Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Liboru Ježkovi. Táži se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Přihlášku do obecné rozpravy nevidím, obecnou rozpravu uzavírám.
Kolegyně a kolegové, v tuto chvíli jsme uzavřeli obecnou rozpravu k vládnímu návrhu zákona o spotřebních daních a já se táži, zda chce pan navrhovatel využít své možnosti závěrečného slova.
Vidím, že pan ministr chce využít možnosti závěrečného slova před hlasováním, takže mu v tuto chvíli udílím slovo.
Hovořit bude ministr financí České republiky Ivo Svoboda.
Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, chtěl bych se velmi krátce vyjádřit k některým námětům nebo spíše dotazům, které zazněly v obecné rozpravě.
První z nich, který přednesl pan poslanec Gongol, byl motivován podle mého názoru do určité míry oprávněnou obavou o dopad působnosti této novely do cen pohonných hmot.
Bohužel je tomu tak, že vláda při dnešním stavu legislativy, stupni integrace do Evropské unie a snaze adaptovat české právo do nejblíže Evropské unii nemá možná v ruce všechny nástroje k ovlivňování cenové hladiny konkrétních komodit tak, jak by třeba někdy mohlo být potřebné a užitečné. Pro oblast pohonných hmot máme ale k dispozici nástroj, který je používán v některých případech, a je to možnost využití zákonné úpravy pro tzv. věcné usměrňování cen.
Neobávám se ani tak o to, aby pouhým zvýšením spotřební daně došlo k masivní plošné eskalaci cen uhlovodíkových paliv a maziv, ale zdá se, že i nedávný politický vývoj nedaleko našich hranic nasvědčuje tomu, že by v cenách surovin pro výrobu uhlovodíkových paliv a maziv mohlo dojít k určitým skokovým situacím, a tyto situace lze potom zvládnout ať již na celostátní, nebo regionální úrovni právě využitím metody věcného usměrňování. Čili vidím zde velmi vážný důvod, proč byla tato otázka vznesena, a odpovídám stejně vážně, že Ministerstvo financí bude cenový vývoj sledovat z obou důvodů, které jsem naznačil, a je připraveno zasáhnout jak proti lokální monopolizaci trhu, tak proti event. celostátní, i když myslím, že tam je tato možnost velmi omezená.
Pokud se týče využití příjmů ze zvýšených výnosů této daně, chtěl bych jen konstatovat, že tyto příjmy budou především využity k financování vícenákladů na důchody. Jistě jsme všichni zaznamenali, že vláda přijala na své minulé schůzi nařízení o valorizaci důchodů v letošním roce. Bude provedena plná valorizace na hranici 5 % od 1. 8. tohoto roku, a bude-li zákon o dani spotřební přijat bez valného váhání jak na straně Poslanecké sněmovny, tak na straně Senátu, budou vícepříjmy z této daně pokrývat nárůst důchodů.
Chci v této souvislosti také zmínit všeobecný výpadek příjmů rozpočtu, ke kterému došlo schválením poněkud radikálnější novely zákona o dani z příjmu, než vláda předpokládala, a i tam je velmi výrazný prostor pro využití zvýšených příjmů z výnosů daně spotřební.
Zároveň bych tím chtěl reflektovat na onu poznámku, že daň spotřební nepůsobí prorůstově, ale jistě se všichni shodneme, že prorůstově působí snížení přímých daní, a budou-li zvýšené výnosy daně spotřební použity částečně na kompenzaci tohoto dopadu, lze říci, že souběh těchto dvou opatření bude z hlediska podnikatelů, alespoň těch, na které nejvíce pozitivně zapůsobí snížení daní z příjmů, že bude neutrální, až spíše pozitivní.
Pokud se týče vystoupení pana poslance Kalouska, Ministerstvo financí se zabývá daňovou reformou jako celkem. Ty novely, které jsou nyní navrhovány do sněmovny, jsou jakýmsi prvním kolem adaptace daňového systému na normy Evropské unie, a to nejenom ve věci sazeb, ale především ve věci vyčištění legislativních nedostatků, mezer, kudy unikají daňové výnosy, a v řadě případů i ke zjednodušení správy daně, jak ostatně jsem uvedl již ve svém úvodním slově.
Takže předpokládám, že diskuse o daňové reformě bude velmi široká a že k ní dojde velmi brzy a že k ní dojde návazně na termíny, které stanovila tato sněmovna pro zpracování určitých základních zpráv ve věci mandatorních výdajů a ve věci obsluhy státního dluhu.
Mám za to, že těmito slovy jsem se vypořádal s připomínkami, které zazněly v obecné rozpravě. Dovolte mi tedy, abych své vystoupení ukončil. Děkuji.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji, pane ministře, je na vás, kdy skončíte. Myslím s vystoupením.
V tuto chvíli jsme ukončili projednávání druhého čtení obecné rozpravy, měli bychom hlasovat, ale vidím přihlášku předsedy poslaneckého klubu KDU-ČSL pana poslance Kasala.
Poslanec Jan Kasal: Dámy a pánové, nechci zneužít svého práva, nicméně na základě vystoupení pana ministra Ivo Svobody a po krátké, letmé, ale vydatné konzultaci se svými kolegy z poslaneckého klubu bych velmi rád položil panu ministrovi ještě jednu otázku: Zdali ono věcné usměrnění cen, o kterém hovořil, má být ve vztahu k právě projednávanému zákonu.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Jsme mimo rozpravu, předseda poslaneckého klubu může vystoupit kdykoli, člen vlády taktéž. Pan ministr financí chce zareagovat.
Pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Co se týče problematiky věcného usměrňování cen, nástroj má samozřejmě vláda k dispozici pro řešení cenového vývoje, který přesahuje podmínky řádné soutěže. Já jsem v této okolnosti hovořil o uhlovodíkových palivech a mazivech. Samozřejmě, regulační nástroje pro negativní vývoj v kterýchkoli komoditách jsou k dispozici ve stejné kvalitě a kvantitě jako v těchto případech.
Mé vystoupení bylo věnováno specificky této problematice, protože problém vnímám tak, že může opravdu nastat.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru financí. Vidím žádost předsedy poslaneckého klubu KDU-ČSL pana poslance Kasala. Prosím.
Poslanec Jan Kasal:Pane místopředsedo, přestože možná otázka nebyla zcela pregnantně položena, ale z odpovědi jsme vyrozuměl, že ano. V tom případě žádám o přestávku na klub v trvání 20 minut, tedy do 15.30 hodin.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Vyhlašuji přestávku na poradu jednání klubu do 15.30 hodin.
(Schůze přerušena v 15.09 hodin.)
***