Úterý 24. března 1998

 

(pokračuje Gross) 

A kdyby určitě tam byl nějaký viditelný osobní zájem, tak ti ostatní kolegové by okamžitě dokázali tento rozpoznat, alespoň jsem o tom přesvědčený.

Ale teď k tomu, co jsem chtěl navrhnout. Já bych navrhoval v tuto chvíli nebo navrhuji, aby po vyčerpání přihlášek do rozpravy před jejím uzavřením byl tento bod přerušen a pokračovalo se v něm v rámci, nebo resp. po projednání těch bodů, které jsou v našem programu této 23. schůze Poslanecké sněmovny, o nichž hovořil pan ministr financí, protože v tuto chvíli již bohužel - zdůrazňuji bohužel - nehrozí nebezpečí z prodlení, protože neprošel ten druhý bod, který jsme navrhovali, tj. volba členů Prezidia Fondu národního majetku, čímž ten hlavní motiv, proč jsme toto chtěli projednávat odděleně od těchto bodů, padá a myslím si, že pak můžeme v této rozpravě v klidu pokračovat.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Takže nyní má slovo pan poslanec Šafařík. Připraví se pan poslanec Hofhanzl. Omlouvám se kolegovi Tešnarovi, ale vzhledem k tomu, že byl přihlášen ústně, tak bude jako třetí. Jinak už nikdo přihlášen není.

 

Poslanec Pavel Šafařík: Vážený pane předsedající, pane předsedo, dámy pánové, vystupuji zde ne z titulu poslance, ale z titulu zvoleného předsedy dozorčí rady Fondu národního majetku, do kterého mě zvolil stejně jako mé kolegy předcházející parlament...

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, pane poslanče. Opravdu prosím živě diskutující kolegy, např. kolegu Němce, aby se buď ztišili, nebo odešli do kuloárů. Pokračujte, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Šafařík: ...v roce 1993. Stejně jako prezidium i dozorčí rada se musí řídit platnými zákony, a to je v tomto případě mnohokrát novelizovaný zákon 171/91 Sb.(?), který jasně určuje roli. Formulace pro dozorčí radu je tam samozřejmě určitým způsobem vágní, nafukující může být výklad. My jako členové dozorčí rady se domníváme, že naplňujeme svou činností to, co zákon po nás chce. A pokud samozřejmě bychom přijali extenzivní výklad, znamenalo by to i z hlediska profesionálního a expertního zajištění trochu jiný přístup k postavení dozorčí rady vůči Fondu národního majetku. Dozorčí rada samozřejmě se schází minimálně každý měsíc, zápisy jsou dostupné jak orgánům parlamentu, pokud by projevily zájem, tzn. klubům, tak i řekněme výborům, předsedům výborů - hospodářského, popřípadě rozpočtového. Za dobu své existence, tak jak zde kolega Filip jmenoval svůj případ, takovýchto případů určitých nejasností, pochybení, možná záměrných, možná nezáměrných, se řešilo mnoho desítek na dozorčí radě a s tím výsledkem, to bych zde nechtěl rozlišovat, o které případy šlo, opět je to vše veřejně k dispozici. Za tu dobu existence ze strany jakéhokoliv poslaneckého klubu nevzešly výrazné požadavky na dozorčí radu, mimo některých kontrolních případů typu - nemyslím zrovna Izolace a některých jiných - a dozorčí rada vždy určitým způsobem odpověděla.

V nynější době samozřejmě dozorčí rada pracuje na kontrole hospodaření za uplynulý rok a je zpracováván širší audit na činnost hospodaření Fondu národního majetku, který samozřejmě nezahrnuje jenom účetní chody, ale určité jiné aspekty. Po uzavření tohoto auditu samozřejmě budou orgány parlamentu určitým způsobem seznámeny. Dozorčí rada se samozřejmě nebrání své zodpovědnosti a jistě, pokud bude vznesen návrh na odvolání dozorčí rady, akceptuji to, je to názor, který může být a který vychází z platného zákona. Pro vaši informaci - funkční období členů fondu skončí někomu za 4 měsíce a někomu za 6 měsíců. Při jednání dozorčí rady za 5 let nebyl vznesen požadavek na odvolání členů prezidia, popřípadě členů výkonného výboru, díky kontrolní činnosti dozorčí rady museli někteří lidé z Fondu národního majetku odejít pro určité záležitosti, které se podle našeho názoru neslučovaly s jejich funkcí.

Takže to je jenom z mé strany informace, aby byl obrázek širší. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Šafaříkovi. Nyní má slovo pan poslanec Hofhanzl, připraví se pan poslanec Tešnar.

 

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Dámy a pánové, nebudu se účastnit žádných podpásových akcí, ani žádné stranické hrátky nepovedu. Nemám rád podpásová jednání. Před dvaceti lety jsem byl kopnut 20 centimetrů pod pás a od té doby si velice dobře pamatuji, jak podpásové zásahy bolí a nejsou dobré.

Chtěl bych jenom dodat, že to, co se tady odehrává, co se odehrálo kolem Fondu národního majetku, je o tom, že nejsou jenom psané zákony. Jsou jistá nepsaná pravidla, která bohužel celých osm let zde nebyla, proto transformace došla do těch konců, kam došla. Politika je nemilosrdná. Jestliže se ten, kdo vládne, na koni neudrží, je nemilosrdně stažen. Do budoucna by mělo platit, že na vysokém postu by neměl být nikdo vydíratelný. Vláda měla dávno jednat. (Potlesk z levé části sněmovny.)

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Slovo má konečně pan poslanec Tešnar. Tak dopadnete, když se hlásíte z místa, pane poslanče. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Dušan Tešnar: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych prosil, abychom se na ten problém podívali trošičku jinak, a sice, já znám situaci v OKD. Můžu říci, že politicky management OKD je úplně jinak posazen, jako jsem já. Ale problém je společný. Tyto problémy, které vznikají privatizačně, jsou stejné u hnědého uhlí jako u černého uhlí. V čem je to položeno? Urychlené volání po privatizaci se zdá, že je naprosto špatné. Situace v OKD je podobná, jako je u hnědého uhlí, a taková privatizace, po které se urychleně teď volá, by skončila nutně se ztrátou. Stejný postup k tomu mají dejme tomu odbory OKD a dokonce věřím tomu, že při tomto kroku nevratném, že půjdou do stávky a já s nimi naprosto souhlasím. Chtěl bych říci, že skutečně já nejsem žádným členem ani dozorčí rady, ani žádného správního orgánu, ale problém je naprosto stejný.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z levé části sněmovny.)

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Tešnarovi. Ještě před ukončením rozpravy padl procedurální návrh pana poslance Grosse, který si dovolím zpřesnit, abychom nyní přerušili projednávání tohoto bodu a pokračovali v něm s bodem 88, ale pozor již nového číslování, které teď dostáváte do lavic. Takže oznamuji vám, že nový bod 88 je návrh rozpočtu Fondu národního majetku ČR na rok 1998. Táži se pana poslance Grosse, zda takto myslel svůj návrh, nebo zda má návrh jiný. Ano, dobře. Omlouvám se, že už používám nové číslování, ale myslím si, že posun těch čísel je asi o 3 nebo 4 body.

Takže protože zatím se do rozpravy nikdo nepřihlásil, ale byl vznesen požadavek, abych ji neukončoval, nechám hlasovat o tomto procedurálním návrhu na přerušení s tím, že budeme pokračovat za bodem 88.

Ano, vidím váš požadavek na odhlášení, kterému ruče vyhovuji. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

Takže hlasujeme o návrhu na přerušení.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že návrh byl přijat, když v hlasování pořadové číslo 39 se pro něj vyslovilo 112 ze 159 přítomných, proti bylo 16. Přerušuji tedy tento bod, pokračujeme - potřetí opakuji - po bodě 88. /Viz turn 384./

 

To mi umožňuje, abychom přešli k dalšímu bodu schváleného pořadu, a to je mimochodem také pokračování přerušeného bodu, a sice

 

5.
Zpráva ministryně zdravotnictví o stavu transformace zdravotnictví.

 

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP