(pokračuje Kasal)
Dámy a pánové, pan poslanec Jičínský navrhl usnesení:
"Poslanecká sněmovna zamítá předložený návrh na vydání ústavního zákona, kterým se mění Listina základních práv a svobod."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 63. Kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat, protože se pro něj vyslovilo 14 poslanců, proti 102.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru ústavně právnímu, dále zazněl návrh, aby se touto předlohou zabýval také výbor petiční, pro lidská práva a národnosti. Jsou nějaké další návrhy? Nejsou.
V hlasování pořadové číslo 64 rozhodneme o návrhu na přikázání ústavně právnímu výboru. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Tento návrh byl přijat, protože se pro něj vyslovilo 129 poslanců, proti byl jediný.
Nyní budeme hlasovat o návrhu, který zazněl v rozpravě - aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru petičnímu, pro lidská práva a národnosti.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 65. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Tento návrh byl přijat, protože se pro něj vyslovilo 111 poslanců, proti 9.
Nyní rozhodneme o návrhu na zkrácení projednávání tohoto návrhu zákona o dvacet dnů.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 66. Kdo souhlasí s tímto návrhem? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem pro 106, proti 6. Tento návrh byl rovněž přijat.
Nyní rozhodneme o přikázání výborům u návrhu na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o trestním řízení soudním. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně právnímu výboru. V rozpravě zazněl další návrh na přikázání výboru petičnímu, pro lidská práva a národnosti.
V hlasování pořadové číslo 67 rozhodneme o přikázání k projednání ústavně právnímu výboru. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Tento návrh byl přijat, protože se pro vyslovilo 127 poslanců, proti byli 2.
Nyní rozhodneme o návrhu na přikázání předloženého návrhu k projednání výboru petičnímu, pro lidská práva a národnosti.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 68. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem pro 115, proti 9, takže i tento návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na zkrácení projednávání ve výborech o 20 dnů.
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 69. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Tento návrh byl přijat, protože se pro něj vyslovilo 95 poslanců, proti 12.
Děkuji panu poslanci Novákovi a paní poslankyni Anně Röschové. Konstatuji, že jsme tyto body úspěšně projednali.
O slovo se přihlásil pan poslanec Frank.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, nevznáším protest proti hlasování, ale nemohl jsem se zúčastnit šesti hlasování, protože mám poruchu hlasovacího zařízení. To je pro stenozáznam. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní jsem provedl odhlášení, protože se občas dají poruchy odstranit tím, že se zařízení vypne a vzápětí zapne.
Nyní, dámy a pánové, se můžeme vrátit k projednávání bodu
14.
Návrh poslance Petra Hulinského, Tomáše Kladívka a dalších na vydání zákona
o výkonu trestu odnětí svobody
/sněmovní tisk 408/ - prvé čtení
Před chvílí jsme slyšeli úvodní vystoupení zástupce navrhovatelů pana poslance Petra Hulinského. Nyní nic nebrání tomu, abych pozval k řečništi zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Nečase.
Poslanec Petr Nečas: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte úvodem, abych se omluvil panu předsedajícímu i ctěné Poslanecké sněmovně za určité přerušení projednávání tohoto bodu. Z pověření organizačního výboru jsem však měl oficiální přijetí náčelníka Generálního štábu Slovenské armády generála Tuchyni. To byl důvod mé momentální nepřítomnosti v době projednávání uvedeného bodu zde ve sněmovně.
Nyní k meritu věci. Byl předložen poslanecký návrh zákona, jehož úmyslem je pokračovat v transformaci našeho vězeňství. Tento návrh zákona byl zpracován členy podvýboru pro vězeňství, který zřídil výbor pro obranu a bezpečnost.
Je třeba říci, že zákon o výkonu trestu a veškerá legislativní úprava ve svých kořenech je založena na zákonu č. 59/1965 Sb., čili více než dávné minulosti.
Tato novela byla vlastně předložena ve víceméně totožném znění Poslanecké sněmovně již v minulém volebním období v roce 1996. Nicméně z hlediska časového tlaku nestihla předchozí Poslanecká sněmovna tento návrh zákona projednat. Posléze bylo pověřeno Ministerstvo spravedlnosti, aby vypracovalo tento návrh zákona. Ministerstvo spravedlnosti předložilo pouze věcný záměr, nebylo předloženo paragrafové znění.
Předkladatelé jsou přesvědčeni, že tento návrh zákona 1. umožní dosáhnout vyšší účinnosti trestu odnětí svobody, 2. odstraní zbytečné úkony, které dosud nepřiměřeně zatěžují práci soudců, a podle názoru předkladatelů také umožní širší zapojování obcí a nestátních subjektů do účasti na zajišťování výkonu trestu.
Je třeba říci, že názor vlády k tomuto návrhu zákona je negativní. Vyčítá mu především, že nedostatečně vymezuje obsah výkonu trestu, že jsou nedostatečná procesní ustanovení o způsobu rozhodování o právním postavení odsouzeného během výkonu trestu, že je nedostatečné vyčíslení nákladů spojených s prováděním navrhovaného zákona.
Osobně se domnívám, že tento návrh je potřebným návrhem přes celou řadu nedostatků nebo věcí, na které bych osobně měl jiný názor. Nicméně jsem hluboce přesvědčen o tom, že v průběhu projednávání ve výborech, v průběhu 2. a 3. čtení je možné tyto nedostatky, případně odlišné názory eliminovat a dosáhnout všeobecně přijatelné podoby tohoto zákona.
Z tohoto důvodu, pane předsedající, navrhuji Poslanecké sněmovně, aby tento návrh propustila do druhého čtení, a ztotožňuji se s návrhem, který přednesl zástupce předkladatelů, aby tento návrh zákona byl přikázán výboru ústavně právnímu a výboru pro obranu a bezpečnost.
***