(pokračuje Hulinský)
Navrhovaná právní úprava nepředstavuje pro odsouzené automatické zhoršení postavení, ale jen zvýrazňuje zásadu, že podmínky, za nichž odsouzený trest vykonává, a rozsah jeho práv závisí především na jeho chování. Je pochopitelné, že navrhovaná právní úprava bude bezprostředně po svém přijetí posuzována především odsouzenými, kteří budou srovnávat předchozí a novou úpravu z pohledu zlepšení nebo zhoršení postavení ve výkonu trestu.
Návrh přihlíží k právním úpravám výkonu trestu zemí Evropského společenství. Ustanovení návrhu respektují i významné mezinárodní dokumenty, jejichž obsahem je Česká republika vázána. Mezi ně patří především Pakt o občanských a politických právech č. 120/76, Opční protokol k mezinárodnímu paktu o občanských a politických právech č. 169/91, Úmluva proti mučení a jinému hrubému nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání č. 143/88 Sb., Standardní minimální pravidla pro zacházení s vězni, Evropská vězeňská pravidla, Evropská revidovaná verze souboru minimálních pravidel pro zacházení s vězni.
Aplikace navrhované právní úpravy ovšem není spojena s dalšími nároky na pracovní síly placené ze státního rozpočtu nebo s dodatečnými nároky na státní rozpočet.
Rád bych upozornil váženou sněmovnu, že podpůrnou listinu zákona o výkonu trestu odnětí svobody z 10 členů podvýboru pro vězeňství podepsalo 10 a těchto 10 členů jsou členové 6 politických stran. Proto vás žádám, abychom tento zákon propustili do druhého čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hulinskému a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Petr Nečas. (Nebyl v jednací síni přítomen.) Prosím pana poslance Petra Nečase, pokud je v doslechu mého reprodukovaného hlasu, aby vyslyšel naléhání předsedajícího a dostavil se do sněmovny a mohl tak splnit své zpravodajské úkoly.
Chci se zeptat, zdali by se povinností zpravodaje neujal pan poslanec Kladívko. Zdá se, že ano, ovšem pan poslanec Kladívko nicméně je navrhovatel. Je to tedy téměř vyloučeno. Chtěl jsem vyjít vstříc, ale budeme muset bohužel počkat, až se dostaví pan poslanec Nečas. Rád bych apeloval na jeho kolegy z jeho poslaneckého klubu, aby mu zprostředkovali informaci, že je žádán.
V případě, že nepřijde do 15.34 hodin - minutu mu ještě dáme k dispozici -, budeme muset bohužel projednávání tohoto bodu přerušit.
Času chce využít předseda volební komise pan poslanec Robert Kolář, myslím, že nám chce sdělit něco podstatného. Má slovo.
Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, využiji času, který takto vznikl, a chtěl bych vás informovat o tom, že pan poslanec František Čech rezignoval na svoji kandidaturu na členství v komisi BIS - olomoucká kauza, a s tím souvisí žádost poslaneckého klubu ČSSD na prodloužení lhůty, aby místo pana poslance Čecha mohl delegovat jiného kandidáta pro tuto volbu.
V této souvislosti jako předseda volební komise prodlužuji lhůtu pro podávání návrhů na funkci člena komise BIS - olomoucká kauza do pátku 27. března 1998 do 14.00 hodin. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Robertu Kolářovi.
Dostal jsem informaci, že zřejmě dochází v Poslanecké sněmovně k přijetí delegace ze Slovenské republiky na vysoké úrovni - jedná se tuším o náčelníka generálního štábu a tudíž pan poslanec Petr Nečas jako předseda branného a bezpečnostního výboru má pochopitelně za povinnost účastnit se tohoto přijetí. Nezbývá nám tedy nic jiného, než jednání o tomto bodu přerušit. Ale ještě předtím, než tento ortel vyřknu, se přihlásil o slovo zástupce navrhovatelů pan poslanec Hulinský.
Poslanec Petr Hulinský: Rád bych požádal, jestli by někdo jiný z kolegů z našeho výboru nebo podvýboru nemohl být vlastně oním zpravodajem, protože já tu zítra vzhledem k tomu, že budu hodně času trávit u zubaře, nebudu, takže bych to měl trošku komplikovanější. Dnes mě zuby dost bolí a nevím, jak to bude vypadat zítra.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. To je tedy výzva. Ptám se členů branného a bezpečnostního výboru, kdo se chce ujmout zpravodajování. Zdá se, že nikdo. Pan poslanec Vymětal určitě nechtěl dělat zpravodaje. Podle zákona by to šlo tak, že proto, že tady není přítomen předseda Sněmovny, já ho zastupuji a mohl bych vás určit, chcete-li se tohoto úkolu ujmout.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Nechcete. Myslím, že jsem byl velmi tolerantní, ale v tuto chvíli mi nezbývá nic jiného, než vás, pane poslanče Hulinský, poprosit, abyste opět opustil místo lavice zpravodajů.
Projednávání tohoto bodu je přerušeno. /Projednávání bodu znovu zahájeno viz turn 59./
Doufám, že nebudete nic namítat proti tomu, budeme-li se věnovat dalšímu bodu schváleného pořadu, kterým je
15.
Návrh poslanců Jiřího Nováka a dalších na vydání ústavního zákona,
kterým se mění Listina základních práv a svobod
/sněmovní tisk 371/ - prvé čtení
Jedná se o prvé čtení. Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 371 a stanovisko vlády k němu jako tisk č. 371/1.
Prosím, aby se úvodního slova ujal zástupce navrhovatelů pan poslanec Jiří Novák.
Poslanec Jiří Novák: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych jménem navrhovatelů předložil této sněmovně návrh ústavního zákona, kterým se mění Listina základních práv a svobod.
Tato Listina je podle článku 3 ústavy a podle usnesení předsednictva ČNR součástí ústavního pořádku České republiky a ve svém článku 8 mezi základní lidská práva a svobody zařazuje i právo na osobní svobodu. Toto základní právo může být omezeno pouze způsobem a v rozsahu, který vyplývá přímo z citovaného ustanovení Listiny nebo ze zákona, jehož vydání v tomto případě Listina předpokládá.
Ve snaze zajistit osobám, proti nimž je vedeno trestní řízení, co nejširší právní ochranu, stanovil zákonodárce velmi krátké a nepřekročitelné lhůty, v nichž musí být zadržená nebo zatčená osoba předána soudu a v nichž musí soud o vzetí do vazby nebo propuštění na svobodu rozhodnout.
V této souvislosti považuji za potřebné zdůraznit, že lhůty zakotvené v článku 8 Listiny jsou jednoznačně nejkratší v porovnání s obdobnými lhůtami, které stanoví právní řády jiných zemí. Několik států sice shodně s naší úpravou zná lhůtu 24 hodin pro předání předběžně zadržené osoby soudci nebo jiné k tomu zmocněné úřední osobě, např. Francie nebo Dánsko, avšak i ty současně stanoví podmínky, za nichž lze předběžné zadržení předcházející rozhodnutí o vazbě prodloužit až o několik dnů.
Několikaletá praxe, která se na základě právní úpravy obsažené v Listině a na ni navazujícím trestním řádu vytvořila, nasvědčuje tomu, že snaha zákonodárce poskytnout zadržené osobě co největší právní jistotu, že její osobní svoboda bude omezena jen na minimální dobu, se v řadě případů obrací proti této osobě.
***