můžeme hovořit o tom, že potřeba je vyšší, že to je málo. Je to dáno samozřejmě kapacitními možnostmi pracoviště.

K otázce páté, která se týká substituční látky, její ekonomické dostupnosti. Vzhledem k tomu, že ministerstvo v minulých letech bylo kritizováno za neúměrně vysoké náklady používané substituční látky, konstatuje, že vedení Všeobecné fakultní nemocnice, na jejímž pracovišti program probíhá, provedlo 15. prosince výběrové řízení na dovoz substance, kterou je objektivně možno pokládat za ekonomicky dostupnou. Byla dovezena v množství, které lze pokládat za dostatečné, tj. 15 kilogramů. Byly odebrány vzorky, předány Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv k analýzám a vyslovení požadovaného atestu. Jakmile bude proveden, bude možné substanci expedovat od distributora do lékáren k dalšímu zpracování.

Otázky substituční látky bude řešit právě ona zmíněná meziresortní skupina, tzn. zajištění distribuce.

Otázka specifická, šestá, se týká otázky, zda materiál dr. Nešpora je nadále považován za výchozí koncepční materiál při zavádění této metody. Odpovídám: Ano, je pokládán za výchozí koncepční materiál. Jak jsem se již zmínil, dr. Nešpor byl jmenován členem vědecké rady právě pro oblast návykových látek a vzhledem k tomu, že ho sám znám asi 15 let a pokládám ho za velmi dobrého odborníka, mám s ním velmi dobré zkušenosti i se spoluprací z jeho pracoviště, nevidím žádný důvod, proč bychom měli měnit stanovisko k tomuto dokumentu.

K otázce sedmé - jakým způsobem a v jakém časovém horizontu bude zajištěno doplnění chybějícího personálu stávajícího programu, jak bude vyřešeno školení, resp. náklady - odpovídám, že v současné době kmenový personál metadonové substituční jednotky Všeobecné fakultní nemocnice tvoří jedna lékařka s první atestací z psychiatrie, s předchozí zkušeností se závislými pacienty a psychoterapeutickou erudicí, a tři zdravotní sestry, nebo dvě zdravotní sestry a jeden další středně zdravotnický pracovník. Kromě toho se na zajištění provozu podílejí další pracovníci oddělení pro léčbu závislostí Všeobecné fakultní nemocnice v rámci týmové spolupráce na tomto oddělení.

Pacientům v programu je k dispozici sociální pracovnice oddělení, což je samozřejmě důležité. Při školení pracovníků je v rámci IPVZ připravován výukový program, podrobnosti - přiznám se - v tuto chvíli nemám k dispozici. Mohu je poskytnout na požádání. Čili ke specifické otázce, jak je to s výukovým programem, nemám popis výukového programu v této oblasti teď s sebou k dispozici.

K otázce osmé a poslední, jestli existuje závazná termínovaná koncepce Ministerstva zdravotnictví ve věci metadonové substituční léčby a substitučních a udržovacích léčeb drogově závislých obecně, odpovídám, že je to - tak jak to tady bylo komentováno - úkolem vědecké rady, jejích členů, jednotlivých odborníků, tedy i příslušného člena vědecké rady oboru návykových nemocí, aby zařadil tuto problematiku substitučních léčeb do celkové koncepce oboru. Chtěl bych říci, že po posledním jednání vědecké rady byl určen nárys koncepcí jednotlivých oborů, zatím ve stručné verzi, asi do 30. června. Nemám to teď přesně na tuto specifickou otázku. Myslím, že byl stanoven termín 30. června, kdy by měl být k dispozici popis součástí jednotlivých koncepcí oborů.

Čili specifická doplňující otázka zněla, v jakém termínu bude koncepce předložena. Chtěl bych říci, že tento mnou uvedený termín není konečný, protože se jedná o nárys koncepce, nikoliv specifická obsáhlá podrobná koncepce týkající se substituční terapie u této kategorie onemocnění.

Na otázky další, proč dosud neexistuje nová metadonová komise, odpovídám v tom smyslu, že existovalo zhruba přes 50 různých komisí na ministerstvu, které neměly mezi sebou žádný jasný vztah a nebyly zakotveny v organizačním řádu. Zpravidla každá z těchto komisí měla velmi nejasný statut. Z toho důvodu se tedy snažím, aby jednotlivé komise týkající se oborů nebo komise mezioborové, a v některých případech existují komise meziresortní, byly napojeny na členy vědecké rady, čili v tomto případě na pana primáře Nešpora.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP