(pokračuje Volák)

Ale já bych chtěl poprosit, abychom nebrali v úvahu jen vlastní důchodové pojištění, ale abychom uvažovali o celém komplexu sociálního pojištění. Sociální pojištění se skládá z důchodového pojištění, nemocenského a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Toto pojištění bylo i v roce 1997 v přebytku zhruba 8 miliard, v letošním roce vybereme na toto pojištění okolo 200 miliard a kapitola 313 tak vydá 192 miliard. To znamená i v letošním roce z tohoto pojištění budeme transferovat do jiných kapitol státního rozpočtu 8 miliard. Pokud nenavýšíme sociální pojištění v příštím roce, tak vybereme kolem 220 miliard na toto pojištění a z kapitoly 313, to znamená na důchody, nezaměstnanost a nemocenské pojištění, vydáme 204 miliard a dalších 8 miliard vydáme na správní výdaje. Celkem 212 miliard. Opět přebytek, a to bez navýšení, opakuji ještě jednou, důchodového pojištění.

Pokud bychom navýšili důchodové pojištění, tak tento přebytek bude kolem 20 miliard, a zase transfer. Domnívám se, že bychom měli hovořit jasnou řečí. Vláda má možnost udělat přesun v rámci sociálního pojištění, a pokud chce, tak i v příštím roce může přebytek 8 miliard dát na důchodový účet, a tím si vytvářet nezbytnou rezervu.

Druhý argument se mi zdá ještě poněkud horší. Zvýšením pojištění rozhodně nenastartujeme důchodovou reformu. Zvýšením pojištění si vláda pouze vytvoří prostor pro to, aby do roku 2002, kdy se účet sociálního pojištění udrží vyrovnaný, nemusela v podstatě nic dělat s tímto důchodovým pojištěním. Jen pro vaši informaci, reforma, která byla nastartována v roce 1996, je současným vývojem v podstatě eliminována. Pokud to nevíte, tak v roce 1996 odešlo do předčasného důchodu 10 tisíc lidí, v roce 1997 to bylo 25 tisíc lidí a letos to bude přes 50 tisíc důchodců ze 100 tisíc, kteří odejdou do předčasného důchodu. Jinými slovy vůbec nedochází ke zvýšení věku odchodu do důchodu, ale spíše ke snižování.

Pokud navýšíme důchodové pojištění o 2,4 %, tak si jen vytvoříme prostor, abychom my všichni nemuseli kousnout do kyselého jablka důchodové reformy, a vytvoříme si prostor pro úhybné a únikové chování. Pro vaši informaci, pokud bude trvat dále současný stav, tak v roce 2007 bychom na důchodové pojištění již potřebovali 32 % a v roce 2020 bychom potřebovali 36 - 38 %. Budeme se muset rozloučit s romantickými sny o tom - a dokonce některé politické strany to měly ve svém volebním programu - že budeme navyšovat důchody na 50 % hrubé mzdy. Budeme dále muset pokračovat ve zvyšování důchodového věku na 65 let u mužů i u žen. Nezbytně budeme muset prodloužit placení pojistného z 25 let na 35 let a bude nezbytné, abychom udrželi průběžný systém, abychom prudce zredukovali tzv. náhradní doby pojištění. Budeme muset vážně uvažovat o vzniku dalšího pilíře důchodové reformy, tzn. individuálního spoření, i když samozřejmě přechod částečně na individuální spoření bude do roku 2050 znamenat minimálně výdaj 1 bilion korun navíc.

Opakuji ještě jednou, zdá se mi nekorektní argumentovat tím, že je ohrožena výše důchodů. Do roku 2000 rozhodně ohrožena není. Příští rok bude přebytek. I bez zvýšení, v roce 2000 účet důchodového pojištění bude vyrovnaný. A za druhé, ještě jednou opakuji, musíme být donuceni k tomu, abychom reformu udělali, jinak ji budeme neustále odkládat, a manévr s 2,4 % je cesta k tomuto odkladu.

Jsem přesvědčen spolu s klasikem o tom, že veškeré zlo pochází z nevědomosti a veškeré dobro pochází z poznání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vidím přihlášku ministra Vladimíra Špidly. Jako člen vlády má samozřejmě možnost vystoupit kdykoliv přednostně před ostatními přihlášenými. Poté vidím přihlášku dalšího kolegy s faktickou poznámkou.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, samozřejmě předpokládám, že na závěr rozpravy vystoupím se svým závěrečným slovem, kde se budu zabývat problematikou důchodové reformy poněkud zevrubněji a argumentací pana poslance Voláka. Ale chtěl bych, aby bylo jasno o některých věcech, které nebyly zcela korektně předneseny.

Za prvé deficit důchodů již k tomuto měsíci je 10 miliard a je nepravděpodobné, že o 2 miliardy do konce roku klesne. Každý měsíc se tento deficit na důchodovém účtu zvyšuje o jednu miliardu. Můj odhad, že to bude 12 a něco, je odhad, který má jistě určitou nepřesnost, ale vychází z daných faktů a z daných reálných trendů.

Za druhé pan bývalý ministr Volák se mýlí v tom, že sociální systém jako celek je v přebytku, protože nezapočítal do tohoto systému řadu nákladů, které procházejí jinými kapitolami než kapitolou 313, ale přesto jsou to náklady, které vycházejí směrem k sociálním transferům. Je to např. státní sociální podpora, která se pohybuje prostřednictvím Všeobecné pokladní správy, čili prostřednictvím okresních úřadů. Při všech výpočtech při zvýšení pojistného se celkově celý tento systém dostane maximálně do rovnováhy. To je nutné si uvědomit.

Pan poslanec Volák velmi často se mnou hovořil o tom, že nemocenská je velmi nízká a že by bylo správné, aby nemocenské dávky se zvýšily. Toto rozhodnutí, pokud by byl schválen návrh pana senátora Štěcha a dalších, i ve velmi mírné podobě přináší 4 - 8 miliard dodatečných nákladů.

Pan poslanec Volák se nezmínil o tom, že důchodový systém je zdánlivě v drobném přebytku jedině díky tomu, že zálohy na důchody z letošního roku se v rozsahu přibližně 4,5 miliardy přesouvají do nákladů příštího roku. Opět tento výpočet není korektní. A mohl bych pokračovat, ale nepovažuji to za tak zásadní.

Znovu se vrátím jen k té podstatné věci. Sociální transfery přecházejí i přes jiné kapitoly než 313. Celkový systém sociálních transferů po zvýšení důchodového pojištění bude maximálně v rovnováze, anebo buď v deficitu, anebo v přebytku, který nemá v podstatě ani cenu účetnicky vyjadřovat, protože objemy jsou ve stovkách miliard a ty možné rozdíly jsou v desítkách a stovkách milionů, čili něco, co má sice význam, ale pro celkovou bilanci a celkovou úvahu ne. Současný deficit důchodového systému je 10 miliard korun k tomuto dni a do konce roku bude 12 miliard. Ty další údaje, které počítají s následným deficitem v roce 1999, vycházejí z reality. Názory, které přednesl pan poslanec Volák, jsou názory, které lze pronášet, ale které nejsou opřeny o dobré pochopení celkové situace a celkových trendů.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Dalším přihlášeným do rozpravy, resp. s faktickou poznámkou je pan poslanec Exner.

 

Poslanec Václav Exner: Ve faktické poznámce chci rovněž říci několik slov k vystoupení pana poslance Voláka, bývalého ministra práce a sociálních věcí. Měl by vysvětlit, horuje-li nebo straší-li zvýšením důchodového věku na 65 let i u žen. Čím bude zaměstnávat ty lidi, kteří půjdou později do důchodu v současné situaci?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP